Hij volgt me steeds?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiej

Hij volgt me steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:56

Sinds 2 weken hebben ik en een vriendin een 7jarige ponyruin.
Nu willen we hem vaker gaan longeren, omdat we niet steeds tijd hebben om te kunnen rijden.
En als hij een paar dagen niet buitenkomt is hij onder het zadel 1 brok energie.

Gisteren was onze eerste keer longeren. Hij had 2 dagen op stal gestaan omdat ik moest werken (ivm solden).
het eerste kwartier draafde en gallopeerde hij zoals het hoorde. Maar toen hij zijn eigelijke energie kwijt was.
Stopte hij en kwam hij steeds naar mij toe. Hem wegjagen hielp niet, hij volgde mij steeds. we hebben ook geprobeerd
om aan de hand wat rond te lopen en dan stilletjes te lossen, ook dit maakte niets uit. Ik ben er best wel streng tegen, maar dit maakt helemaal geen indruk op hem Verward Na een half uur moest ik echt wel naar huis, dus kreeg hij eigelijk zijn zin en ging hij op stal.

Nu is mijn vraag, wat kan ik volgende keer doen?
Tips zijn dus zeker & vast welkom!

Somebody_

Re: Hij volgt me steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:59

Om te beginnen misschien iets 'stelselmatiger' met je pony omgaan, en hem niet zomaar 2 dagen in zijn box houden. Dat vind ik ook niet helemaal eerlijk tegenover de pony in kwestie, maar dat terzijde.

Longeren, rustig opbouwen, consequent vertellen wat je wil en wat je verwacht, desnoods even met zijn 2-en longeren, persoon a: erachter met de zweep en persoon b: houdt de longeerlijn vast.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:03

Misschien vind die het dan gewoon genoeg geweest? Weet je wel zeker dat hij 'longeren' kent? Omdat je hem nog niet zo lang hebt. Hem 2 dagen op stal laten staan is nou ook niet echt bevroderend. Al helemaal niet als je m pas 2 weken hebt. Hij kent je waarschijnlijk nog bijna niet? Kan verwarrend zijn voor 'm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:04

je pony geen hele dagen op stal houden? dan kan hij zijn energie kwijt, vind dit geen goede manier om een pony te houden en al hélemaal niet als je hem nog maar 2 weken hebt!

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:05

missmiekie schreef:
Om te beginnen misschien iets 'stelselmatiger' met je pony omgaan, en hem niet zomaar 2 dagen in zijn box houden. Dat vind ik ook niet helemaal eerlijk tegenover de pony in kwestie, maar dat terzijde.

Longeren, rustig opbouwen, consequent vertellen wat je wil en wat je verwacht, desnoods even met zijn 2-en longeren, persoon a: erachter met de zweep en persoon b: houdt de longeerlijn vast.

hebben we ook al geprobeerd, hij reageert niet op de zweep. Het lijkt gewoon of hij alleen nog geintresseerd is in mij? Clown

& dit is het enigste weekend dat ik van 10-20u moet werken terwijl ik met een zware verkoudheid zit, omdat het volop solden zijn. dit is de eerste keer dat hij 2dagen in zijn box staat. dit is ook helemaal niet de bedoeling niet.
Mijn baas vind het uiteraard ook niet prettig dat ik nu nét zeg dat ik niet kom omdat ik uiteraard mijn pony moet uitlaten.
Ik zit er anders elke dag.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:08

Als je een pony of paard hebt, mmoet je erbvoor zorgen, dat hij elke dag buitenkomt. Dat ben je aan het dier verplicht. PAarden zijn bewegingsdieren en daar moet je aan denken. Als je zelf niet kunt komne, dan moet je ervoor zoregn, dat iemand anders komt, of dat de stal hem buiten zet o.i.d. Je schrijft dat jullie met zijn tween zijn, dan moet het mogelijk zijn, hetdier elke dag beweging te gebven. En dan bedoel ik niet een half uurtje een beetje rondklungelen in de bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:11

Fiej schreef:
Sinds 2 weken hebben ik en een vriendin een 7jarige ponyruin.
Nu willen we hem vaker gaan longeren, omdat we niet steeds tijd hebben om te kunnen rijden.En als hij een paar dagen niet buitenkomt is hij onder het zadel 1 brok energie.

Gisteren was onze eerste keer longeren. Hij had 2 dagen op stal gestaan omdat ik moest werken (ivm solden).
het eerste kwartier draafde en gallopeerde hij zoals het hoorde. Maar toen hij zijn eigelijke energie kwijt was.
Stopte hij en kwam hij steeds naar mij toe. Hem wegjagen hielp niet, hij volgde mij steeds. we hebben ook geprobeerd
om aan de hand wat rond te lopen en dan stilletjes te lossen, ook dit maakte niets uit. Ik ben er best wel streng tegen, maar dit maakt helemaal geen indruk op hem Verward Na een half uur moest ik echt wel naar huis, dus kreeg hij eigelijk zijn zin en ging hij op stal.

Nu is mijn vraag, wat kan ik volgende keer doen?
Tips zijn dus zeker & vast welkom!

hier maak ik uit op dat je niet genoeg tijd hebt voor het dier, en hij wel vaker een paar dagen binnen staat.. dat wist je toch vóórdat je er aan begon? als je er geen tijd voor hebt, moet je ook niet aan een pony beginnen, doe je dat wel, moet je je verantwoordelijkheid nemen.

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:12

àls je geen tijd hebt om te rijden enzo waarom heb je dan?
anders krijgt ie toch nooit beweging genoeg.
& al helemaal niet als die paar dagen op stal staat en niet buiten komt.

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:13

ik ga eens 2dagen niet, omdat ik van 10-20u moet werken & daarbovenop ook nog eens ziek ben. Mijn vriendin werkt ook bij mij in de winkel en had deze week dezelfde uren. ik stond gisteren met 39° koorts tot 17u in de winkel en ga daarna nog eens naar mijn pony. Vandaag ben ik ook maar weer geweest met nog steeds 38°. En jullie doen net of ik niets voor hem over heb?

trouwens, ik denk ook niet dat dit de vraag was ofwel?

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:14

Dit is de eerste keer dat hij 2dagen niet buitenkomt?
anders rijd ik hem normaal elke dag of gaat mijn vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:42

in je beginpost staat iets anders? als je nu al weet dat je soms geen tijd hebt, was ik persoonlijk niet aan een paard begonnen, wat als jullie meerdere weken tegelijk moeten? dan staat hij dus meerdere dagen binnen.. jij steld een vraag, en het antwoord van mij is, laat hem geen hele dagen binnen staan, dan kan hij zijn energie niet kwijt..

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:58

met die eerste zin, bedoel ik dat het logisch is dat je je paard niet heelder dagen in je stal laat staan. Ik bedoel gewoon dat ik niet elke dag kan RIJDEN. Maar ik wil wel met hem bezig blijven ipv hem dan gewoon op de wei te zetten. dus dacht ik aan longeren of iets dergelijks. jullie rijden toch ook niet elke dag?
Ik heb elke dag tijd, maar soms gewoon geen 3-4 uur. ik heb elke vrije moment voor hem over. alleen dit weekend kon het niet. mijn vriendin werkt alleen om zaterdag & vrijdagavond. en ik werk zaterdags alleen smorgens, maar nu met de solden was dat meer +zondag. en dat valt eens 2x maal op een jaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:04

mijn eigen pony is nog niet onder het zadel, en nee, dan zal ik wss ook niet elke dag rijden, maar die staat 24/7 buiten, dus hij kan zijn energie kwijt, mocht hij snachts binnen staan, dan laat ik hem geen 2 dagen binnen staan mocht ik ziek zijn, of moeten werken en de stal eigenaar is er niet, dan regel ik wel iemand, kan dat niet, dan zet ik hem toch buiten.. en laat hem zéker geen 2 dagen binnen staan

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:13

er is alleen een piste op de manege, ik heb gevraagd of hij daarin mocht. maar dan moest ik hem zelf binnenzetten. dan kan ik evengoed gaan rijden ook.

Ik vind het raar en heb misschien ook geen goede voorbeelden.
Er zijn namelijk heel wat paarden die soms 2 of 3 dagen geen eigenaar of dergelijks zien.
Ik zal jullie meningen zeker niet zomaar weglachen en zoek morgen zeker een oplossing moest dit weer voorvallen.

maar nu weet ik nog niet hoe ik dat longeren moet aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:16

zijn er niet meer eigenaren die hun paard daar inzetten? dan kan je het miss om de beurt oplossen, dus bijv. op maandag zet jij haar paard en jou paard binnen, en op dinsdag doet zij het, als er meerdere zijn is dit toch makkelijk op te lossen?
wat ik doe met longeren, als ze naar mij toekomen is, even schudden met de lijn, staan ze al bij me, dan probeer ik een paar stappen naar achter te doen, zodat jij bij zijn rug staat, en dan een tikje, loopt hij weg, dan in het midden gaan staan, en goed in de gaten houden dat ze niet gaan omdraaien of naar je toe komen, constant in de gaten houden.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:09

Longeren: met zijn tweeën. Eentje longeert en de ander loopt met het paard mee. Ernaast. Telkens als het paard naar binnenloopt, aan het halster pakke nen NEE zeggen. Als hij doorgaat, aanhet halster blijven vasthouden en telkens proberen hem los te laten. Wel echt duielijk maken, dat Nee Nee is en niet toch ja. En dat betekent, dat je dus zelf ook uiterst consequent moet zijn. Doe dat ook niet te lang, dan gaat de concentratie verloren en worden ze vervelend en dan bereik je alleen maar het tegendeel. Begin bv. met 5 rondjes of zo en beloon hem dan uitgebreid, als hij het goed doet. En inderdaad zou ik maar eens naar een andere omgevong kijken, als er zo weinig voor de paarden wordt gedaan daar. Ik heb ook weinig tijd en ik zie mijn paarden ook maar 3 keer per week, maar ze staan altijd buiten en de stalmensen kijken ze altijd na en bellen meteen als er iets is. Je kunt bes tee npaard hebben als je weinig tijd hebt, maar je moet er wel voor zorgen, dat het paard goed verzorgd wordt. Als het moet door andere mensen. Maar je hebt hem nog niet zo lang en je moet je draai nog vinden, dat is wel duidelijk. Doe je best!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:15

O ja, Ik heb mijn eerste veulen ook zelf aangelongeerd en had hetzelfde probleem: Ik had al wat aan de hand gedaan met hem en hij wilde vooral bij me blijven en snapte er niets van, dat ik dat nu ineens niet meer goed vond. Wat ik deed, was met een lange zweep in de hand aan de longe, de longe kort nemen of zelfs een lang halstertouw nemen, zelf op een kleinere cirkel met het paard meelopen en telkens met de zweep op de schouder duwen of licht aantikken en NEE zeggen als hij naar binnen wilde komen. En als hij braaf doorliep, zei ik BRAAAAAAAAAFFFF! Dat deed ik ee nminuut of 5. Na twee keer snapte hij het en kon ik mijn eigen cirkel wat kleiner maken en de longe wat langer en was een beweging met de zweepmet een NEE al genoeg. Let op dat je de cirkel van het paard niet te klein maakt, dat is slecht voor de benen. En wees duidelijk in je commando's. En blijf in stap tot het goed gaat, dan heb je meer tijd voor correcties. En gee fheel duidelijk aan, als hij het goed doet!

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:24

wat misschien ook handig is,als je vriendin of jij erop rijd aan de longeer lijn doen,en als die dan naar jou wilt toekomen,dat je vriendin hem corrigeerd,
en gewoon goed belonen,
verder nog veel plezier met je paardje en hoop dat het goed komt

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:34

Misschien is de oplossing als hij steeds naar jou toekomt, dat eerst iemand anders hem longeert, want je zegt dat hij het eerste kwartier wel gewoon braaf was, dus dan zou hij het principe moeten kennen. Misschien heeft hij inderdaad geen zin, maar dan moet hij maar zin maken Tong uitsteken Dus misschien kan je ff kijken of het inderdaad is dat hij gewoon naar jou toe wil komen of dat het niet aan jou ligt maar dat hij gewoon graag naar mensen toegaat. Als het dan wel goed gaat bij anderen, kan je altijd nog ff kijken of hij het ook wil doen bij jou Knipoog Het komt wel goed! Haha!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:57

Ik denk dat het hele gebeuren vooral in je houding en positie ligt. Helemaal als er ooit met dit dier gefreestyled is dan is hij heel gefocused op jouw houding. Wanneer je hem met je houding naar binnenvraagt (en dat is al vlug) is het niet eerlijk om hem weg te sturen, hij deed tenslotte hetgeen wat je onbewust vroeg. Ik geef je dus het advies mee om eens te snuffelen in de NH hoek over posities ed en daar eens mee te spelen. Als je een duidelijk drijvende houding aanneemt is je paard echt minder snel geneigd om naar binnen te komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:05

En ik heb hier maar een antwoord op....als je (met z'n 2 tjes nota bene) net 14 dagen een paardje hebt, en je laat hem dan al 2 dagen in zijn box staan gaat er nu al iets gruwelijk mis.
Of verkoop dit dier zo snel mogelijk, of ga eens heel diep nadenken waarom je nu een paard hebt gekocht.
Als je na 2 weken al niet weet wat je met je paard aanmoet...tja.

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:45

jeetje geef iemand is de kans om zijn paardje te ontdekken, ook jij kan niet in iemand priove leven kijken,
en mis had ze wel andere verwachtingen van de stal waar ze nu staat,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:40

Okee...misschien een beetje te grof gereageerd...sorrie daarvoor dan.
Maar ik blijf er bij dat je toch eigenlijk eerst eens goed moet nadenken of je er wel tijd voor hebt om een paard te nemen.
Heb je dat niet, zorg dan in elk geval dat je paard beweging krijgt overdag en zoek een stal waar dat ook voor je gedaan wordt.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:50

aerdenhout1 schreef:
Okee...misschien een beetje te grof gereageerd...sorrie daarvoor dan.
Maar ik blijf er bij dat je toch eigenlijk eerst eens goed moet nadenken of je er wel tijd voor hebt om een paard te nemen.
Heb je dat niet, zorg dan in elk geval dat je paard beweging krijgt overdag en zoek een stal waar dat ook voor je gedaan wordt.

helemaal mee eens, miss kan je ook nog een verzorger vinden, die het op de dagen dat jij niet kan wil doen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:32

Sorry hoor maar je gaat toch niet je pony twee dagen op stal Boos! laten staan kon je vriendin hem dan niet verzorgen jullie hebben toch samen die pony. Heeft hij die afgelopen dagen echt alleen binnen gestaan of ook in de wei want dat is niet echt duidelijk.als je een pony of paard hebt zal je er toch ook voor moeten zorgen anders moet je geen paard nemen maar een konijn. misschien ben ik een beetje ombeleefd maar ik vind dit erg zielig. Je had ook aan de stal eigenaar kunnen vragen of die je pony had kunnen doen. je zal toch dingen goed moeten regeln als één van beide niet kan of alebij niet.

Ik zou iemand vragen die er verstand van heeft om je te laten zien hoe je, je pony goed moet longeren je zal geduld moeten hebben en cocequent zijn Sta in een drie hoek van je pony en wijs met de zweep naar zijn buik komt hij naar je toe dan wiebel je met je zweep reageerd hij niet dan kan je hem een tikje geven.

Ik ben het ook met Amable eens misschien kan je aan de vorige eigenaar vragen hoe hun deze pony hebben gelongeerd, en misschien kunnen hun je dan ook advies geven daar over.

En misschien moet je meer belonen of het hem leuk maken overgangen, harde draf zachte draf het zelfde in galop .moet je wel een goede ruime longeerring hebben. En stap,draf halt houden en beloon hem voor alles wat hij goed doet en wees concequent met wat hij fout doet. Knipoog

succes en deel je tijd beter in voor je pony samen met je vriendin. of denk er goed overna en dat had je eerst moeten doen of je wel tijd genoeg hebt voor je pony, want het is een hele verantwoordelijlheid. Knipoog