Bijzetteugels,... voor een shet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ICallHerMe

Bijzetteugels,... voor een shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 16:02

Heej mensjes
kheb twee shetjes die ik vaak longeer
omdat ik te groot ben om op te ryden
ik doe dat al zo'n 1 a 2 jaar zonder ix
gewoon met longeerlijn, longeerzweep, en halster afwisseld met hoofdstel
maar ik ben nu van plan om eens een paar nieuwe dingen uit te proberen
ik ga dus een longeersingel kopen
en zou graag een soort van bezetteugels, touwtjes of sloft ofzo erbij hebben
is dit mogelijk voor een shet?
en is het niet raar omdat het ''maar'' een shet is ?
Kzou er graag meer uitleg over hebben
alvast bedankt Pling

groetjs ..

Judje

Re: Bijzetteugels,... voor een shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:29

Je kan het beste gewoon touwtjes kopen.
5 á 6 mm, katoen/nylon, rond en dan een meter of 2,5 á 3.
Dit kost maar een paar euro (meestal ongeveer 50 cent per meteer) en een slof (die je als dezelfde hulpteugel gebruikt bij longeren) is dan veel duurder.
Bijzetteugels vind ik het nadeel hebben dat er gemakkelijk een vast-los-enz.-verbinding ontstaat, zeker in stap en galop.

ICallHerMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 16:50

Judje schreef:
Dit kost maar een paar euro (meestal ongeveer 50 cent per meteer) en een slof (die je als dezelfde hulpteugel gebruikt bij longeren) is dan veel duurder.
Bijzetteugels vind ik het nadeel hebben dat er gemakkelijk een vast-los-enz.-verbinding ontstaat, zeker in stap en galop.

Oké
bedankt!
kun je die touwtjes gewoon kopen in een ruitersportzaak?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:56

Judje schreef:

als ze maar niet kunnen snijden in de huid!
Ik gebruik voor longeren liever een slof of een elastiek

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:28

Ik zou touwtjes doen. Gewoon te koop bij de Gamma, praxis, welkoop en boerenbond. Knipoog

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:36

je kan dan ook touw nemen wat ze bij boten gebruiken dat is ook best sterk. en niet zo duur.verder zijn er wel speciale shet bijzet te koop. je hebt hier ergens een site waar ze alleen shet spullen verkopen.
verder heb ik liever iets met een elastiek aangezien ze sneller op een bijzet gaan hangen en bij een elastiek gaat dat minder makkelijk. die kan je ook gewoon kopen volgens mij ook gewoon bij gamma (voor goederen vast mee te maken of zo bij aanhangertjes). en maak je aan de uit einde een klip en kan je zo vast maken aan het bit en longeersingel.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:54

Niet vast maken aan het bit door het bit heen halen en dan onder tussen de voorbenen door het ringtje en door de zijkant van de longeersingelringetjes en dan boven aan de longersingel vast maken de touwtjes. Knipoog
Je begint met los en dan als je paard los is en ontspannen dan nog een betjes strakker maar je paard niet vast zetten hij moet zelf ontspannen en negefelijk gaan lopen. Hoe strakker hoe meer hij zich juist gaat vast zetten. Pling

succes Knipoog

sil"]je kan dan ook touw nemen wat ze bij boten gebruiken dat is ook best sterk. en niet zo duur.verder zijn er wel speciale shet bijzet te koop. je hebt hier ergens een site waar ze alleen shet spullen verkopen.
verder heb ik liever iets met een elastiek aangezien ze sneller op een bijzet gaan hangen en bij een elastiek gaat dat minder makkelijk. die kan je ook gewoon kopen volgens mij ook gewoon bij gamma (voor goederen vast mee te maken of zo bij aanhangertjes). en maak je aan de uit einde een klip en kan je zo vast maken aan het bit en longeersingel.[/quote]

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:19

hoihoi,

Ik longeer mijn Welsh a Ponys ook met een longeersingeltje en een touwtje. (gewoon bij de Boerenbond gekocht, dus helemaal niet duur). Dat gaat prima. Ik maak hem niet vast tussen de benen. Maar vanuit de longeersingel door het bitje weer terus naar de longeersingel.

Dus als je van plan bent eens wat nieuwe dingen te gaan proberen zou ik gewoon zoiets proberen. Dan hoef je er ook niet zoveel geld aan uit te geven. Geld uitgeven kan altijd nog Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:24

Weet je dat je zelf een Pessoa tuigje kan maken?
http://www.pink-horizon.nl/
Dan moet je naar: 'Doe het zelf: Knutselen' gaan, en dan dan zie je het stappenplan staan. Ik denk dat je zo best veel geld bespaart. Lachen

ICallHerMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:06

Kingsley2 schreef:
Ik zou touwtjes doen. Gewoon te koop bij de Gamma, praxis, welkoop en boerenbond. Knipoog

Heb ik niet zien liggn bij Gamma
dat is toch voor allemaal klusjes enzo
en ni direct voor paarden?
en boerenbond is dat hetzelfde als aveve? Bloos
groetjes

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:30

Het is inderdaad niet direct voor paarden. Ze liggen ook niet echt ergens. Maar ze zitten op een rol gedraaid. En dan kun je de hoeveelheid die je nodig hebt afrollen en afknippen. (Daarvoor kun je een van de medewerkers vragen)
Aveve zegt mij niets, maar Welkoop en boerenbond is wel hetzelfde. Maar ze zullen ze daar toch wel hebben. En anders gewoon even vragen om touw! Komt vast goed

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:58

Ik heb gewoon zacht touw gekocht bij de gamma het is wit. En het snijt niet.
Ik weet niet of boerenbond het zelfde is als aveve. Ik weet niet of je Hano hebt daar kan je ook kijken.

groetjes.

ICallHerMe schreef:
Kingsley2 schreef:

Heb ik niet zien liggn bij Gamma
dat is toch voor allemaal klusjes enzo
en ni direct voor paarden?
en boerenbond is dat hetzelfde als aveve? Bloos
groetjes

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:01

Nee hoor dat van mij zat niet op een rol het was een pakketje van 4 meter ongeveer. het lag bij de andere touwen en draad bij de gamma. en moet je zelf even op maat maken kost iets van 3€.

_shawnee_ schreef:
Het is inderdaad niet direct voor paarden. Ze liggen ook niet echt ergens. Maar ze zitten op een rol gedraaid. En dan kun je de hoeveelheid die je nodig hebt afrollen en afknippen. (Daarvoor kun je een van de medewerkers vragen)
Aveve zegt mij niets, maar Welkoop en boerenbond is wel hetzelfde. Maar ze zullen ze daar toch wel hebben. En anders gewoon even vragen om touw! Komt vast goed

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:16

ow hihi,
Ja ik had het bij de Boerenbond gekocht, daar moest je het van een rol knippen. En ja als je dan naar een pakketje loopt te zoeken dan vind je hem niet. Maar het kan dus allebei Haha!

ICallHerMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:04

aja ok
maar hangen daar dan ook van die haken aan?
dat kan toch ook best handig zyn hé?:D

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:30

Daar hangen geen haken aan je moet ze door je longeersingel halen en door de bit ringen je touwtjes en vastmaken aan elkaar op de schoft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:01

Ik denk dat voor je er iets aan gaat knopen eerst moet zorgen dat je paardje voorwaarts neerwaarts gaat met het rijden ga je hem ook vanuit daar meer oprichten, en dat doe je als het goed is niet door er een hulpteugel aan te hangen. Ik heb ooit eens perongelijk maat shet bijzets gekocht dus ze zijn er wel, maar had ze 2e hands omdat ze te koop stonden als maat pony.