vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:56

Hallo alemaal,

Ik zal even kort de situatie uitleggen. Ik heb sinds een jaar een eigen paard, een draver, alleen door een knieblessure van mijzelf nog geen 20 keer gereden sinds ik haar heb. Ik wil het nu weer langzaam op gaan pakken en beginnen met wat in de bak spelen.

Ik heb het boek van Monty Roberts bestudeerd en afgelopen zaterdag een poging gedaan.

Het wegjagen gaat goed, het van hand veranderen gaat goed en het langzamer lopen gaat goed, maar wel met stemhulp erbij. Ze kauwt en likt en laat ook haar hoofd zakken in stap, in draf en galop is ze daar te enthousiast voor Haha!.

Zodra ik mij omdraai en ze eigenlijk naar mij toe moet kijken, liefst naar me toe moet komen lopen gaat ze met haar kont naar me toe staan... Wat moet ik doen, gewoon met me rug naar haar toe blijven staan, wachtend tot ik een ons weeg en hopen dat ze zich bedenkt of...

Als ik haar gewoon los laten lopen en ervoor ga staan en wegloop volgt ze ook niet altijd. Verward

Doe ik iets fout of begrijpt ze me niet?

Wie kan mij tips geven?

Waratje

Re: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:22

Ik denk zomaar dat ze je uitstekend begrijpt, maar je hebt haar respect gewoon (nog) niet gewonnen. Met haar kont naar je toe gaan staan is vergelijkbaar met een middelvinger opsteken Duivel
Als je wilt gaan grondwerken, zoek dan een lesgeefmens om je op weg te helpen, dat gaat niet uit een boek of vanachter de computer.

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:57

hoi
dat probleem had ik met mijn haflingertje ook. je moet weten dat deze koppige beestjes enórm vreterig zijn en laat ik nou in een bak staan met gras... dus elke keer ging het weer mis. ze stond inderdaad zoals bij jou met de kont naar mij toegekeerd.
ik wist ook eerst niet wat te doen, maar ik ben net zo lang doorgegaan tot ze me wel accepteerde en niet als een idioot stond te eten. ik denk nl dat als je paard lange tijd of alleen maar engels of anders is gereden dat die niet zomaar kan overschakelen. het duurt lang om vertrouwen en respect te winnen. ze ziet jou wel werken en proberen, maar ze gelóóft je niet. dat kan ook niet in één keer. ik zou het haar dus duidelijker maken als ik jou was, laten zien dat je het echt meent. ik ben bij mijn hafje doorgegaan en ze liep zowaar een paar passen achter mij aan.

je moet ook niet vergeten dat je nooit teveel van de eerste keer moet verwachten. ik wens je veel succes.

groetjes, Thura

ps. ik raad je aan om ook eens naar parelli te zoeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:33

Ja, persoonlijk vind ik Monty Roberts niet zo paardvriendelijk als dat hij zelf doet voorkomen. Mijn eigen voorkeur gaat ook uit naar Parelli.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:40

Om te beginnen voor jou een link naar de sticky over de Join Up, met het advies om dat eens goed door te lezen. In de sticky staan de nodige adviezen waar je heen kunt als je de JU echt zou willen leren.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om Grondwerk met je paard te gaan doen, en eventueel Parelli