Touwtjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:43

Ik volg een voltige cursus waarvoor ik ook moet longeren. Nu is mij verteld dat ik beter met touwtjes kan longeren. Ik heb op de site van Divoza gekeken maar zag ze nergens staan. Nu is dus mijn vraag waar koop ik dus touwtjes? Hoelang moet dat zijn? Ik wil het namelijk gebruiken voor een haflinger als voor een paard met een redelijk lange hals van 1.68.

Redseven

Re: Touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:46

Ik heb ze gezien in Garderen bij Heja.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:47

Gewoon bij de Boerenbond/welkoop een touw van een paar meter halen.
Ze hebben er ook kleine gespjes die je aan de uiteinde kunt maken.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:49

Die ik gezien heb waren al compleet, zag er super mooi uit.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:30

Gewoon op de stoffenmarkt.

Voor 50 cent per strekkende meter heb je het al.

In het boek van Lammert Haanstra staan ze ook genoemd. Nylon of katoen, rond de 5 mm doorsnede en 5 meter lang.
Je kan ze dan gewoon vastknopen.

Trouwens, goed dat ook bij de voltige nou met touwtjes gewerkt gaat worden ipv met de gebruikelijke bijzetteugels.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:17

wat word er bedoelt met touwtjes? en hoe wil je deze bevestigen? Kan iemand mij een foto of iets dergelijks laten zien?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:43

Afbeelding

Hier kun je het een beetje zien.
Je kunt het touwtje ook door het ringetje onder aan de singel doen zodat het touwtje tussen de voorbenen door gaat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:42

Op deze foto was het de eerste keer dat de merrie met touwtjes werd gelongeerd. Dit touw is 7 meter lang, 6 mm doornsee gehaald bij de Praxis. Heb de uiteinden 'gebrand' zegmaar.

Afbeelding

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:55

magda_90 schreef:
Op deze foto was het de eerste keer dat de merrie met touwtjes werd gelongeerd. Dit touw is 7 meter lang, 6 mm doornsee gehaald bij de Praxis. Heb de uiteinden 'gebrand' zegmaar.

Afbeelding

Precies zoals mags_90 laat zien moet je de touwtjes gebruiken,
En ze zijn gewoon bij de Gamma, praxis, boerenbond, de markt te koop en ze kosten geen drol.

Ik zou wel alleen je longeerlijn over het hoofd doen. aan de ene kant door het bit en dan aan de andere kant vast maken. Zo heb je meer contact en gelijke druk op het bit.
Misschien doe je dat ook magda_90 maar ik kan het niet zien op de foto.

succes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:37

De touwtjes kan je inderdaad gemakkelijk zo gebruiken, maar je kan ook de touwtjes aan de zijkant vastmaken ipv aan de singel.

Wat ik zelf fijn vind met longeren is het gebruik van een kaptoom, zodat je dat gedoe met hoe je de longeerlijn moet bevestigen al kwijt bent (ik vind over het hoofd ook niks namelijk, zo'n tussenstukje ook niet en door de binnenste naar de buitenste ring ook niet).

Als ik wel met bit longeer en met een enkele longeerlijn (puur wanneer het paard aan het bit moet wennen), dan maak ik een los riempje vast aan de neusriem en het bit, zodat er niet aan getrokken kan worden en aan dat riempje maak ik dan de haak van de longeerlijn vast.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:44

@Kingsley2: ik heb hem niet over het hoofd. Ik doe hem eerst door de binnenste ring heen, sla hem daar dubbel omheen zegmaar dan door naar de buitenste ring.
Maar tegenwoording longeer ik met bitstukje Ja

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:05

maar kan je niet met een longeerstukje longeren? dat je twee haken aan het bit doet en de longeer aan de haak aan dat ding. En hoe maak je de touwtjes precies vast? ik kan het niet zo heel goed zien op de foto. Heb je gewoon één stuk touw wat je vast maakt aan het bit?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:11

maar kan je niet met een longeerstukje longeren?
Daar longeer ik sinds kort mee Lachen

En hoe maak je de touwtjes precies vast?
Ik heb 7 meter touw, in het midden heb ik wit garen genaaid. De touwtjes haal ik door het ringetje tussen de benen door. Vanuit daar gaan de touwtjes bij beide bitringen van binnen naar buiten door naar de singel en dan knoop ik ze bovenop vast.
Je kan ze op diverse manieren gebruiken en verstellen, maar omdat dit de eerste keer was voor het paard heb ik haar gevraagd eerst lekker naar beneden te komen. Toen ze zo lekker bleef lopen heb ik haar een stukje korter gezet etc.

Heb je gewoon één stuk touw wat je vast maakt aan het bit?
Ja, gewoon 7 meter touw op de manier als hierboven beschreven.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:46

Bedankt! Lachen Ik moet het nog even precies gaan snappen Tong uitsteken maar dat gaat vast wel lukken Knipoog

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:47

ik heb ze gewoon bij een bouwmarkt gekocht witte goedkope touwtjes ze zijn misschien 0.23 cent per meter ofzo Haha!

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:49

Zo longeer ik ook, maar ook met rijden gebruik ik de touwtjes ...gaat hartstikke goed!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:00

Judje schreef:
Gewoon op de stoffenmarkt.

Voor 50 cent per strekkende meter heb je het al.

In het boek van Lammert Haanstra staan ze ook genoemd. Nylon of katoen, rond de 5 mm doorsnede en 5 meter lang.
Je kan ze dan gewoon vastknopen.

Trouwens, goed dat ook bij de voltige nou met touwtjes gewerkt gaat worden ipv met de gebruikelijke bijzetteugels.

Denk niet dat het gaat gebeuren bij voltige.. Loswerken wel, maar in de ring zul je toch echt moet verschijnen met bijzetteugels.
Het is niet de bedoeling dat de neus over de grond gaat..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:10

Dat hoeft bij touwtjes toch ook niet?
Als je de touwtjes via het midden van de longeersingel via de hoogste ringen naar voren laat gaan en dan naar het bit en weer vastmaken aan de zijkant, dan kan je het paard ook met touwtjes hoger instellen.
Net zoals bij de pessoa kan je het paard op verscheidene manieren bijzetten.

Al denk ik ook wel dat we de witte bijzets in de ring voorlopig sowieso nog wel blijven zien.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:12

Bij voltigewedstrijden zijn bijzetteugels nog steeds verplicht!
In de trainingen en bij het loswerken worden touwtjes wel veel gebruikt en overigens ook al heel lang! Ik heb in 1998 de aspriant-voltigeleiderscursus gedaan en toen werkten we al met touwtjes!