Ik ben drie weken geleden met m'n paardje verhuisd. Wegens omstandigheden hebben we een maand niet kunnen rijden, wel heb ik grondwerk gedaan en gelongeerd. Vorige week maandag zijn we weer begonnen met rijden, sindsdien ongeveer 3 keer per week gereden (totaal 5 keer) in de nieuwe bak, 3 keer gelongeerd en 2 keer grondwerk gedaan.
Dinsdag overgegaan op een ander voer: van 2x halve kilo basisbrok naar 2x halve kilo sportbrok, omdat we weer in training zijn.
Nu begonnen de problemen afgelopen woensdag; bij het rijden naar de bak wilde hij niet de gewone route volgen. Hij was niet bang ofzo. Ben daarom maar om gereden en via een langere route naar de bak gegaan. Vanwege verkeer was het namelijk even niet mogelijk om op een veilige manier door te pakken. Ook afstappen hielp niet, ipv te volgen, ging hij hangen in de teugels en liep hij achteruit.
In de bak was al iemand anders aan het rijden, maar die ging net weg. De pony ging uit het zicht en meneer bolt z'n rug en slaat uit met z'n voorbenen. Dat doet hij normaal als hij wil spelen, maar omdat ik in het zadel zat en hij mij en mijn hulpen te respecteren heeft dan, dreef ik hem vooruit in een galopje (hij was na die lange route toch al warmgestapt). Na 4 rondjes was het goed en zijn we weer gaan stappen. Toen ging het 20 minuutjes lekker; ontspannen stappen, draven, pasje opzij, galopje... Tot de paarden in de wei aan de overkant begonnen te rennen; toen had hij totaal geen aandacht meer voor mij. Hij begon te showen, te zweven, de staart ging omhoog, z'n hoofd was nog steeds afgebogen, maar wel wat opgekropt. Hij stond niet meer aan de hulpen. Dit ben ik niet van hem gewend. Ja, natuurlijk kijkt hij wel eens ergens naar, maar zo gedraagt hij zich alleen als hij heeeeel erg opgewonden wordt en doet dat normaal gesproken niet onder het zadel.
Ik heb vanalles geprobeerd; overgangen, op de volte, op de acht, zijgangen, maar niets mocht baten. Ondertussen was het al bijna donker, dus ben ik te voet naar huis gelopen (rijden op hem over de weg in zo'n staat was niet veilig). Hij bleef opgewonden aan de hand 'passageren'. Het laatste stukje wel nog even teruggestoken, omdat het nu wel kon. Hij had even een tikje nodig. Zodra we omdraaiden werd hij weer het paard wat ik kende; rustig en oplettend.
Omdat het woensdag zo slecht ging besloot ik gisteren op de grond uit te zoeken wat het probleem nu was. Mijn paard staat met een pony in de wei en we hebben geen eigen bak, alleen een hoekje van 15x20m afgezet in de hoek, daar was de pony aan het rijden, dus ik was in de wei. Hij luisterde goed, dus stukje bij beetje de andere pony uit het zicht gewerkt. Dat ging 5 minuten goed. Toen begon hij te proberen om te draaien. Ik kon dat een aantal keer voorkomen en zette hem achteruit met wendingen om de voorhand. Hij werd steeds meer opgewonden en begon ook nu weer met z'n voorbenen te slaan (niet naar mij toe), te zweven en de staart ging weer omhoog. Uiteindelijk lukte het hem om om te draaien en gallopeerde hij in een noodvaart naar de pony toe. ruiter en pony waren oké, mijn paard stond aan het eind van een slipspoor van 7 meter te puffen.
In overleg met ruiter van plaats geruild; ik in de paddock, zij in de wei. Ik het touw van het halster afgehaald, ter voorkoming van brandblaren en paard even goed laten rennen onder mijn commando. Dat hielp; er volgde een goede liberty sessie zonder problemen. Toen ging de pony naverzorgd worden en weer uit het zicht; geen probleem. Toen begon de buurman achter de schutting te rommelen; mijn paard bang, begon te roepen en weer te rennen en sprong uit de paddock. Daarna kreeg ik hem niet meer helemaal rustig.
Nu vraag ik me af waaraan dit kan liggen. Is het toch een issue met respect. Zo ja; hoe moet ik het dan aanpakken? Ik heb hem al lager in het voer gezet, kijken of dat verschil maakt. Misschien komt het omdat ik nogal gefrustreerd uit school kwam van de week?
We hebben altijd een goede band gehad, dit gedrag heb ik bij hem enkel gezien toen ik hem net had, en toen was het angst. Nu is het meer uitdagen/spelen, naar het dominante toe, maar als alles 'normaal' is, luistert hij wel.
We zijn bezig met level 2 grondwerk van parelli.
Iemand die me in de juiste richting kan wijzen? Doe ik iets fout? Hoe los ik dit op? Het is op de openbare weg een beetje gevaarlijk, maar bovenal; het is niet leuk.