Wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:31

Ik ben drie weken geleden met m'n paardje verhuisd. Wegens omstandigheden hebben we een maand niet kunnen rijden, wel heb ik grondwerk gedaan en gelongeerd. Vorige week maandag zijn we weer begonnen met rijden, sindsdien ongeveer 3 keer per week gereden (totaal 5 keer) in de nieuwe bak, 3 keer gelongeerd en 2 keer grondwerk gedaan.
Dinsdag overgegaan op een ander voer: van 2x halve kilo basisbrok naar 2x halve kilo sportbrok, omdat we weer in training zijn.
Nu begonnen de problemen afgelopen woensdag; bij het rijden naar de bak wilde hij niet de gewone route volgen. Hij was niet bang ofzo. Ben daarom maar om gereden en via een langere route naar de bak gegaan. Vanwege verkeer was het namelijk even niet mogelijk om op een veilige manier door te pakken. Ook afstappen hielp niet, ipv te volgen, ging hij hangen in de teugels en liep hij achteruit.
In de bak was al iemand anders aan het rijden, maar die ging net weg. De pony ging uit het zicht en meneer bolt z'n rug en slaat uit met z'n voorbenen. Dat doet hij normaal als hij wil spelen, maar omdat ik in het zadel zat en hij mij en mijn hulpen te respecteren heeft dan, dreef ik hem vooruit in een galopje (hij was na die lange route toch al warmgestapt). Na 4 rondjes was het goed en zijn we weer gaan stappen. Toen ging het 20 minuutjes lekker; ontspannen stappen, draven, pasje opzij, galopje... Tot de paarden in de wei aan de overkant begonnen te rennen; toen had hij totaal geen aandacht meer voor mij. Hij begon te showen, te zweven, de staart ging omhoog, z'n hoofd was nog steeds afgebogen, maar wel wat opgekropt. Hij stond niet meer aan de hulpen. Dit ben ik niet van hem gewend. Ja, natuurlijk kijkt hij wel eens ergens naar, maar zo gedraagt hij zich alleen als hij heeeeel erg opgewonden wordt en doet dat normaal gesproken niet onder het zadel.
Ik heb vanalles geprobeerd; overgangen, op de volte, op de acht, zijgangen, maar niets mocht baten. Ondertussen was het al bijna donker, dus ben ik te voet naar huis gelopen (rijden op hem over de weg in zo'n staat was niet veilig). Hij bleef opgewonden aan de hand 'passageren'. Het laatste stukje wel nog even teruggestoken, omdat het nu wel kon. Hij had even een tikje nodig. Zodra we omdraaiden werd hij weer het paard wat ik kende; rustig en oplettend.
Omdat het woensdag zo slecht ging besloot ik gisteren op de grond uit te zoeken wat het probleem nu was. Mijn paard staat met een pony in de wei en we hebben geen eigen bak, alleen een hoekje van 15x20m afgezet in de hoek, daar was de pony aan het rijden, dus ik was in de wei. Hij luisterde goed, dus stukje bij beetje de andere pony uit het zicht gewerkt. Dat ging 5 minuten goed. Toen begon hij te proberen om te draaien. Ik kon dat een aantal keer voorkomen en zette hem achteruit met wendingen om de voorhand. Hij werd steeds meer opgewonden en begon ook nu weer met z'n voorbenen te slaan (niet naar mij toe), te zweven en de staart ging weer omhoog. Uiteindelijk lukte het hem om om te draaien en gallopeerde hij in een noodvaart naar de pony toe. ruiter en pony waren oké, mijn paard stond aan het eind van een slipspoor van 7 meter te puffen.
In overleg met ruiter van plaats geruild; ik in de paddock, zij in de wei. Ik het touw van het halster afgehaald, ter voorkoming van brandblaren en paard even goed laten rennen onder mijn commando. Dat hielp; er volgde een goede liberty sessie zonder problemen. Toen ging de pony naverzorgd worden en weer uit het zicht; geen probleem. Toen begon de buurman achter de schutting te rommelen; mijn paard bang, begon te roepen en weer te rennen en sprong uit de paddock. Daarna kreeg ik hem niet meer helemaal rustig.

Nu vraag ik me af waaraan dit kan liggen. Is het toch een issue met respect. Zo ja; hoe moet ik het dan aanpakken? Ik heb hem al lager in het voer gezet, kijken of dat verschil maakt. Misschien komt het omdat ik nogal gefrustreerd uit school kwam van de week?
We hebben altijd een goede band gehad, dit gedrag heb ik bij hem enkel gezien toen ik hem net had, en toen was het angst. Nu is het meer uitdagen/spelen, naar het dominante toe, maar als alles 'normaal' is, luistert hij wel.
We zijn bezig met level 2 grondwerk van parelli.
Iemand die me in de juiste richting kan wijzen? Doe ik iets fout? Hoe los ik dit op? Het is op de openbare weg een beetje gevaarlijk, maar bovenal; het is niet leuk.

liljebo

Re: Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:43

Het is in elk geval verstandig om de brok terug te zetten, denk ik en je frustraties kunnen natuurlijk een rol spelen, al ben ik zelf geneigd te geloven dat er meer aan de hand is. Is het een ruin, Merrie, hengst of klaphengst?
Maar in de eerste instantie zou ik zeggen dat het met de brokken en/of verhuizing te maken heeft. 'Ik heb soortgelijke problemen wel eens meegemaakt met een haflingen, maar die had ik toen nog niet zo lang en die bleek klaphengst te zijn. Vandaar het hengsten gedrag. Ik zou hier een twee drie geen oplossing voor weten. Behalve dan idd een voerverandering. Misschien anderen....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:08

Ik ga het weekend naar huis en mijn bijrijdster doet hem dan. Ik heb hem ook al teruggezet in het voer; woensdag naar 0,25kg en voor 't weekend op een handje. Dan kan ik maandag zien of dat scheelt.
het is een 5-jarige NRPS ruin. Hij sprong vroeger wel eens op merries, maar het is echt een ruin. Dit gedrag doet echter wel denken aan hengstengedrag idd, maar het is echt een ruin, zie voor foto's mn profiel.

EDIT: ohwjah, hiervoor kreeg hij ook altijd al sportbrok, zonder problemen. Alleen die maand stilstaan heeft hij op basisbrok gestaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:59

uh.. ja.. ik keek erna pas in je profiel... Ik ben heel benieuwd of het veranderde voerpatroon helpt. Misschien heb je hem te snel omhoog gezet na lang niet werken? Wat het schrikken voor de buurman betreft zou kunnen betekenen dat ie nog niet helemaal op zijn gemak is op zijn nieuwe plekje maar dat verklaart niet echt het dominante (hengsten)gedrag naar andere paarden toe. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, dus volg ik dit topic maar eens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:44

Met hoeveel paarden staat hij op zijn nieuwe plek, en met hoeveel stond hij hiervoor? Mist ie soms wat uitdaging?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:57

Hij stond eerst met een friese ruin en een bwp merrie. Nu staat hij met een welsh pony merrie. eerst stond er ook nog een D-pony bij, maar die is verhuisd. Binnenkort komt er misschien een ijslander bij.
Ik zie ze vaak samen spelen, de merrie en de mijne. De D-pony was tegenover beiden nogal sjaggie.

Ik bedenk me net ook: hij zuigt wel eens lucht, als ik hem niet binnenzet, dan wordt de bovendeur gesloten (wel heeft hij nog zicht op alles. Het is namelijk een open shuur met tralie boxen. Hij kan ook de merrie zien en ruiken in de stal.). Hij heeft dan geen plek om te zuigen. Mij maakt het niet uit dat hij dat doet, maar hij sloopt wel de deuren ermee. Omdat de stal verder open is, vond ik het niet erg dat de bovendeur 's nachts dicht ging. Maar misschien heeft dat er iets mee te maken? In de wei kan hij ook op het hek zuigen als hij dat zou willen, maar dat doet hij niet. Normaal zuigt hij enkel met eten.
Hij krijgt voldoende ruwvoer; vaak is er nog wat over, en staat 12 uur per dag in de wei.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:40

Het gebrek aan luchtzuigplek zou er idd mee te maken kunnen hebben. Luchtzuigen is stress gerelateerd, daarover staat heel wat geschreven op het medische subforum.
Heb je enig idee hoe lang hij al luchtzuigt? Deed hij dat ook al voordat jij hem kreeg?

Mijn paard verandert ook als hij in een andere omgeving komt. In het verleden stond hij bij 2 welsh merries die hij totaal de baas was. Toen hij naar zijn huidige plek verhuisde heeft hij vanwege zijn dominante gedrag in de kudde er flink van langs gekregen van de andere paarden. Uiteindelijk is hij hierdoor in de omgang een fijner paard. Al is het wel een paard wat altijd test hoe dominant je bent.

Hier doelde ik eigenlijk op... hoe staat hij in de rangorde ten opzichte van de merrie? Staat hij bovenaan, en was dat voorheen niet het geval, dan zou het kunnen zijn dat hij nu ook probeert om jou te domineren.
Maar het is maar een mogelijkheid hoor.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:34

Ja, daar kun je gelijk in hebben. Hij staat nu inderdaad voor het eerst bovenaan in rang. Hij was altijd erg onderdanig tegenover andere paarden, maar deels vanwege het grondwerken is zijn zelfvertrouwen gestegen en klom hij eerder al steeds hoger in rang.
Ik heb hem op 5 verschillende stallen meegemaakt, maar hij voelt zich snel ergens thuis.
Hij zoog al lucht toen ik hem kreeg, maar hij nis het wel minder gaan doen. Ik denk dat het begon toen hij vanuit de opfok naar huis kwam, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hem pas een maand of 10.

Als hij probeert mij op zo'n agressieve manier te domineren. Hoe kun je daar dan het beste mee omgaan? Ik zet hem altijd achteruit, net zolang tot hij z'n hoofd omlaag doet en z'n oog weer zacht wordt. Dan doen we ff friendly en is het weer een tijdje goed. Is dat een goede manier of moet ik het anders doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:56

Vijf verschillende stallen in 10 maanden is wel heel veel om te verwerken voor zo'n jong paard, lijkt me. Kan een flink deel van de stress veroorzaken. Ik krijg een beetje de indruk, ook van je andere topic, dat hij onzeker is en dat hij dat camoufleert met poeha maken. Ik zou hem in principe weer op de basisbrok zetten en niet trainen. Doe wat basisdingen waar hij volkomen vertrouwd mee is, maar niets nieuws erbij. Geef hem gelegenheid om rust in zijn hoofd te krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:57

Het was ook niet mijn keuze om zo vaak te verhuizen, maar dat is helaas door omstandigheden zo gelopen. Hij past zich altijd vrij snel aan aan de nieuwe mensen, paarden en omgeving. Ik hoop lang op deze plek te kunnen blijven.
Dat onzekere gedrag dat ken ik wel, het heeft zich enkel nooit op deze manier gemanifesteerd, en dat maakt het moeilijk om in te schatten of ik hem op z'n donder moet geven of gerust moet stellen. Tot nu toe heb ik niet echt streng doorgepakt, maar wel aangegeven welke kant ik wil dat hij opgaat. Gewoon controle houden, zowel op de grond als in het zadel.
We zijn niet met nieuwe dingen begonnen in de training, maar zijn verder gegaan met de dingen die hij al kent. Hij is wat conditie verloren, dus we stappen vooral veel.
Als het maandag beter gaat, dan komt het gedrag dus grotendeels door het voer en zet ik hem weer terug naar de basisbrok, maar ik hou er ook rekening mee dat het best iets anders zou kunnen zijn. Ik wil de vertrouwensband die we hebben niet beschadigen door een verkeerde actie.