Niet bang voor zweep ? hoe dan longeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Niet bang voor zweep ? hoe dan longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 15:09

Hoi, ik heb een verzorg pony het is een shetlander,
en ze is 3 jaar of 3,5 jaar, en er wordt haast nooit iets mee gedaan.
dus vroeg ik me af hoe ik moet longeren ?? ik heb al geprobeert
met iemand ernaast telopen , dan doet zehet goed !
maar als ze ff alleen moet proberen dan gaat ze stil staan
of naar mij toe lopen dan zwaai ik met de zweep alleen blijft ze staan,
trekt er niks van aan dan geef ik in goeie tik op der kont, maar doet nog
steets niks of er iets gebeurt, en als ze naar binnen loopt, en ik zwaai met de zweep of
tik met de zweep zachtjes tegn de schouder aan loopt ze gewoon verder naar me toe!
en als ik steets wil oefenen en ze heeft geen zin gaat ze der kont toe naar me toe en
wilt ze ff gaan bokken Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen alleen dan geef ik een ruk aan het touw en dan houdt ze
soms wel op !! wie kan mij aub helpen Boos! ik wil graag longeren met haar ! ??

truselientje

Re: Niet bang voor zweep ? hoe dan longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:23

Ik ben zelf net begonnen met mijn A-welshje en dat moet ik alleen doen, valt niet mee maar lukt wel. Die kleine ponys zijn veel slimmer dan een paard, (vind ik zelf), ze leren wat sneller.
Ik begin altijd met het leren van stemcommandos, gewoon aan de hand. Stap, draf en ho. Zodra ze dat een beetje doorhebben zet ik een volte uit in de bak en loop een paar rondjes met de pony over de volte. Dan begin ik wat afstand te houden. Ondertussen steeds halthouden en stappen op commando. Na een paar rondjes loop ik naar binnen en vaak blijft de pony dan wel lopen. Je moet er voor zorgen dat ze aan de hand de commandos al kent, daar kun je je voordeel mee doen aan de longe.
Als ze naar je toe komt, moet je gewoon de longe heen en weer zwaaien, vaak blijven ze dan wel staan. Zet haar terug op de volte en begin opnieuw, belonen met je stem als ze het goed doet.
Ik weet niet of je ervaring hebt met longeren, maar anders is het wel handig om er iemand bij te hebben die er wel ervaring mee heeft.
En het is trouwens ook niet de bedoeling dat je pony bang voor de zweep is, wat je dan krijgt is dat hij als een gek rond gaat scheuren. Hij moet respect hebben voor de zweep, maar hoe je ze dat bijbrengt weet ik ook niet precies, ik heb hier nog nooit geen problemen mee gehad. Misschien iemand anders?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 15:30

Oke bedankt voor de GOEIE tip !! zou er aan werken Haha! maar het is zo als ik alleen stap zegt moet ik zelf wel lopen anders gaat ze niet lopen !

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:33

Komt vanzelf wel als ze de commandos leert. Waarschijnlijk kent ze die nu nog niet?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:36

Als ik jouw titel 'Niet bang voor zweep? hoe dan longeren??' lees, vraag ik mij af wat je weet van longeren. Met de zweep houd je je paard voorwaarts. Angst en pijn mogen geen reden zijn om je paard voorwaarts te laten gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:39

Zoals al eerder is opgenoemd, angst voor de zweep is niet goed, hij moet er wel respect voor hebben. Zo te zien snapt hij niet wat je met die aanwijzing met de zweep aan moet. Paarden moeten leren wat een zweep is.

Een paard moet ook leren dat de stemhulp "stap" betekend dat hij moet stappen. Reageert hij daar niet op, moet je je aanwijzing wel zo versterken dat hij gaat stappen, maar dat hoeft niet direct alleen met zweep, dat kan ook met lichaamspositie en lichaamshouding. In dat geval door hem zonder lijn in een round penn te laten lopen. Als je die al tot je beschikking hebt.

Wil je perse aan de lijn longeren, moet je anders te werk gaan. De kont naar je toe draaien en dreigen te slaan, niet reageren op aanwijzingen van jouw kant, betekend duidelijk dominant gedrag. Zachte aanwijzingen zijn leuk, maar als daar geen gehoor aan gegeven wordt moet je wel de aanwijzing zo versterken dat ze doorkomen, anders leert je paard alleen maar dat hij aanwijzingen van jouw niet serieus hoeft te nemen. Dus versterk die zweephulp, tot er reactie komt, en ja, als dat betekend dat hij misschien een keer een flinke tik moet krijgen, moet je dat wel kunnen en willen doen.

Ik zou willen adviseren om grondwerk met de pony te gaan doen, en hem aan de hand te leren wijken voor druk van je hand en van eventeel een zweep. Als je hem in handen hebt, kan hij namelijk niet zomaar op je aflopen, zich omdraaien en met beide benen naar je uithalen. Als jij hem aan de hand hebt met halstertouw, en je zijn hoofd naar je toe kan halen, kan hij je nooit met je achterbenen raken...

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:43

Inderdaad is een flinke tik niet erg, maar je moet niet alleen met de zweep willen werken. Hij zal toch eert moeten weten wat je bedoeld. De pony eerst leren wat je bedoeld met stap of wat voor commamdo je maar geeft. Als hij dan aan de longe niet reageert, kun je dan je hulp versterken met de zweep.
En misschien is er iemand die je kan helpen? Je kan de kunst afkijken en diegene heeft er ervaring mee hoe hij/zij de pony aan het lopen kan houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:45

Wat ook helpt is met de hand waar je de longe vast hebt naar de kant te wijzen waar je heenwilt. De deur als het ware vrij maken...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:24

Ik ben het met cassidy eens, Ik zou ook eerst aan de hand goed oefenen met je stem stap, draf en halt en wees duidelijk halt is halt stap is stap, en neem bv een klein zweepje mee voor als hij niet wil reageren een heel klein tikje terwijl je het comando zegt.

En dan later als dat goed gaat aan de longeerlijn jij in het midden en geeft de comandoos en jij wijst met je zweep naar zijn buik je staat in een drie hoek. en een ander kan naast hem gaan lopen. wees concequent en duidelijk met je stem.

Jij bent de baas goed gedrag elke keer duidelijk belonen, fout gedrag straffen kan met je stem, of een duidelijk dreigen met je zweep en anders, beter goede tik dan bij wijze van tien kleintjes.

Mag ga er eerst voor zorgen dat ze alles goed aan de hand doet en dan pas gaan longeren.

succes.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:28

Owke echt bedankt voor de tips Haha! ik heb er heel veel aan dus dat vind ik super, ik dacht eerst dat me pony voor me zweep moest denken van, O nee een zweep snel stappen en dat ze dan luister, maar nu snap ik wat ik moet doen ECHT super bedankt IEDEREEN (L)

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:46

Ik zelf kan wel longeren, maar ik dacht meer dat een paard/pony moest denken van Ojee een zweep maar vooruit gaan lopen, maar dat had ik dus blijk baar verkeerd , excussis ervoor Bloos

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:48

Tijgertje86 schreef:
Als ik jouw titel 'Niet bang voor zweep? hoe dan longeren??' lees, vraag ik mij af wat je weet van longeren. Met de zweep houd je je paard voorwaarts. Angst en pijn mogen geen reden zijn om je paard voorwaarts te laten gaan.

Voila...

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:53

Hoii,
Ik heb nu een mijn tweede verzorgpony (eerste heb ik opgegeven) want die eerste bokte erg veel en beet echt vet vaak; Niets mee te beginnen dus.
Die ging ook nooit aan de longeerlijn, dat weigerde ze gewoon of tenminste ze ging steeds naar me toe lopen en dan bijten enzo.
Ook als ik haar een tik gaf ging ze juist vervelender doen door te bokken.
Mijn tweede verzorgpony is gelukkig een stuk liever.
Ook een shet net als de eerste; Die zijn sowieso lastig en longeren is normaal al moeilijk dus met een shet NOG moeilijker;)
Ik geef haar een flinke tik als ze niet luistert en ik laat haar vooral door stem veel doen.
Omdat ze dat vanaf het begin af aan al heeft geleerd gaat het nu steeds beter.
Dus mijn tip voor jou: Oefen met haar op stemgeluid, Luistert ze niet? Geef haar een tik, luistert ze nog niet? geef haar een hardere tik.
Ook dan moet je goed hard boos praten/schreeuwen zodat je shet begrijpt dat het niet goed is.
Als je shet het goed doet, beloon haar dan door haar even aan te spreken, een snoepje te geven(of iets gezonds) of even op de hals te kloppen/ ergens te kriebelen/ even aaien of knuffelen.
Hopelijk had je hier een beetje iets aan...
Groetjes Bibi (12 jr.)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:35

TS: Allerlei adviezen komen langs. De laatste post geeft als tip dat je hard moet praten/ schreeuwen als je Shetlander niet luistert. Dit lijkt mij geen goed idee. Blijf te allen tijde rustig, je stem verheffen mag wel, maar ga niet schreeuwen, nergens voor nodig. Ik denk dat je qua advies het beste die van Cassidy kunt opvolgen. Maar misschien is het verstandigste om iemand met ervaring ter plekke je te laten helpen. 'Live' kun je net iets meer leren, dan van het computerscherm. Succes!