[AR] Hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:51

Hoi allemaal.

Wie kan mij even precies vertellen hoe je het bit bevestigd aan het men hoofdstel. Ik ben bij het mennen nog vrij nieuw.
En mijn pony gaat deze week voor de kar. maar nu moet ik het bit ( de stang ) nog bevestigen aan het hoofdstel en ik weet niet goed hoe dat nou precies zit. Kan iemand het mij laten zien of uitleggen.

marieke67

Re: Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:04

Tja, als je nog niet weet hoe een bit aan het hoofdstel moet maken, hoe krijg je je paard dan voor de kar??? Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
Hopelijk heb je een ervaren menner erbij en die kan het je vast wel uitleggen. Het hangt er ook helemaal van af wat voor bit je gebruikt.
Succes!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:19

Weetje ik vroeg geen commentaar over mn kunnen of doen, maar of je duidelijk kan maken hoe dat goed moet.
En het is een gewonen Liverpool stang. Ik heb al uitgelegd dat ik vrij nieuw ben zie mijn eerste bericht

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:22

Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:13

De stang hang je op aan de bakstukken met eventueel de geribbelde kant naar voren (naar achteren werkt ie scherper in) en de kinketting dient aan de rechterkant bevestigd te zitten zodat je deze links vast kunt maken (waarbij het bit nog een hoek van 45* kan maken tov de mondspleet). Oogkleppen dienen zo hoog afgesteld te worden dat vanuit het midden van het oog gerekend 1/3 er boven zit en 2/3 er onder. De stang dient in de mondhoek te liggen en wel zo hoog dat het net een rimpeltje trekt in de mondhoek. De neusriem moet 2 vingers onder de jukbeenderen liggen en wanneer vastgegespt moet je er nog makkelijk een paar vingers achter kunnen steken. De keelriem zo strak dat je er nog een vuist achter kunt krijgen.
Dit is de uitgangssituatie. Afhankelijk van het paard kun je het bit anders instellen maar daarvoor zal er toch even iemand moeten komen kijken.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:44

Ik snap ook wel dat je info wilt, maar wil maar zeggen...pas op met aanmodderen als je je paard er voor het eerst voorzet. Daarmee gebeuren te vaak ongelukken met alle gevolgen van dien!
Als je de koetsierscursus bijvoorbeeld volgt (wat ik je echt kan aanraden!) dan leer je dit soort zaken allemaal. Succes met het mennen verder! Knipoog

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:25

ja heb mn koetsiersbewijs dat scheelt. Maar ik wilde nog even goed weten hoe het moet komen te hangen. omdat het in het boek niet zo heel goed omschreven staat + dat ik onderhand een jaar geleden mn examen heb gedaan

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:45

Zonder jou aan te willen vallen of te beledigen vraag ik me toch af wat de waarde van het papiertje dan nog is wanneer je nog niet eens goed geleerd word hoe een bit behoort te zitten.
Waar heb je hem gehaald als ik vragen mag?

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 08:36

Zoals ik al vermelde is het onderhand meer als een jaar geleden dat ik het gehaald heb en ben in die tussen tijd niet actief bezig geweest met het mennen. vandaar dat ik het even hier wilde vragen. De waarde van dit papiertje geeft aan dat je goed kunt inspannen en uitspannen en aardig weet hoe je met een aan spanning veilig over de weg kunt rijden.