ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:04

Ik ben met mijn paard bezig met NH, echt nog maar op het begin hoor! Ik rijd wel met touwhalster en in stap gaat dat hartstikke goed. in draf heb ik er niet meer zo veel over te zeggen, dan gaat ze haar eigen weg
zelf denk ik dat het ligt aan dat we ik het sturen nog neit goed genoeg onder de knie heb. ik doe ook grond werk maar dat lukt ook niet zo goed aangezien er niemand in de buurt is die me ermee kan helpen. ik weet dus niet zo goed hoe het allemaal werkt. heb wel het boek gelezen van parelli en op internet enzo maar alleen daarmee kom ik er niet.
Ik heb ook neit echt zin meer om met bit te rijden want ik merk gewoon zo veel verschil als ik zonder bit rijd, ze loopt vaker met der oren naar voren enzo. maar zo krijgt ze gewoon te weinig beweging en ze kan haar energie ook niet kwijt want het is bij ons altijd zo druk in de bak. (mijn paard staat op een stal die 2 maanden geleden gesloten is als manege dus er staat gewoon heel veel pension nou).

Ik weet egielijk niet goed meer wat ik moet doen, buiten rijden is geen optie want dan begint ze eenmaal te rennen en is ze neit meer te stoppen. en ik moet stiekem toegeven dat ik me dan best onveilig op haar voel. ik moet zoieso les krijgen in grondwerk maar ik kan niemand vinden hier in de buurt en aangezien ik alles zelf moet betalen heb ik dar ook niet echt het geld voor.

Heeft er misschien iemand tips voor mij.
Misschien voor het grondwerk, welke oefeningen.
ik heb op bokt een lijstje gezien met mensen die les geven in grondwerk en heb iemand in de buurt proberen te contacteren maar daar hoor ik maar niks van.
Ik vraag me soms ook zo af waarom ze buiten neit te houden is, ik doe duidelijk iets fout maar ik zou graag willen weten wat. het is een beetje een onduidelijk verhaal misschien maar ik hoop dat jullie het wel een beetje snappen Knipoog Bloos

liljebo

Re: ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:41

Tja... ik denk eerlijk gezegd dat je met alleen de aanwijzingen in een boek niet ver komt. Dat is niet voldoende om een goede basis op te bouwen. Les is het allerbeste en verder zou een cursus parelli level 1 en 2 wellicht iets voor je zijn, maar die zijn ook duur. Misschien kun je er tweedehands aankomen. Je zou een oproepje kunnen plaatsen. De problemen die je hebt komt waarschijnlijk omdat de communicatie tussen haar en jou niet goed is. Als het met grondwerk al niet zo lukt, kun je het in het zadel al helemaal vergeten. Grondwerk is de basis. Zie het als een fundering van een gebouw. Als die niet goed is, stort het gebouw ook in. Dus ik zou, als je geen les kunt krijgen, die thuiscursus aanraden. Verder is het natuurlijk ook erg belangrijk dat je paard dagelijks buiten staan en met andere paarden kan spelen, want er moet natuurlijk hoe dan ook een uitlaatklep hebben voor haar energie en rijden of longeren of welke andere beweging waarbij ze in het gareel moet lopen is daarvoor absoluut niet voldoende.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:20

Ik krijg de indruk dat je de neiging hebt om hele stukken over te slaan in de weg naar het rijden zonder bit toe. De basis moet er goed inzitten voordat je met alleen touwhalster naar buiten gaat, je geeft zelf al aan dat je je onveilig voelt.

Parelli level 1 gaat om veiligheid, en bij Parelli level een zal je de eerste tijd naast je paard staan. Dus zorg dat je alle games vanaf de grond goed oefent, voordat je met je paard met alleen een touwhalster en rope naar buiten gaat. Doe je dat niet, is het eerste ongeluk eigenlijk al voorgeprogrammeerd.

Heel veel wijsheid toegewenst...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 10:41

voor mijn gevoel mis ik ook een heel stuk basis! waar ik behoefte aan zou hebben is iemand die me erbij kan helpen ik heb ook al gekeken naar 2ehands level 1.
ik ben wel met touwhalster naar buiten geweest maar dan stap ik alleen maar, het is alleen maar het onveilige gevoel en ik weet niet waarom dat er is, misschien de onzekerheid omdat ik de basis niet echt beheers, bedankt voor jullie tips! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:53

Je kunt ook een oproepje plaatsen of er mensen zijn die in je buurt wonen waar je samen mee kunt oefenen. Dan zit je niet in je uppie te knoeien, kun je advies aan elkaar vragen, en is het sowieso veel gezelliger.
En waar kijk jij voor tweedehands level 1 paketten?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 11:20

marktplaats ? Bloos haha

en kan het kwaad dat ik wel met bit rijd als ik bezig ben met grondwerken of is dat niet echt goed?
of is het bete4r als ik neit rijd tot dat ik het grondwerk onder de knie heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:10

Als je Parelli volgt rij je niet voordat je het grondwerk onder de knie hebt. Je kunt het ook gewoon parallel doen, dan duurt het wat langer, maar gezien de aversie die je aangaf tegen het bit te hebben, is het maar de vraag of je dat wilt.

Er is een apart NH forum waar vaker 2de hands paketten aangeboden worden. Bokt of Marktplaats is daar in mijn ogen niet de goede plek voor.

Kijk even hier: http://www.naturalhorsemanship.nl/

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:17

ik doe geen parelli, dus ik heb niet veel verstand van die levels en zo, maar ik zie wel dat je een grote stap overslaat...
Bovendien zou ik ook graag weten hoe jij rijdt... Een touwhalster is namelijk niet echt geschikt om op teugelcontact mee te rijden; dan neem je beter zo'n cross-link of sidepull ofzo...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:24

Ik kreeg een beetje de indruk dat je paard verder niet buiten komt overdag? Dan is het natuurlijk niet zo gek dat ze energie over heeft...Maar ik kan verkeerd gelezen hebben

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:20

nee dat klopt dat ze bijna niet buiten komt, ik heb haar op de mange gekocht en heeft nooit op de wei gestaan en ik ben op het moment bezig dit op te bouwen per dag.

voor kynshiri: ik rijd af en toe met touw halster maar heb ook een cross link en ik merk dat ik dit op een of andere manier verwarend vind.

ik ben vandaag met wat grondwerk begonnen en het ging eigelijk heel goed, ik hd er vandaag ook echt de tijd voor. je moet ook ergens beginnen he Lachen

Ik ben ook lid van het NH forum dus daar zal ik eens kijken naar zo eenpakket!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:54

als een crosslink niet aanslaat kan je mss een sidepull proberen? da's iets minder verwarrend...

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:15

Het beste is om de "stuurbewegingen' dus op de grond te leren... Als ze al die tijd gewend is geweest aan het bit zal ze inderdaad niet 1/2/3/ normaal lopen aan een halter.. Je kan op de grond de commando's links, Rechts, hoo en dergelijke aanleren. Als het paard deze commando's weet. Kun je het bijvoorbeeld ook weer op de rug van het paard gebruiken. Bij mijn haflinger heb ik ook commando's gebruikt van Keer om. Dus gewoon omkeren. Deze heb ik op de grond aangeleerd. (Ik heb haar inmiddels verkocht) Maar als ik er dus opzat gebruikte ik dus de beenhulpen en gaf ik het commando 'keer om" en keerde ze ook om op een gegeven moment wist ze dit ook zonder beenhulpen van mij en deed ze het gewoon alleen op stem commando.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:16

Ik heb hetzelfde gehad bij mij pony.
Het bitloos rijden ging goed in stap en draf in de picadero maar in het grote weiland draafde ze steeds heel snel naar de stal en ze wou ook steeds niet in galop....
Grondwerk ging ook al niet zo goed, ze bleef staan en wou niet in beweging komen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:22

als het grondwerk problemen oplevert, is de communicatie nog niet goed genoeg en dan is de kans op problemen tijdens het rijden erg groot. Ik zou zeggen... eerst het grondwerk goed onder de knie krijgen, dan het stuur, alle gangen en de remmen er in een afgesloten ruimte goed opzetten en dat pas naar buiten.