Hoe leer ik mijn paard halt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa003

Hoe leer ik mijn paard halt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 12:00

Ik weet niet hoe ik mijn paard moet leren halthouden tijdens het longeren. Heeft er iemand tips?

Anna_Joy

Re: Hoe leer ik mijn paard halt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:52

ik heb het mijn paard geleerd door:

gewone rondjes door de bak lopen ernaast aan het halster.
oefenen op commando hoo of halt.
en dit doe ik ook tijdens het rijden af en toen alleen op stem
ook is het handig dat je,je paard niet aanleerd dat als hij stilstaat en je bent klaar met longeren naar jou toe mag komen.
want dit betekend dat halthouden voor hem eerder een stap word om te stoppen en op je af te lopen.!
succes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:34

Duidelijk zijn met je stem, en met lichaamstaal, iets naar voren stappen en dan kan je, je hand opsteken bv.

Bij mijn paard heb ik gewoon geleerd blijven vol houden met vragen om halt of met een stap naar hem toe of zelf blijven staan. En een ophouding aan de longeerlijn, maar je zal veel geduld moeten hebben en niet boos worden. Knipoog

met rijden ook met je stem halt zeggen kan ook. maar met rijden moet het eigelijk op je zit kunnen. Pling

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:04

zoals reeds gezegd, je paard leren luisteren op de stem. En deze duidelijk gebruiken.
Of longeren met dubbele longeerlijn. Zo kan je eigenlijk dezelfde teugelhulpen geven als onder het zadel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:46

Zelf heb ik het eerst aangeleerd aan de hand, net als het commando terug (achteruit). Toen pas opgenomen tijdens longeren.

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:49

Ik heb het ook eerst aan de hand geleerd. En ik beloonde steeds met wat lekkers als ze het goed deed. En steeds een stapje verder naar achter. Als ze naar me toe komt liep ik richting de kont toe als ze dan mee draaid liet ik haar weer verder stappen en opnieuw proberen daarna.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:34

Ik heb het ook mijn ponys eerst aan de hand geleerd. Ik heb ze geleerd dat wanneer ik stil sta zij dat ook moeten en dat daar het commando halt bij hoort. En als ze het soms niet helemaal doorhadden dan stampte ik wat harder met mijn voeten op de grond.
En toen ben ik het ook aan de longe gaan gebruiken. En als ze het dan niet helemaal doorhebben en ik stamp met mijn voeten op de grond dan letten ze metten wel op Haha!

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:14

Als je consequent bent met je commando's zal je paard het heel snel doorhebben wat jij bedoeld. Leer het paard de commando's bv. als je er langs loopt of erop zit. Zo kun je de woorden stappen, draf en galop je paard ook leren puur op stem. Dat longeerd daarna zo relaxed. Op een gegeven moment kan het zelfs zonder longeerlijn. Belangrijk is belonen en op zijn tijd een snoepje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:14

Dubbele longe is in dit geval wel heel handig, in combinatie met je stemhulp kun je op beide lijnen een ophouding maken.