Ongewenste trucjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Ongewenste trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:59

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met mijn pony vrijheidsdressuuroefeningen te leren. Nu ben ik begonnen (ooit) met spaanse pas in stilstand (oftewel voetje optillen), dit beheerst hij.

Nu doet hij dit ook als ik het niet vraag, als ik bijvoorbeeld een wortel in mijn zak heb wat hij ruikt. Uiteraard negeer ik dit dan en wacht tenminste 5 minuten voor ik een trucje vraag op commando.

Dit blijft hij helaas gewoon doen, als ik verder wil met vrijheidsdressuur moet hij dit toch echt afgeleerd hebben, anders word het / kan het gevaarlijk worden.

Iemand ervaringen hiermee? Hoe kan ik hem dit afleren?

936

Re: Ongewenste trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:43

consequent zijn en negeren en dan ook echt negeren!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:26

Stel jij bent een paard... Als je braaf stil staat dan krijg je zeker niets. (mensen belonen een paard zelden als het gewoon niets doet terwijl dat 1 van de moeilijkste dingen voor een paard is Knipoog ) Nu komt het wel eens voor dat je een voetje geeft en dan krijg je wat. Stel nou dat je ipv stilstaan een voetje geeft. Met stilstaan krijg je zeker niets, met voetje misschien wel! Negeren heeft dus zelden het gewenste resultaat!!! Oftewel, corrigeren, roep maar een keer HE! HOU ES OP! ofzoiets. Hij moet stoppen, zoniet dan jaag je hem weg of geef je een tik oid. Maar er moet een consequentie aan zitten. En zorg dat je ook beloont (hoeft niet met voer) voor gewoon stil staan, prijs hem daar ook voor. Vooral als hij dus stopt met voetjes geven. Maak stil staan lonend en voetjes geven niet lonend.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:27

ik ben het helemaal met Amable eens, ik zou dat denk als paard ook doen:$

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:47

Dankjewel voor jullie reacties. Ik zou het uitproberen Knipoog Pling

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:04

Ik sluit me bij bovenstaand aan
Misschien juist verder met een ander kunstje. Die van mij 'bedeld' ook wel eens, dan doe ik iets anders. Zo leert hij dat hij moet wachten op een commando voordat hij iets krijgt.

Als ik nu met een wortel in mijn zak loopt, loopt hij extra aandachtig naast me, maar hij wacht tot ik zeg wat hij ervoor moet doen en soms is aandachtig naast me staan al genoeg...