Wendy (een echte kenner
) heeft het al heel mooi uitgelegd, maar nog een dingetje waar ik iets over wil zeggen:
Kitana_ schreef:En de belangrijkste vraag waarom worden de paarden al vanaf hun eerste jaar getraint op hun snelheid *zoiets werd gezegd*, maar dat is hetzelfde als een jong kind hard laten werken, het is dan toch nog een kind?
De meeste dravers worden vanaf hun eerste jaar inderdaad "getraind", maar niet op snelheid hoor.
Zo'n jaarling leert vanalles wat elk paard moet leren, zoals meelopen, voetjes geven, afgespoten worden, de hoefsmid, bitje in, tuigje om... Dan gaan ze er met de lange lijnen achter lopen en leert het paard wat de stem- en bithulpen zijn. Sturen, halthouden... Daarna wordt er een heel licht karretje achter gehangen, zodat ze eraan wennen. Daarna gaat er eens iemand opzitten, stukje stappen, stukje draven enz.
Veel meer gebeurt er nog niet, echt trainen doen de meesten nog niet. Soms gaan ze daarna zelfs weer het land in om aan te sterken, en wordt er pas verder getraind als ze 2,5 zijn, soms nog later. Soms gaan ze al eens mee naar de koersbaan om daar wat te lopen, en aan lawaai en rare dingen te wennen.
Er zijn ook mensen die zeggen: laat die beestjes toch met rust, of ze slijten te vroeg ofzo. Maar de waarheid is dat lichte trainingen op deze leeftijd (vóórdat ze 2 zijn) de paarden sterker maken, dat is wetenschappelijk bewezen. Dus door dat lichte werk op een leeftijd dat alles in ontwikkeling is worden de botten en pezen sterker, en hebben ze later minder snel blessures en slijtage! Voor de hersenen geldt eigenlijk precies hetzelfde: dit is de periode waarin ze alles heel gemakkelijk kunnen leren.
Vergelijk het een beetje met mensen: kinderen gaan ook naar school op een leeftijd dat ze gemakkelijk leren. En het is wetenschappelijk bewezen dat dingen leren op die leeftijd ervoor zorgt dat je slimmer wordt, dat je hersenen zich beter ontwikkelen.
Kinderen sporten ook al, vaak zelfs flink: dat wordt gezien als gezond, en bevordert de ontwikkeling van hun lichaam. Overbelasting en krachttraining is nog niet goed op die leeftijd, en dat geldt ook voor jonge paarden. Maar sporten is zeker niet slecht, toch?
Enkelen lopen wel al koersen als 2-jarigen, ik ben daar zelf geen voorstander van, of laat ik het zo zeggen: met mijn eigen paard zou ik dat niet doen.
Ik heb er te weinig ervaring mee, maar mijn gevoel zegt nee.