Eerst oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Eerst oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:07

Ik ben van plan na me ingelezen te hebben te gaan oefenen met mijn verzorgpaarden(friese merrie bijna 3 jr en x welsh van 15 jr)met the games van parelli

Maar nou is m'n oudste verzorgpaardje een probleem paardje(trapt etc. ik heb me er ook in verdiept voor haar we hebben haar net 2 maanden en wil onze band verbeteren)
Is het voor mij verstandig om dan eerst met de fries te beginnen om daar een beetje mee te oefenen en kijken of alles daar goed mee gaat(de fries is aardig leergierig)
En is het verstandig om het alleen met behulp van een boek te doen want ik ken niet veel mensen die in deze buurt met die methode werken en de paarden staan best afgelegen en niet op een manege ofzo ?

Om moet ik gewoon gelijk met allebei beginnen?

En nog een vraag we hebben ook nog een shetland merrietje van 8 maanden kan je hiermee ook de eerste 3 games mee doen of zeggen jullie van nee dat moet je nog niet doen?

Andere tips en ook commentaar zijn van harte welkom

Cassidy

Re: Eerst oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:34

Ik zou met de 15 jarige Welsh beginnen omdat ik vermoed dat die al een basis heeft (normale manier) en makkelijker om te scholen is, dan een 3 -jarige merrie nog niet zo heel veel kent. Voor iemand die net met een methode begint is het makkelijker om een paard dat al een anderen (niet-Parelli) basis heeft, om te scholen, dan een blanco paard de basis via Parelli bij te brengen. Ik zou me in het begin met 1 paard bezig houden. De 8 maanden oude shet nog even helemaal niet oppakken, lekker baby laten zijn.

Mocht je op zoek zijn naar mensen die ook Parelli doen in je omgeving: tijdens de laatste Parelli inspiration Event was er een mogelijkheid om e-mail adressen uit te wisselen. Eddy Modde zelf kan geen bemiddelaar spelen, maar als jij een oproep plaatst (op bokt bijv) om mensen te vinden die in jouw buurt wonen en ook aan Parelli doen, heb je iig aanspraak en loop je niet in je uppie te klooien...

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:35

Ik denk niet dat het lastiger is om een blanco paard de basis van Parelli bij te brengen. Het zijn ten slotte spelletjes die paarden in de wei en in het wild ook met elkaar spelen. Een paard dat nog weinig in handen is geweest zal gevoeliger zijn voor lichaamstaal van mensen dan een paard met een geschiedenis, zoals misschien de 15-jarige, die waarschijnlijk heeft geleerd dat lichaamstaal van mensen een heleboel ruis bevat, en je daar niet op hoeft te reageren. Bovendien is het waarschijnlijk een dominant paard (?), dus extra lastig.
Een driejarige kan echter puberen, en kan dus ook lastig zijn. Toch zou ik als ik zou moeten kiezen met de driejarige beginnen, en pas als je het zelf onder de knie hebt (het paard hoeft het ten slotte niet te leren), met een probleempaard aan de gang gaan.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 12:55

De 15-jarige is inderdaad best een dominantje als ik zo met de andere 2 vergelijk.
De bijna 3-jarige is een fries waar een superkleine basis(is wel mee een keer of 5 gelongeert door iemand met ervaring)en pakte dit vrij makkelijk op
Ze leert vrij snel en is aardig makkelijk in de omgang met mij(andere verschilt) vertrouwen doet ze me al aardig
Ik ga is kijken of dat meisje wat Jitske(de fries) gelongeert heb mij ook kan helpen met deze methode aangezien zij het ook daar een keer over gehad heb.

Maar met het probleem paardje(de 15-jarige)heb ik het echt een stuk moeilijker? Maar die toch even achterwege laten?
Zouden er misschien meer mensen advies kunnen geven om te beginnen met welk paard?aangezien dit toch 2 verschillende adviezen zijn over te beginnen met welk paard

Maar de schetlandveulen zal ik op advies nog even niks mee doen en lekker veulen laten zijn...Als ik later met haar begin zal het ook niet zo moeilijk zijn die leert ook snel(al geleert voetje te geven omdat ik 1 x in de zoveel tijd toch haar hoefjes wil controleren)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:57

Waar woon je als ik vragen mag?

Je kunt een curcus doen, je kunt een dvd pakket aanschaffen en een boek, nouja ik zou eerder voor een van de eerste 2 kiezen.

Laat de shetlander nog maar even voor wat ie is, lekker baby laten zijn.
Ik zou met de 15 jarige welsh beginnen, omdat je zelf nog geen ervaring hebt en deze pony misschien daarom wat makkelijker is om mee te beginnen.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:09

LilianR schreef:
Waar woon je als ik vragen mag?

Je kunt een curcus doen, je kunt een dvd pakket aanschaffen en een boek, nouja ik zou eerder voor een van de eerste 2 kiezen.

Laat de shetlander nog maar even voor wat ie is, lekker baby laten zijn.
Ik zou met de 15 jarige welsh beginnen, omdat je zelf nog geen ervaring hebt en deze pony misschien daarom wat makkelijker is om mee te beginnen.

Ik woon in Schiedam hier staan de paarden ook....
Maakt het het niet moeilijker dan dat ze dominant is ? als ze vast staat om gepoetst te worden draait ze soms ook haar kont naar me toe

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:32

Silene schreef:
en pas als je het zelf onder de knie hebt (het paard hoeft het ten slotte niet te leren), met een probleempaard aan de gang gaan.

Parelli adviseert het omgekeerde. Omdat je het nog niet helemaal machtig bent kun je bij een jong en onervaren paard meer schade aanrichten. Het is wel de basis voor de rest van zijn leven. Ik zou het niet durven om door verkeerde benadering een paard voor de rest van zijn leven zo'n basis mee te geven dat niemand er verder meer wat mee kan. Parelli moet een paard namelijk ook leren. Het is niet puur NH, paarden wijken in de natuur namelijk niet zo makkelijk voor druk. Het is conditioneren, en dat moet wel goed gebeuren.

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:51

Cassidy schreef:
Parelli adviseert het omgekeerde. Omdat je het nog niet helemaal machtig bent kun je bij een jong en onervaren paard meer schade aanrichten. Het is wel de basis voor de rest van zijn leven. Ik zou het niet durven om door verkeerde benadering een paard voor de rest van zijn leven zo'n basis mee te geven dat niemand er verder meer wat mee kan. Parelli moet een paard namelijk ook leren. Het is niet puur NH, paarden wijken in de natuur namelijk niet zo makkelijk voor druk. Het is conditioneren, en dat moet wel goed gebeuren.

Ja, daar heb je wel gelijk in, maar ze moet natuurlijk ook aan haar eigen veiligheid denken. Ze noemt het 15-jarige paard in de beginpost namelijk een probleempaard.
Misschien het beste om hulp te zoeken of een cursus te volgen als je die mogelijkheid hebt.
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:59

Level 1 binnen Parelli gaat helemaal over veiligheid. Als je het niet aandurft om het in thuisstudie zelf te doen, dan zijn daar cursussen voor. Ik krijg alleen de indruk dat het "probleempaard" Welsh geen probleempaard is. In mijn ogen wordt er te vaak de sticker geplakt met "probleempaard" als het uiteindelijk alleen maar gaat om een gebrek in opvoeding, of het niet duidelijk zijn van de verhoudingen tussen paard en de persoon op de grond.

Nog een waarschuwing: ga niet aan Parelli beginnen als je geen duidelijke toestemming hebt van de eigenaren van de paarden.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 18:10

Cassidy schreef:
Level 1 binnen Parelli gaat helemaal over veiligheid. Als je het niet aandurft om het in thuisstudie zelf te doen, dan zijn daar cursussen voor. Ik krijg alleen de indruk dat het "probleempaard" Welsh geen probleempaard is. In mijn ogen wordt er te vaak de sticker geplakt met "probleempaard" als het uiteindelijk alleen maar gaat om een gebrek in opvoeding, of het niet duidelijk zijn van de verhoudingen tussen paard en de persoon op de grond.

Nog een waarschuwing: ga niet aan Parelli beginnen als je geen duidelijke toestemming hebt van de eigenaren van de paarden.

Ik durf het zelf wel aan aangezien het ook weer niet de allermoeilijkste paarden zijn en ze ook niet echt gericht trapt(waar ik uiteraard wel rekening mee hou dat dat kan veranderen).
Misschien heb je inderdaad wel gelijk over dat het geen probleempaard is aangezien ik bezig ben met spel 1 met haar en ze doet het best wel aardig.
Ik heb vandaag ook de indruk gekregen dat ze misschien pijn heb want ze doet ook heel vaak lelijk als je bij haar schouder zit dus ik ga haar ook ff laten checken!

en ik heb toestemming van de eigenaar om het met de 2 te doen er uiteindelijk ook met nummer 3 te doen heb het namelijk ook met hem overlegt

Aan de verhouding tussen mij en de welsh gaat gewerkt worden want ik ga met haar beginnen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:56

Heel goed dat je haar even wilt laten checken. Wil je de DA laten komen? Mijn ervaring is dat een chiropractor of een osteopaat wat meer dingen ziet dan die DA.

Kijk even op www.icreo.com voor adressen van behandelende chiropractoren door heel Nederland.