Nu al sterk aan't halster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Nu al sterk aan't halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:05

Hoi allemaal,

Ik ben van plan mijn Haflinger bitloos te gaan rijden. Ze moet nog ingereden worden en ik ben nog niet echt ergens mee begonnen. Ze is nu 2,5.
Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?
Want ik heb zoiets van; Als ze nu al hard trekt, kan ik haar zometeen ook niet goed sturen als ik erop zit. Aangezien dat ongeveer met dezelfde druk op de neus werkt als het halster.

Maar ze heeft dus soms niet zoveel 'respect' voor druk op het halster, vaak wilt ze even ergens aan ruiken en duwt ze keihard door om daarnaar toe te komen. Soms mag ze even aan iets ruiken, maar een andere keer wil ik het even niet hebben en moet ze doorlopen. Hebben jullie misschien oefeningen/dingen die ik anders moet doen, zodat het wat beter gaat?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Groetjes, Diane

Marigold

Re: Nu al sterk aan't halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:07

een touwhalster kan al veel verschil maken.
mijn fjord maakte zich ook sterk aan een stalhalster, en met touwhalster had ik echt meer over haar te zeggen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:37

Ja, dat is waar. Maar dan heb ik ook weer zoiets van, het moet toch ook zonder touwhalster kunnen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:39

Of het halstertouwtje over de neus of onder de kaak langs laten lopen..
Als ze je volgt is er niks aan de hand, maar als ze weg wilt lopen, werkt deze net even wat pittiger in..
Wel weer duidelijk ontspannen als ze volgt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:51

Diane_ schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben van plan mijn Haflinger bitloos te gaan rijden. Ze moet nog ingereden worden en ik ben nog niet echt ergens mee begonnen. Ze is nu 2,5.
Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?
Want ik heb zoiets van; Als ze nu al hard trekt, kan ik haar zometeen ook niet goed sturen als ik erop zit. Aangezien dat ongeveer met dezelfde druk op de neus werkt als het halster.

Maar ze heeft dus soms niet zoveel 'respect' voor druk op het halster, vaak wilt ze even ergens aan ruiken en duwt ze keihard door om daarnaar toe te komen. Soms mag ze even aan iets ruiken, maar een andere keer wil ik het even niet hebben en moet ze doorlopen. Hebben jullie misschien oefeningen/dingen die ik anders moet doen, zodat het wat beter gaat?

Groetjes, Diane

Jonge haflinger moet je 100% consequent mee zijn, niet de ene keer wel laten ruiken en de volgende keer niet, dat maakt nou juist je probleem groter. Als je dat niet kunt, geef het paard dan maar uit handen aan iemand die dat wel kan en dan heb je kans dat het beestje goede manieren leert.
Inderdaad kan het wel zonder touwhalster, maar dan zul jij zelf heel wat duidelijker moeten zijn.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:56

[/quote]
Jonge haflinger moet je 100% consequent mee zijn, niet de ene keer wel laten ruiken en de volgende keer niet, dat maakt nou juist je probleem groter. Als je dat niet kunt, geef het paard dan maar uit handen aan iemand die dat wel kan en dan heb je kans dat het beestje goede manieren leert.
Inderdaad kan het wel zonder touwhalster, maar dan zul jij zelf heel wat duidelijker moeten zijn.[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet echt in het begin hele duidelijke grenzen stellen.

Daarnaast moet je niet terugtrekken dat verlies je altijd. Je rukjes geven. En direct weer loslaten dus gaat dus heel snel en timing is heel belangrijk. Soort ophoudingkjes maar dan even wat harder. Tik tik en los tik tik en los. Moeilijk om via een scherm door te geven wat ik bedoel Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:00

Veel grondwerk doen zodat de verhoudingen duidelijk worden, eerst in de bak, later tijdens de wandeling. Idd consequent zijn. Als je haar af en toe wilt laten grazen of snuffelen, kun je een seintje geven wanneer het mag. De rest van de tijd mag het dan niet.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:52

@ Waratje: Ja, je hebt gelijk, toen ik het typte dacht ik bij mezelf ook al; dat klopt niet, ik doe het fout. De ene keer wel en de andere keer niet.
Op andere punten ben ik wel consequent zijn, vind het alleen soms lastig. Maar ik ga het zeker doen.

@ Liljebo: Dat van dat seintje is inderdaad wel handig ja, zit er nog even over te denken welk woord ik ga gebruiken.

@ Kokopelli: Dus als ze trekt gewoon snelle ophoudingen geven aan't halstertouw als ik het goed begrijp? Word ze op die manier dus ook lichter voor druk op't halster?

Bedankt allemaal. Lachen

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:17

ja dat hebben ze heel snel door, en dat kan je dan doorvoeren tijdens het rijden. Ik heb ook een sterke ruin met een koppie erop maar hij is prima op halster te rijden, mits je niet gaat trekken. Dat heeft echt geen zin. Kleine korte bewegingen en duidelijk verschil tussen druk en los is heel belangrijk en hebben ze snel door

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 09:19

Oke, dankjewel. Lachen Gister heb ik het ook al een beetje geprobeerd en het ging best goed inderdaad!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:25

Nog wat: laat je emoties thuis!
Als het paard iets uitvreet waar het voor gestraft moet worden, blijf daar niet in hangen, dat doen paarden ook niet. Dus gewoon een schop verkopen (of net wat een passende straf is voor de ongewenste actie) en verder gaan waar je mee bezig was, alsof er niks gebeurt is. Ook timing is van belang hierbij. Een ongewenste actie dient ONMIDDELLIJK gevolgt te worden door straf, ondubbelzing, duidelijk en zonder nasleep.
Als jij 6 keer moet trekken aan het touw omdat het paard toch ergens wil snuffelen, dan had na de tweede keer al een giga rotschop moeten volgen! (als voorbeeld).
Ik hanteer grofweg vier stadia: verzoek, eis, dwingende eis, rotschop (yep, goed gejat bij Parelli). Deze stadia kunnen elkaar zeer snel opvolgen; binnen 5 sec kan een paard die rotschop al te pakken hebben. Daarna heeft het allemaal al geen zin meer, ben je veeeeel te laat. In de praktijk zul je al zeer snel niet verder hoeven gaan dan stap twee. Moet je dat wel, dan schort er het nodige aan je consequent-zijn en waarschijnlijk ook aan de duidelijkheid waarmee je het verzoek indient.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:24

lichtheid op het halster kan ieder paard leren. toen mijn zusje haar haflinger kreeg kon deze ook niet aan het halster lopen zonder slag over de neus, aangezien haar van jongs af aan geleerd was te lopen aan het halster met een ketting over de neus of zelfs door de mond.

leer haar zowiezo dat JIJ aangeeft wanneer er gesnuffeld mag worden, hierbij moet je zorgen dat je zelf het initiatief neemt, en niet je paard. dmv lichtheid (lichte druk) op het halster kan ze wel vragen of ze ergens mag snuffelen (daar is niets mis mee immers), maar het mogen snuffelen afdwingen tov jou is niet de bedoeling.

er zijn verschillende goede boeken in omloop over grondwerk, waarin goed beschreven staat hoe je het wijken voor druk goed aan kunt leren. een scherper halster zal wel werken, maar is slechts symptoombestrijding en bij gebruik van een gewoon halster zal het probleem zich dan ook onmiddelijk weer voordoen. verder is de basis in jullie relatie belangrijk. wanneer deze basis goed is zal het paard (voor een groot deel) het wijken voor druk uit zichzelf al goed weten toe te passen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:53

Diane_ schreef:
Hoi allemaal,

Groetjes, Diane

Je moet een paard niet inrijden als je natuurlijk wilt rijden, lees de boeken naruurlijk paardrijden en paardenpersoonlijkheden van Klaus Ferdinand Hempfling en kijk op www.paardnatuurlijk.nl Hardere middelen als touwhalsters maakt het alleen erger, dan kan je straks helemaal niet meer bitloos rijden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:08

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga er zeker wat mee doen.

laurahi: Ik snap je opmerking 'Je moet een paard niet inrijden als je natuurlijk wilt rijden' niet helemaal? Paard Natuurlijk heb ik al helemaal doorgelezen. Er staan goede dingen ik, maar ik pik er alleen de dingen uit die ik belangrijk vind.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:21

Vergeet niet dat het belangrijkste in het rijden je zit,benen en houding zijn.Je hebt dus eigenlijk geen halster nodig om aan te hangen (bij wijze van)
Nou snap ik natuurlijk wel dat je met inrijden ergens moet beginnen.
Wat bij mijn hengstebeest erg goed hielp was het volgende;
Zodra hij trok in een bepaalde richting,resoluut omdraaien en de andere kant oplopen.Hij rekent er namelijk niet op dat jij ineens de andere kant opgaat,hij had de kracht van zijn hals/schouders op een andere kant gezet.Hij raakt van zijn apropos (hoe spel je dat? Verward ) en volgt.
Wat ook erg kan helpen,simpelweg één vinger in de schouder duwen zodra ze haar hoofd van je afwend.
Als je goed oplet,draait haar schouderpartij naar binnen,zodra haar hoofd wegdraait.
Als jij die schouderpartij aanduwt,wordt ze weer naar binnen gebogen (net als je binnenbeen dat doet bij schouderbuitenwaarts)

Zorg er ook voor dat áls je terugtrekt (in pose's net als iemand hier al zei,niet langdurig aan het touw gaan hangen)
je altijd naast of het liefst iets achter de schouderpartij staat.Een paard opzij trekken heeft veel minder zin dan een paard vanaf zijn eigen achterhand terugwerken.

Veel oefenen,en probeer ook eens één van de 'volgspelletjes' met grondwerk.Ze moet jou als leider zien,en niet bij je weglopen,laat staan tegen je wil ingaan.
Veel succes,ik denk dat je er wel uitkomt. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:00

overigens kan een paard alleen sterk worden aan het halster als je terugtrekt... en daar gaan een hoop mensen de fout in. timing is heel belangrijk als je je paard licht op het halster wilt hebben. imo is het een basisvaardigheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:31

Diane_ schreef:

Als je paard trekt, en jij terugtrekt, heeft het paard al geleerd dat hij het qua kracht van je kan winnen. Dus als je paard trekt, niet terugtrekken maar druk houden tot het moment dat het paard een aanduiding maakt om toe te geven voor die druk. En ja, dat kan even duren, en dat kun je en moet je oefenen.

Gebruik een touwhalster, dat heeft meer impact. Een paard zoekt comfort, dus moet je het ongewenste gedrag zo oncomfortabel maken als je maar kunt. Door druk te houden op het hoofd op het moment dat je het touwhalster om hebt, en de druk acuut te laten vallen op het moment dat het paard wijkt voor die druk en op je af komt, leert hij al snel: ik ga trekken, dat onaangenaam. Ik zorg er zelf voor dat die druk wegvalt door te stoppen met trekken, dan beloon ik mezelf door de druk die wegvalt.
Op de momenten dat ze gaat trekken moet je dus tegendruk houden, en die vast houden tot ze nageeft. Niet eerder stoppen, want helpt ook die methode niet.

En tot slot: een touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten.
En een 2,5 jarige is nog maar een kleuter. Sessies van een paar uur hebben geen nut, zo lang kan hij zich niet concentreren.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:28

Hierbij nog twee tips van de eigenaresse van een jonge haf die inmiddels bijna 18 is maar zich nog steeds regelmatig een jong en omstuimig jonkie voelt. Voor het wandelen zou je kunnen proberen of het halstertouw aan de zijkant (zit ook een ring) beter werkt, bij die van mij wel zelfs beter dan een touwhalster.
En voor het rijden straks zou je een sidepull kunnen proberen.. Mijn ervaring is dat gewoon beter werkt vanaf de zijkant dan via de onderkant van hun hoofd .
Verder sluit ik mijn helemaal bij het bericht hierboven aan, veel plezier met je haffie!!
Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:44

Hoi Diane,

Dat zijn typische Hafjesstreken, he. Knipoog
Ik heb een halve Haf/kwart Fjord die ook zo sterk was Knipoog (en nog steeds is, hoor Haha!), maar die inmiddels prima meeloopt. Heb 'm sinds hij 2 jaar is en ben destijds begonnen met grondwerkoefeningen, zodat we samen goed leren communiceren en hij zich meer leerde richten op mij. Met grondwerk ben je nooit klaar, volgens mij, het is erg leuk om te doen en je bouwt er een hechte band met je paard mee op. Lachen

Ik heb wel altijd met een touwhalster gewerkt, maar niet om hard aan te trekken, maar om juist subtiele signalen mee te geven. Mijn ervaring is dat als ik druk hou op het halster, als meneer weer eens de andere kant op wilde, hij vrij snel naar me luisterde, hoor. Niks geen geruk en gepluk of ophoudingen, laat staan schoppen en dat soort zaken. Daarbij zie je vaak al aan zo'n Haf dat hij 'ondeugend' gaat doen (die speciale Hafhoofden). Maar goed, dat is mijn ervaring. Knipoog

Mijn halfbloedje loopt los mee en voelt niet eens dat hij iets om zijn hoofd heeft met dat touwhalster. Vraag ik hem iets te doen, dan gebruik ik zo min mogelijk druk, want ik wil hem niet afstompen. Daarbij wil ik dat hij licht aan de hulpen wordt/is, om hem bitloos te kunnen rijden. Haflingers zijn paarden die graag eigen initiatieven nemen, wat niet altijd handig is voor ons, begeleiders/ruiters.
Jij moet door consequent gedrag je paard leren dat hij zich op jou moet richten, jou de leiding moet geven. Bij deze paarden moet je daar soms wat meer moeite voor doen, omdat ze dat moeilijk kunnen vinden. Zeker op jonge leeftijd. Soms moet je even de juiste snaar zien te raken en dan stellen ze zich veel meer open voor je. Dat is vaak een heel groeiproces samen, maar juist ook heel leuk om mee te maken en die vorderingen te zien.

Wat ik bijvoorbeeld ook heb gedaan is vanaf de grond regelmatig 'stelling vragen', zodat hij ook meteen reageert op hele lichte teugeldruik. Zodra hij meegeeft met zijn hoofd/hals, de (lichte) druk er af halen ter beloning. Als jouw Haf dit soort dingen gaat snappen, heb je heel weinig druk nodig om te zorgen dat hij gewoon naar je aanwijzing luistert en niet door je heen gaat denderen.
Verder kan ik alleen maar zeggen, hou in je hoofd wat jij wilt en gedraag je zeker bij je paard. Dan leert hij jou graag te volgen als leider. En een Haf blijft een Haf, dus het blijft altijd werken aan dit soort zaken...... Succes en veel plezier met je jonge paard.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:33

Als je wandelt en ziet dat je paard zn neus naar het gras of wat dan ook wend, dan kan jij al een klein rukje geven als seintje van nee dat mag niet. Dan zit je ook nog niet in een stadium dat je moet trekken en waarschijnlijk zal je paard het wel begrijpen. Je moet hem gewoon simpelweg een slagje voor zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:38

Precies. Als je al weet dat hij zulk gedrag kan vertonen, gewoon vast blijven houden en dan is het vrij snel over (is mijn ervaring dan). Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:50

Kleine rukjes helpen alleen als het paard licht is voor druk op het hoofd. Als er in veulentijd teveel aan is getrokken, dan helpen ook rukjes niet meer. Het paard ervaart dat alleen als hardnekkige ruis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:57

Even voor de duidelijkheid; ik geef zelf altijd (tegen)druk als mijn paard een andere kant uit wil, dan ik wil en zodra hij doet wat ik wil, laat ik die druk meteen los. Hij had het zo door. Kleine rukjes, dat werkt niet bij ons, volgens mij....
Ik weet precies wanneer mijn paard bv wil grazen (daar ben ik al helemaal op bedacht, als de groene sprietjes straks weer overal groeien) en dan zorg ik dat ik mijn paard al voor ben op zijn gedrag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:00

Ook constante druk om ze bij de les te houden (en immediate release in geval van gehoor geven aan deze druk) helpt niet bij paarden die in hun jeugd niet de release hebben gehad op het moment dat ze weken voor die druk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:05

Nou Cassidy, ik merk bij mijn paard anders geen last, hoor, die snapt het inmiddels prima. Lachen

Hij zoekt zelf die 'constante druk' op, zodra zijn hoofd de verkeerde kant op gaat. En reken maar dat hij inmiddels heel goed begrijpt dat hij er alleen vanaf kan komen door bv. niet te gaan grazen onder het wandelen (om maar even een situatievoorbeeldje te noemen).