[AR] HELP!!! voor 2-span

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yerry

HELP!!! voor 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:10

Hallo, ik heb een probleempje met mijn 2-span. Het zijn 2 mini shetjes van 85 cm, maar dat is het probleem niet...
Ik heb een merrie en een ruintje in het span lopen, ik heb ze eerst beleerd als 1 span en pas toen dit goed ging in 2-span. Nu is het geval dat mijn merrietje in het tuig hangt. Dat doet ze vooral in stap en op het asfalt. In het bos als ze gewoon lekker door kan lopen is er niets aan de hand. Als de weg wat smaller wordt en ze obstakels aan haar kant ziet gaat ze duwen waardoor mijn ruintje weer terug gaat duwen. Ik heb haar al geprobeerd aan de linker alswel aan de rechterkant in te spannen maar niets helpt. Ze blijft naar buiten toe scheef trekken en glijdt dan bijna uit op de weg. Omdat zij zo gaat hangen gaat mijn ruintje terug hangen om de kar recht te laten lopen. Zij heeft een gewoon trensje in en mijn ruintje een liverpool want die loopt wel erg graag.
Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen, in heel mijn 'menkarriere' heb ik dit nog niet eerder meegemaakt.
Alvast bedankt voor jullie reakties!

BlackDevils

Re: HELP!!! voor 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:18

Het is een bekend probleem dat je vooral veel bij kleinere pony's ziet.
De enige oplossing is de merrie veel op enkelspan rijden zodat ze leert op eigen benen te lopen, netjes aan het bit.
Wanneer je ze weer op dubbelspan zet is het zaak om veel om te spannen. Persoonlijk wissel ik eigenlijk bijna iedere keer als ik ze aan span.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:21

okee, tnx, ga ermee aan de slag!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:21

Ik heb dit probleem ook wel eens gehad maar dan was de pony vaak vermoeid of vond de pony het erg zwaar. Is de merrie goed op conditie? Misschien kan ze het ruintje niet goed bijhouden.

Mmmm... omspannen. Ik moet dat nodig ook eens doen. Ze staat bij mij al 3 jaar aan dezelfde kant

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:22

Idd in het enkelspan bezig gaan met je merrie. Maar ik vind het zowiezo belangrijk dat alle paarden eens in het enkelspan lopen Knipoog Het hoeft natuurlijk niet elke week, maar toch met enige regelmaat gewoon eventjes een paard/pony in zijn/haar eentje oppakken Knipoog

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 15:57

Napie schreef:
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad maar dan was de pony vaak vermoeid of vond de pony het erg zwaar. Is de merrie goed op conditie? Misschien kan ze het ruintje niet goed bijhouden.

Mmmm... omspannen. Ik moet dat nodig ook eens doen. Ze staat bij mij al 3 jaar aan dezelfde kant

Ja maar dat is het niet, ze heeft een ijzeren conditie en in het enkelspan trekt ze het wel goed....en ze doet het gelijk al als we van huis vertrekken en dan lijkt het me sterk dat ze dan al vermoeid zou zijn....iig bedankt voor het meedenken! Cool
En ik heb ff in je profiel gespiekt, wat een prachtige duitse herder heb je! Vingers aflikken Ik heb er ook 3 en vind het geweldige honden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:01

Napie schreef:

mag ik vragen waarom. ik ga er van uit dat je ze op hun "goeie" kant laat lopen, maar dan ontwikkelen ze hun "slechte" kant toch nooit.

als ze bij mij lekker soepel zijn op bijde kanten, zet ik ze voor de kar, hoe ik ze toevallig uit de wei pak. als ze op een kant wat lastiger lopen, train ik ze aan die kant.

Silver ging trouwens voorop in het 4-span ook wel eens op mythos hangen. dit kwam gewoon omdat ze t vertikte te werken. ze wou niet aan het bit komen en niet in de strengen. ze zocht als het waren aanleuning aan mythos. zogauw je haar flink naar het bit dreef, was het over.

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:36

hallo,je kunt een harde borstel vastplakken aan de langboom, zodat de merrie hiervan schrikt.
Slapen
wolfram3

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:16

Ik heb ze gisteren andersom gezet en dat liep trouwens net zo goed. Het maakt dus niet zoveel uit bij mijn span hoe ze staan.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:18

wolfram3 schreef:
hallo,je kunt een harde borstel vastplakken aan de langboom, zodat de merrie hiervan schrikt.
Slapen
wolfram3

euhmmm.....volgens mij trok ze naar buiten...dus heeft dit geen enkele zin....... Cool

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:17

wolfram3 schreef:
Slapen
wolfram3

Word inderdaad veel gedaan, soms nog wel meer radicale maatregelen.
Maar vaak gaan ze er nog meer tegen in of trekken ze zich er niets van aan.
Het blijft ook symptoombestrijding. Het is beter de oorzaak aan te pakken.