Wat is de toegevoegde waarde van bijzets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Wat is de toegevoegde waarde van bijzets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:55

Ik heb een discussie met een vriendinnetje.

Ik: ik gebruik longeren alleen maar als afwisseling en longeer mijn paard zonder hulpteugels door de hele baan (dus niet op een volte). Hij mag dan gewoon zijn eigen ding doen en luisterd alleen naar stap, draf, galop en ho.

Mijn vriendin: ik longeer voor de afwisseling en als training. Ik zet mijn paard aan de bijzet links en rechts, vastgemaakt aan de longeersingel op een dusdanige lengte dat hij horizontaal loopt en met het neusje eruit, dus absoluut niet strak. De bijzet is van leer en zonder elastiek. Zij longeert hem op een volte van ca. 15 meter.

Mijn mening is dat een bijzet geen toegevoegde waarde heeft en het paard 'vast gehouden' wordt door een onbewegelijk iets.

Volgens mijn vriending is het goed voor de rug om aan de bijzet te lopen.

Ik ben benieuwd naar meningen omtrent de bijzetteugel.

Amable

Re: Wat is de toegevoegde waarde van bijzets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:48

M.i. is er geen toegevoegde waarde met bijzet, nagevelijkheid komt van achter naar voor, dus voor vast zetten is niet nuttig. Daarbij is een stille hand een hand die mee gaat met de mond van het paard, een bijzet kan dat niet. Voorts wil je voor lengtebuiging het hoofd van het paard iets naar binnen halen, veel mensen lossen dat op door 1 bijzet iets strakker te maken, echter, je haalt daarmee naar mijn idee het hoofd alleen maar dichter naar de borst toe ipv dat je lengtebuiging bewerkstelligd.

Ik zal mijn paard dus ook nooit met bijzet longeren, liever nog aan de dubbele longe zodat ik een meegaande hand heb en hem hoger en lager kan instellen. Ook longeer ik met de lijn onder het bit langs, daardoor kan ik het hoofd naar binnen vragen en tegelijkertijd met de zweep een voorwaartse hulp geven en het paard zo vragen om lengtebuiging aan te nemen. Ik longeer overigens nog maar zelden, maar gebruik het dus wel degelijk als training.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:53

mijn paard is ook altijd met bijzet gelongeerd gegeworden,
nu zit die helemaal vast in de rug,
nu ben ik begonnen met longeren alleen hoofdstel,
en ben haar vanachter aan het drijven,
daarop geef ik een ophouding voren,
en geef na,nu loopt ze echt metde neus bijna tot op de grond,
ik vind dat veel beter als jet zonder (vast binden op lost)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:56

Ik vind een stugge bijzetteugel geen fijne manier van bijzetten. Een paard kan zich er makkelijk op vast zetten.
Ik longeer altijd als training, en gebruik dan de dubbele longe. Een enkele keer, bij een paard waar het nut heeft (neusje er meer uit bijv.) longeer ik met de gogue. Daarmee kan het paard zelf heel fijn de aanleuning opzoeken, maar zich niet vastzetten.
Zo maar longeren zonder enige vorm van bijzet, is niet trainen...maar slechts beweging geven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:02

Het trainen zonder bijzet vind ik inderdaad beweging geven, al is het natuurlijk ook een kwestie van gehoorzaamheid.

Het trainen met de standaard bijzetteugels vind ik helemaal niks. In de gangen stap en galop, waar het paard normaal veel beweegt met zijn hoofd, beweegt deze niet mee en krijg je dus een los-vast-verbinding ipv en constant contact.
Als je het paard wil trainen met bijzet, kan je beter voor de veelgoedkopere en betere variant kiezen: touwtjes.
Deze zetten niet alleen vast, maar gaan voorwaarts-neerwaarts met de bewegingen van het paard mee.

De pessoa vind ik voor het trainen aan de longe de beste hulpteugel (is de enige die ook invloed heeft op de motor, de achterhand!), alleen is deze lastig te combineren met de dubbele longe en die is eigenlijk echt het beste om je paard goed gesteld te krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:39

Judje schreef:
Het trainen zonder bijzet vind ik inderdaad beweging geven, al is het natuurlijk ook een kwestie van gehoorzaamheid.

Het trainen met de standaard bijzetteugels vind ik helemaal niks. In de gangen stap en galop, waar het paard normaal veel beweegt met zijn hoofd, beweegt deze niet mee en krijg je dus een los-vast-verbinding ipv en constant contact.
Als je het paard wil trainen met bijzet, kan je beter voor de veelgoedkopere en betere variant kiezen: touwtjes.
Deze zetten niet alleen vast, maar gaan voorwaarts-neerwaarts met de bewegingen van het paard mee.

De pessoa vind ik voor het trainen aan de longe de beste hulpteugel (is de enige die ook invloed heeft op de motor, de achterhand!), alleen is deze lastig te combineren met de dubbele longe en die is eigenlijk echt het beste om je paard goed gesteld te krijgen.

Als je goed kunt longeren met de dubbele longe is een pessoa totaal overbodig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:59

@polly2: Hoe kan je met de dubbele longe de achterhand extra activeren?
Ik ben helaas nog geen held met de dubbele longe, maar ik wil binnenkort wel minimaal een les/cursus hierin volgen, om mijn paard het ook te kunnen leren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:03

Ik hoor mensen vaak roepen dat longeren zonder iets enkel rond slingeren is, tja, dat is een mening want ik heb toch al veel resultaat gezien bij paarden met enkel een ophouding op het bit en de voorwaartse hulp van de zweep. Aan het halster is wellicht een ander verhaal, hoewel, ook dan kan je voor en ophouding maken en dus lengtebuiging vragen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:25

Ik ben het wel eens met degene die zeggen dat longeren zonder hulpmiddelen alleen maar beweging geven is. Ik doe dat ook puur voor de afwisseling en omdat mijn paard het leuk vindt. Tijdens het rijden train ik wel en maak ik zijn spieren wel los.

Daarnaast denk ik ook dat het voor het paard goed is om lekker te kunnen lopen zonder dat iemand erop zit en vanalles van hem vraagt en dat ik dan toch met hem bezig ben.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:00

Ik ben dus diegene die met bijzet longeert.
In mijn beleving ondervindt mijn paard er geen hinder van als ik hem longeer en bijzet. Hij mooi mijn zijn hoofdje naar beneden en neusje vooruit. Als ik longeer let ik goed op hoe mijn paard loopt en hij zet zich ook zeker niet vast. Je kan de spieren door zijn hele lijf zijn "drillen"om het zo maar even te noemen. De bijzet staat ook beslist niet strak en hij loopt ook niet met zijn neus op z'n borst. Als ik hem gelongeerd heb, voelt hij de volgende dag fijn aan. De bijzetteugels bevestig ik aan de zijkant. Er zijn ook mensen die hem aan de singel tussen de voorbenen vastmaken. Dat lijkt mij niet goed omdat een paard naar mijn mening dan wel vastgebonden zit.
Edit: Ik laat mijn paard eerst 10 min zonder bijzet lopen. Als zijn spieren opgewarmd zijn, zet ik hem pas bij.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:07

Judje schreef:
@polly2: Hoe kan je met de dubbele longe de achterhand extra activeren?
Ik ben helaas nog geen held met de dubbele longe, maar ik wil binnenkort wel minimaal een les/cursus hierin volgen, om mijn paard het ook te kunnen leren.

In principe is de pessoa geen wondermiddel om de achterhand te activeren. Dat wordt wel vaak gedacht...maar er komt meer bij kijken. De "broek" die aan de pessoa zit stimuleert er wel bij, maar je zult zelf door je commando's, lichaamshouding en drijvende zweephulpen de achterhand echt moeten activeren. En als je dat doet is de pessoa net het extra hulpje, voor degene die niet handig zijn met de dubbele longe.

Als je wel handig bent met de dubbele longe, kun je een nog beter effect bereiken, doordat je ook een kleine halve ophouding aan de buitenkant kunt maken bijv., of doordat je je paard iets schouder voor kunt vragen aan de longe, waardoor je het binnenachterbeen ook nog tot meer ondertreden kunt uitnodigen. Je kunt de buitenste longe daarbij achter de billen van het paard langs laten lopen en daar ook nog, indien nodig wat druk mee uitoefenen en dan heeft het dus dezelfde werking als de "broek" bij de pessoa (misschien nog wat extra, omdat je het gericht in kunt zetten). En bij dit alles is je drijvende hulp (lichaamshouding, stem en zweep) onmisbaar om de achterhand te activeren.
begrijp je nu wat ik met mijn vorige post bedoelde?
Ik heb veel longeercursussen gegeven, ben een echte longeerfreak en vind het ook een superoefening ter afwisseling in je training. Ook voor menpaarden (vooral pony's, die vaak te klein zijn voor hun koetsier om op te rijden).