Kan ieder paard oploomloos rijden leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Kan ieder paard oploomloos rijden leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:27

Hallo!!

Ik heb een e-pony van 2,5 jaar. Ze is een kruising tussen een haflinger, arabier en lipizanner.
Van alles en nog wat dus.
Ik ga haar van de zomer met een proffesional erbij inrijden. Ik ben erg geinterresseerd in NH. Ik doe veel grondoeveningen met haar en dat gaat heel goed.
Het lijkt mij helemaal geweldig om optoomloos te rijden. Ik zou dat ook heel graag met mn paardje willen gaan doen. Mijn vraag is dan ook, zou mijn paard dit ook kunnen? Ze is nogal tempramentvol. En zo ja, hoe moet ik dan dan gaan aanpakken, moet ze eerst gewoon normaal ingereden worden? Hoe gaat zoiets dan verder, waar ik ik informatie en hulp krijgen=

Groetjes, Risje

8nnemiek

Re: Kan ieder paard oploomloos rijden leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:36

Ieder paard kan dat leren Ja
Ik zou haar eerst met een bitloos hoofdstel inrijden, zodat ze eerst goed op eigen benen leert lopen, en neckreinig leert, en op je zit leert reageren, en daarna kun je overstappen op een halsring, en later helemaal zonder Lachen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:38

Dus het kan inprincipe dus wel vrij snel. Het is dus niet zo dat je het pas kunt leren als ze al helemaal ervaren en ouder zijn?
Lijkt mij echt leuk. Kun je het vanuit een boekje leren of moet er echt iemand met veel versrtand bij komen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:23

Ik zou in ieder geval wachten met inrijden tot ze wat ouder is.
Tot die tijd kun je optomingloos grondwerk/gronddressuur gaan doen; onbelast dus.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:03

JoviBan schreef:
Ik zou in ieder geval wachten met inrijden tot ze wat ouder is.
Tot die tijd kun je optomingloos grondwerk/gronddressuur gaan doen; onbelast dus.

Ik stap er echt niet op zonder iets als ze nog niet is ingereden. Ik denk dat ik er meteen weer naast lig. hihihi.
Ik wil er wel eerst met zadel en al op gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:08

Joviban bedoelt dat je beter nog een jaartje kan wachten voordat je je pony laat inrijden, drie jaar is eigenlijk nog wat te jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:41

MysticTinker schreef:
Joviban bedoelt dat je beter nog een jaartje kan wachten voordat je je pony laat inrijden, drie jaar is eigenlijk nog wat te jong.

Dat bedoelde ik inderdaad. Knipoog

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:57

Okee op die manier Haha! .
Ik wil haar wel met 3 jaar in rijden. Ik ga haar niet intensief rijden, we beginnen met 3 x in de week een half uurtje. Maar goed daar gaat de topic niet over.
Ik zou alleen graag willen weten hoe ik optoomloos rijden moet aan pakken. Ik neem aan dat ze wel met zadel en bit eerst ingereden moet worden. En ik weet niet of het verstandig is om na het inrijden nog even te wachten hiermee of dat je dat meteen kunt doen als ze ingereden is.
Ben gewoon erg geinterresseerd in optoomloos rijden Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:03

Ik zou haar gewoon direct bitloos inrijden, veel fijner als je toch zo verder wil Ja Ook fijner voor de tanden omdat een driejarige pony nog volop aan het wisselen is.
Het lijkt me een beetje verwarrend als je eerst met druk in de mond gaat rijden, dan ineens druk op de neus, en dan nog eens over op druk tegen de hals. Dan moet je je pony steeds weer opnieuw omscholen, dat is toch niet nodig? Knipoog

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:48

Nee da klopt. Moet je daar een speciaal hoofdstel voor aanschaffen, of kan ik het bit gewoon weg laten op het huidige hoofdstel?
Hoe ga je overigens een paard leren om zonder hoofdstel te rijden? Hoe moet je dan bij voorbeeld stoppen? Ik neem aan dat je met je benen moet gaan sturen?

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:09

Ik denk als je dat wilt berijken dat je nooit moet beginnen met bit, zodat ze dat gaan zien als het gewoone

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:20

In het boek natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling staat uitleg over hoe je grondwerk en rijden moet doen.
Met stoppen moet je bijv. je schouder en bekken naar voren brengen enz.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:56

laurahi schreef:
In het boek natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling staat uitleg over hoe je grondwerk en rijden moet doen.

Okee, super. Ik ga eens kijken voor dat boek.
Dank je wel Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:59

Als je je paard vanaf de grond leert wijken voor druk, vind je paard het als het goed is ook gewoon om dat te doen als je erop zit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:59

Ieder paard dat je met dat doel wil inrijden kan dat leren, maar je kan niet ieder paard naar een veilig bitloos en al helemaal niet optomingloos rijpaard omscholen als het al met bit ingereden was. Hangt van de achtergrond van het dier af, helaas zijn hier en daar paarden te vinden die ruitertrauma's hebben en daar kom je niet meer 100% van af.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:52

Risje80 schreef:
laurahi schreef:

Okee, super. Ik ga eens kijken voor dat boek.
Dank je wel Knipoog

Het boek paardenpersoonlijkheden is ook erg handig om daarna te lezen.
Daar word alles nog extra uitgelegd en kan je ook perzoonlijheid leren van je paard enzo.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:08

Ieder paard kan dat.
Vroeger kon het, nu ook.
Als er maar genoeg vertrouwen is tussen ruiter en paard.
Als je meer wil weten kun je me altijd Pben.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:30

ieder paard kan het, iedere ruiter niet...

als je der zelf geen idee van hebt hoe je haar bv zou kunnen laten stoppen zonder hoofdstel, gaat het 9 vd 10 misgaan bij jullie

Bovendien leer je je pony alleen maar slechte trucjes als je niet vanuit een goeie basis start. Hoofdstelloos rijden wil zeggen dat je paard zich draagt en reageert op minieme zithulpen. Dus start toch maar met dat grondwerk enz (en grondwerk is niet 2 weken longeren voor je der op kruipt!)

Dat je ze met 3 wil inrijden, is je eigen zaak natuurlijk, maar het is simpelweg te jong.
Ook zonder zadel rijden is trouwens niet goed voor je paard.

Kortaf mss, maar jouw vraag komt me eerder over alsof je gewoon een gaaf trucje wil kunnen ipv dat je geïnteresseerd bent in NH

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:13

kynshiri schreef:

als je der zelf geen idee van hebt hoe je haar bv zou kunnen laten stoppen zonder hoofdstel, gaat het 9 vd 10 misgaan bij jullie

Bovendien leer je je pony alleen maar slechte trucjes als je niet vanuit een goeie basis start. Hoofdstelloos rijden wil zeggen dat je paard zich draagt en reageert op minieme zithulpen. Dus start toch maar met dat grondwerk enz (en grondwerk is niet 2 weken longeren voor je der op kruipt!)

Dat je ze met 3 wil inrijden, is je eigen zaak natuurlijk, maar het is simpelweg te jong.

Kortaf mss, maar jouw vraag komt me eerder over alsof je gewoon een gaaf trucje wil kunnen ipv dat je geïnteresseerd bent in NH

Ik vind het erg jammer dat je zo reageerd.
Ik ben namelijk heel veel bezig met NH. Ik doe al ruim een jaar met mijn paard aan NH en grondwerk.
Daarom ben ik ook JUIST geinteresseerd in optoomloos rijden.
Ik ga ook niet op een 3 jarige zonder zadel rijden. Ik denk alleen maar in de toekomst, misschien dat ik er nu al voor het inrijden rekening mee kan houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:28

Wat al gezegd is : 3 is erg jong en 30 minuten is voor een 3 jarige veel te lang. Ga lekker aan de hand verder met alle voorbereidingen. En zorg eerst voor goede bespiering. Belasten van de rug door erop te gaan zitten kan je veel beter uitstellen tot 5/6 ivm sluiten van de groeischijven in de wervelkolom. De manier waarop je die belast door erop te gaan zitten geeft een groot risico op schade en vroegtijdige slijtage.
Huertecilla (website met info: www.huertecilla.net ) Hier op bokt werkt op deze manier.
Er is ook een duits boek over dit onderwerp trouwens:
Reiten ohne sattel und zaumzeug , Karin Tillisch

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:11

Risje80 schreef:
kynshiri schreef:

Ik ben namelijk heel veel bezig met NH. Ik doe al ruim een jaar met mijn paard aan NH en grondwerk.
Ik ga ook niet op een 3 jarige zonder zadel rijden. Ik denk alleen maar in de toekomst, misschien dat ik er nu al voor het inrijden rekening mee kan houden.

het ging er me gewoon om dat je per se optomingsloos wil rijden, maar dan op bokt komt vragen wat de hulpen net inhouden zonder bit... hetzelfde als met bit normaal gezien...zonder hoofdstel rijden is geen trucje he dat je een paard even aanleert. Bovendien denk ik dat je beter met een bitloos hoofdstel ofzo begint; tenzij je paard vrijwel vanzelf tamelijk goed vanuit de achterhand loopt, maar voor veel paarden is het een heel leerproces om vanuit de achterhand te leren lopen met een ruiter op hun rug
Hoofdstelloos is niet per definitie paardvriendelijk he... Totaal op de voorhand rondsloffen doet je paard ook geen goed

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 07:48

Ik ga ook niet op een 3 jarige zonder zadel rijden. Ik denk alleen maar in de toekomst, misschien dat ik er nu al voor het inrijden rekening mee kan houden.[/quote]

het ging er me gewoon om dat je per se optomingsloos wil rijden, maar dan op bokt komt vragen wat de hulpen net inhouden zonder bit... hetzelfde als met bit normaal gezien...zonder hoofdstel rijden is geen trucje he dat je een paard even aanleert. Bovendien denk ik dat je beter met een bitloos hoofdstel ofzo begint; tenzij je paard vrijwel vanzelf tamelijk goed vanuit de achterhand loopt, maar voor veel paarden is het een heel leerproces om vanuit de achterhand te leren lopen met een ruiter op hun rug
Hoofdstelloos is niet per definitie paardvriendelijk he... Totaal op de voorhand rondsloffen doet je paard ook geen goed[/quote]

Hoe zo ik wil perse optoomloos rijden........ Misshien moet je eens beter gaan lezen!!!
MNijn vraag was of je dat met ieder paard kan doen, of ieder paard dat kan leren.
Zodra zij er aan toe is zal ik kijken of ik hier les in kan krijgen, dus onder begeleiding.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:57

Als jij fatsoenlijk kunt rijden hoef je er niet speciaal les in te krijgen. Zorg dat je gewoon goed les hebt, dan kom je vanzelf wel een keer op het punt dat je merkt dat teugels niet altijd nodig zijn. Als jij niet bij dat punt komt, ben JIJ er niet aan toe. Een paard dat correct is gereden en dus geleerd heeft op correcte manier het lichaam te gebruiken, kan goed met gewichts- en beenhulpen gereden worden en dan maakt het maar heel beperkt uit of er wat aan het hoofd zit of niet.