Paard geeft de hele tijd been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Paard geeft de hele tijd been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:24

Nou, ik heb een klein probleempje met mijn merrie. Toen ze 2,5 was kon ik eigenlijk nog niets met haar en toen heb ik haar een paar kleine vrijheidsdressuurdingetjes aangeleerd. Eerst gewoon voet geven op commando, later ook aan de voorkant en daarna haar hele been naar voren strekken. Het ging allemaal heel goed en ik deed het op zich niet vaak (het afgelopen jaar eigenlijk helemaal niet meer) maar sinds een paar weken geeft ze de hele tijd een been voorwaarts, en dan strekt ze hem ook echt helemaal uit. Ze houdt maar niet op, als ik haar hoeven uit wil krabben, peesbeschermers om wil doen, voor haar sta etc. Hoe leer ik haar dit af? Bloos

merrieveulen

Re: Paard geeft de hele tijd been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:57

voor iederen oefening geldt imo dat het goed 'op commando moet staan'. ze kent de oefening en weet waarschijnlijk ook dat ze ervoor beloond wordt als ze het goed doet. het is echter imo belangrijk dat een paard een bepaalde oefening alleen uitvoert wanneer deze gevraagd wordt. denk hierbij ook aan bijv. steigeren, ik heb op Bokt al vaak genoeg topics langs zien komen waarbij mensen het paard hadden geleerd te steigeren, waarna het dier er niet meer mee ophield in de hoop iets lekkers te krijgen oid. dit kan dus gevaarlijke situaties opleveren!

ik durf geen direct advies te geven aangezien ik het paard niet ken, en ook niet kan zien wat ze precies doet. wat je in ieder geval wél kunt doen is haar opnieuw aanleren, en dan ook dusdanig dat ze het alléén doet wanneer jij erom vraagt. wanneer ze het ongevraagd doet gewoon negeren, zodat ze leert dat zelf de trukendoos opentrekken haar niets oplevert.

_Question

Re: Paard geeft de hele tijd been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:23

Toen ik die van mij haar eerste kunstje leerde, deed ze het ook. Je moet gewoon consequent zijn. Alleen het trucje doen als jij erom vraagt. Ik heb een paar keer een tikje tegen haar schouder aangegeven toen ze het weer deed, met een bestraffende toon (ik wilde het echt niet hebben aangezien ik verder wil(de) in de VD, en het dus gevaarlijke situaties op zou leveren als ik haar liet stijgeren oid) en ze wist het steeds beter. Als ze het deed als ik er om vroeg werd ze goed beloond, als ze het deed als ik het niet vraag en ze deed het toch "bestrafte" ik haar, het is zeg maar langzaam afgebouwd, dus uiteindelijk als ik zag dat ze minder gewicht op dat been zette zodat ze die omhoog kon halen zei ik UHHHH en dan zette ze m alweer braaf terug Lachen en nu doet ze het nooit meer.