Bokken wat nu ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Bokken wat nu ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:01

Ik ging vandaag met Flower longeren ! Flower is een mini shetlander van 80 cm .en ze deedt het prima, maar als ze geen zin heeft, terwijl ze maar net is begonnen, gaat ze de kont naar me toe draaien en wilt ze me bokken ik heb al een harde tik op de kont gegeven met zweep. alleen dat gaat ze vol in draf of galop TREKKEN, en dan kan ik flower nooit laten stoppen, Wat moet ik doen ?

Sabinaa__

Re: Bokken wat nu ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:11

Niemand Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:12

Doe je dit wel op een longeercirkel?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:13

Neej de eigenaren hebben geen cirkel we moeten het in de bak of in de wei doen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:19

Tsja, dan heeft de pony natuurlijk de kans om uit de cirkel te breken. Het lijkt me beter dat je het afzet als je nog eens oefent want je pony heeft het truukje nu door!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:24

Hmm hoe moet ikk dat afzetten ?? de eigenaren hebben alleen grote palen voor balkjes draven en tespringen en ze hebben stenen, maar hoe zou dat moeten ???, Owjha vergeten tezeggen , Ze heeft pas net geleerd longeren Haha! maar het is zo: als zij geen zin heeft heeft ze geen zin en gaat ze echt Bokken, echt een deugniet xD

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:27

Euh, misschien met strobaaltjes? En met palen en bierkratjes kun je ook een cirkel maken, of andere voorwerpen, beetje creativiteit helpt vast!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:32

oke, heel erg bedankt Haha! ik ga denk ik paaltjes neer leggen of in steken en dicht tegen elkaar natuurlijk Haha! en dan hopen dat ze niet meer bokt, en als dat goed gaat hé ! Haha! kan ik dan proberen steets verder uitelkaar edoen die palen, en dan later gewoon los proberen ? Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:33

paaltjes met lint kan ook prima hoor! Neem je bv een diameter van ongeveer 14 meter, is vast zat met die kleine!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:48

Misschien een domme vraag maar wat is Diameter, wete het zo ff niet meer Bloos Bloos Bloos Bloos

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:52

Diameter is de doorsnede van een cirkel.
Persoon 1: houd de longerlijn vast (blijf wel op 1 plek staan dus geen kleine rondjes lopen).
Persoon 2: loopt met de zweep achter de pony aan (in een kleine circel schuin/voor persoon 1)
Als je het niet snapt vraag je het nog maar is!
Per bok 1 tik!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:17

Zoiezo ben ik het ermee eens dat je een longeercirkel moet maken. Je bent pas begonnen met longeren waarom denk je dat ze geen zin heeft het kan ook zo zijn dat ze haar energie kwijt moet en dan lekker gaat gek doen, zorg dat je haar onder controle houd en laat haar even haar energie kwijt.

En als ze gaat galoperen laat haar dan maar even, als ze daarna maar luistert.

Tenzij ze het echt op jouw gericht is met bokken dus dat ze naar je slaat ja dan mag je haar een tik geven en dan ook een goede. Vraag of de eigenaar je helpt

Maar hou oud is je je shet, als ze nog jong is en je pas bent begonnen dan zal je concequent moeten zijn maar wel veel geduld laat haar even gek doen. En anders moet je misschien iets meer uitleg geven over je shet. leeftijd wat er al mee gedaan is hoe ervaren ben je zelf.

en kiekkiek dit kan je nu wel zeggen over persoon 2 achter de pony lopen met een zweep en dan per bok een tik, zo leer je een paard of pony niet longeren. Je moet je eerst verdiepen in de persoon of paard om met zo'n oplossing te komen er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Knipoog

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:48

Alleen kan ik een shet van mijn stal ook niet aan. Daarom doe ik het altijd met zn 2en. Als hij vervelend gaat doen dat geef ik hem een tik op zn kont en dan gaat hij galloperen en dan laat de ander hem weer stappen. Werkt uitstekend.!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:01

De verzorg shet van mij is 3 of 3,5 jaar oud Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:05

Sta in een soort driehoek van je paard wijs met je zweep naar zijn buik a kont ze mag best de eerste rondjes even gek doen dat doen de meeste jonge paarden die pas beginnen met longeren, zelfs oudere paarden kunnen de eerste tien minuten gek doen aan de longgeerlijn. Maar wees concequent en heb geduld het is een jonge pony (shet) Wees duidelijk met je stem en laat duidelijke lichaamstaal zien maak je groot als hij niet luistert ontspan je lichaam als hij braaf is. doe een stap in zijn richting als hij te hard gaat. En loop niet te veel mee jij bent het middelpunt blijf daar ook zoveel mogelijk staan, maak een drijvende reactie met je lichaam om naar voren te laten gaan.

En zoals we al zeiden probeer in longeer cirkel te maken en af te zetten, Ik zie dat je nog twee topicks hebt geopend voor het zelfde probleem dit heeft geen nut!.

Je bent 13 jaar zoek iemand die je kan helpen, dus die meer ervaring heeft zodat diegene je kan leren longeren en je problemen op te lossen, zo krijg jij weer een stukje ervaring. Knipoog

En dit is niet boos bedoeld wij leren ook van onze fouten, Ik ben 30 en ik heb ook al een heleboel geleerd en ik leer nog steeds en dat vind ik erg leuk, Ik geef ook les af en toe hier zie ik dus bij mensen ook veel verschillende problemen maar door kijken en doen en helpen, help je andere hun problemen op te lossen op allerlij manieren. het is erg leuk om elke keer nieuwe dingen te leren aan je paard of dingen anders te zien en dan op een nieuwe manier te leren. Dus neem wat van onze adviezen aan. En zoek hulp, inplaats van nog meer topicks te openen. Knipoog

succes met je shet en ik hoop dat je, je problemen alleen of samen met iemand kan oplossen Knipoog Ach gut

_Sabine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:21

Wij nemen ze altyd korter maar ik weet niet of dat helpt

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:36

Hoi

Mijn quarterhorse van 6 doet de eerste paar ronden ook nog gek hoor aan de longe Clown Niks mis mee toch?! De eerste paar rondjes op zowel linker- als rechterhand gooit 'ie de vier voetjes in de lucht!

Mij maakt het niets uit...als hij nadien maar correct is en luistert naar m'n stem. Probeer veel met je stem te werken, heel veel te oefenen, en niet te snel opgeven...want dat hebben die beestjes snel door!

Ik zou hem persoonlijk niet korter gaan nemen. Integendeel, als hij naar je toe komt wegjagen tot hij op zo'n 10 à 12 meter van je zit. Anders leren ze toch maar om "eieren" te lopen i.p.v "cirkels". Haha!

Veel succes!