vraagje over spaanse pas en voetje geven...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

vraagje over spaanse pas en voetje geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:38

hoi,

ik heb een vraagje,
ik doe met m'n verzorgpaard grondwerk en VD.
ik ben nu bezig met spaanse pas alleen hij haalt spaanse pas en voetje geven door elkaar heen.
dus als ik zeg ''voet'' dan doet hij zeg maar spaanse pas, en als ik zeg ''pas'' dan doet hij ook spaanse pas..
weet iemand hoe ik duidelijk kan maken wat het verschil is? of moet ik het gewoon laten gaan?

Gr. Knipoog

Buitenzinnig

Re: vraagje over spaanse pas en voetje geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:41

Zorg ervoor dat je een duidelijk verschil hebt in je houding. Als je hem spaanse pas hebt geleerd door been op te pakken en naar voren te trekken zeg maar snapt hij het niet meer. Kan ook zijn dat als je dan naar voren buigt je een voet omhoog krijgt. Snapje?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:43

soeske schreef:
Zorg ervoor dat je een duidelijk verschil hebt in je houding. Als je hem spaanse pas hebt geleerd door been op te pakken en naar voren te trekken zeg maar snapt hij het niet meer. Kan ook zijn dat als je dan naar voren buigt je een voet omhoog krijgt. Snapje?

okee.. ja ik snap hem! ga de volgende keer op me houding letten! Knipoog

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:00

ja ik heb dat probleem ook!
Zoiets dan.
Ik heb hem namelijk nu 'pas' geleerd, en 'buig' had ik hem ervoor geleerd.
Het probleem is nu alleen dat hij gaat proberen te buigen en pas te doen tegelijk, wat hem niet goed afgaat.
Als ik het dan negeer, duurt het lang voordat hij het nog een keer probeert, omdat het 'toch niet is wat ze bedoelt'..
Mn houding en de commando's zijn bij de verschillende oefeningen heel anders.
Iemand een tip/oplossing?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:59

Je houding is idd heel erg belangrijk! Wanneer ik schuin voor mijn verzorgpaard ga staan en ik klik met m'n tong, doet ze al automatisch de spaanse pas. Wanneer ik ditzelfde doe wanneer ik bij haar buik sta, draait ze meteen een pirouette Nagelbijten / Gniffelen Dus je paard zal echt naar je houding kijken om te begrijpen wat je bedoelt. Verder is het misschien ook handig om een zweepcommando erbij te gebruiken. Dus wanneer je bijvoorbeeld Pas zegt een tikje op de schouder van je paard, en wanneer je een voetje wil op het onderbeen of de hoef van je paard. Zomaar een voorbeeld, maar het werkt wel Lachen

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:33

Julia_14 schreef:
Je houding is idd heel erg belangrijk! Wanneer ik schuin voor mijn verzorgpaard ga staan en ik klik met m'n tong, doet ze al automatisch de spaanse pas. Wanneer ik ditzelfde doe wanneer ik bij haar buik sta, draait ze meteen een pirouette Nagelbijten / Gniffelen Dus je paard zal echt naar je houding kijken om te begrijpen wat je bedoelt. Verder is het misschien ook handig om een zweepcommando erbij te gebruiken. Dus wanneer je bijvoorbeeld Pas zegt een tikje op de schouder van je paard, en wanneer je een voetje wil op het onderbeen of de hoef van je paard. Zomaar een voorbeeld, maar het werkt wel Lachen

ja... normaal is het wel handig met een zweep een tikje geven, maar mijn verzorgpaard is bang voor zwepen dus dat gaat niet.. Verdrietig moet alles dus zonder zweep doen Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:31

Dan lijkt mij dat je eerst maar eens met haar moet werken aan haar zwepen angst...

Er zit een handige volorde in Vrijheiddresuuur, die is er niet zomaar. het helpt sommige paarden de kunstjes beter uit erlkaar te houden. Voet en pas lijkt erg op elkaar en met name als je de overgang maakt tussne het een en het ander weten ze even het verschil niet meer. De kloe is om ongewenste reactie niet te belonen en gewenste wel. Ik zou dan ook een stapje teurg gaan en weer alleen voet trainen en dat commando bevestigen en dan pas weer verder met pas.

Houding en commando is natuurlijk ook erg belangrijk.

@ rmej. Heb je voordta je pas hebt gedaan het commando voet gedaan? of ben je van buig naar pas gegaan? Daar kan dan je probleem liggen. ik zou eerst weer terug gaan narr commando buig en dat bevestigen en dan een kunstje doen dat niet met de voorbenen heeft te maken.

Hoe meer kunstjes een paard leert des te slimmer en sneller hij iets nieuws oppakt. Een paard moet ook leren leren net als wij mensen. De eerste twee/drie dingen zijn vaak het moeilijkst, daarom moeten die ook eenvoudigekunstjes zijn.