Naar de rechterhand gaan steeds weer een strijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Naar de rechterhand gaan steeds weer een strijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:27

Ik heb een probleempje met het longeren van m'n bijrijdpaard.
Ze wil niet op de rechterhand. Als ik haar naar me toe haal en wil alleen al aan haar andere kant gaan staan, dan draait ze steeds weg. Ze wil niet dat ik aan haar andere kant kom te staan. Als het me eenmaal lukt en wil haar dan weer laten lopen, draait ze zich vlug om, of gaat ze stijgeren als haar dat niet lukt en draait als nog. Als ze dan eenmaal op de rechterhand zit is ze helemaal gestressed, kruipt ze de grond in en raced eerst een minuut of wat. Zodra ik haar dan terug (kan) ne(e)m(en), moet ik heel erg opletten dat ze niet weer vlug draait. Het is elke keer maar weer een strijd.

In het begin heb ik dit probleem ook wel gehad, maar kon ik het vrij makkelijk corrigeren. Ik had truukjes en pakte haar aan en dan was het over. Toen was ze een tijdje gewoon vrij braaf, maar nu is het ineens weer heel erg. Soms lukt het me gewoon niet in me eentje. Ze kent nu ook al mijn truukjes en trapt er niet meer in.

Met het rijden is haar moeilijke kant juist de linkerkant. Ik denk dat het een dominantiestrijd is.
Hoe moet ik dit probleem aanpakken?

Kingsley2

Re: Naar de rechterhand gaan steeds weer een strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:40

Hoi

zorg dat je de longeerzweep altijd naar haar buik wijst en klik er mee als ze dreigt naar je toe te komen of geef haar een goede tik beter één keer goed dan tien keer zachtjes, ik ken je paard niet maar ik denk dat je wel consequent moet blijven en veel geduld. En als ze voor je staat en ze moet bij je weg drijf haar dan weg met je lichaam of dooor te wijzen met te zweep.

Of ze heeft ergens pijn aan die kant en dan is het een kwestie van de DA er naar te laten kijken. En anders met rijden veel op links rijden veel overgangen, probeer haar eens over balkjes te laten lopen ook met longeren wordt ze mischien losser van. En ze zal dan toch ook op rechts moeten lopen anders worden haar spieren stijf aan die kant.

en heb je een instructeur, dan kan je aan hem laten zien wat ze doet en aan hem of haar vragen of zij jouw kunnen helpen Knipoog

succes met je paardje

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:59

Ja, ik ga sowieso eens een instructeur er naar laten kijken. Ze staat op een manege, dus hulp en instructeurs/trices genoeg. Maar ik had gister weer zo'n strijd (uiteindelijk samen met de eigenaresse voor elkaar gekregen, maar dat duurde even voor het ons lukte Clown) en toen hadden ze geen tijd en ik dacht, ik zet het eens op bokt, kijken of iemand nog iets zegt waar ik iets aan heb Lachen

Ik denk niet dat ze specifiek aan die kant pijn heeft, aangezien met rijden haar andere kant juist haar moeilijke kant is. Wel is ze gevoelig voor koliek en heeft ze een erg schommelend gewicht, ze wordt snel mager (ze is nu ook weer erg mager, maar de eigenarese houdt zich daar mee bezig), dus misschien dat ze wel pijn heeft, maar ik breng het niet direct in verband met een moeilijkere rechterhand met longeren. Ze is van nature ook een dominantje en ook met rijden is ze erg heet en moeilijk. Alleen is met rijden dus juist de tegenovergestelde kant de moeilijke kant.

Consequent en geduldig probeer ik altijd te zijn. Op de zweep reageert ze goed, dus dat is een handig hulpmiddel en probeer ik ook te gebruiken hoe jij het zegt. En dat werkt ook wel. Alleen ze is zo snel en wendbaar. En als ze voor je neus stijgerd is het ook niet echt prettig, ze loopt ook gewoon door je heen als het moet om te draaien Clown je moet zelf ook super snel zijn en uitkijken.

Bedankt voor je reactie Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:09

Ook dominante paarden kunnen pijn hebben
Een paard met een "moelijke" kant heeft vaak gewoon een spierprobleem

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:14

Natuurlijk. Maar hoe verklaar je het dan dat met rijden juist haar andere kant de moeilijke kant is?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:54

Het is maar net wat het meeste pijn doet
Met longeren buigen ze in een (kleine) volte,
als ze problemen in de rechterschouder heeft wil ze dan het rechterbinnenbeen niet belasten
linksom kunnen ze dan makkelijker lijken..
Het kan zijn dat ze met longeren ontdekt heeft, hoe ze onder de pijn uit kan komen.
Hoe is je paard met opzadelen, staat ze braaf met de oortjes naar voren of heeft ze daar een hekel aan?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:00

Het hoeft indd geen spier probleem te zijn maar het kan in de schouder zitten maar het hoeft niet en vaak als een paard echt pijn heeft gaat ze ook niet racen , je zou is moeten proberen om op beide kanten in draf een hele klein volte om je heen te draven en dan te kijken of je voor iets ziet aan haar benen of ze daar moeite mee heeft op één van beide kanten. Ik weet niet hoe oud ze is ze kan ook aan het puberen zijn. en misschien is jou kant rechts voor jou makkelijker en dan voor haar ook en dan krijg je haar wel aan het werk. En met longeren werkt ze misschien minder hard als met rijden dus neemt ze je denk in de maling.

Mijn paard bv loopt bij mij op links super en rechts moeilijk, en bij mijn vriendin is haar kant rechts makkelijker en links moeilijk,

Je zou echt advies van een profecioneel moeten hebben, dit is best moeilijk zeker met de dominantie erbij, Knipoog

Succes

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:12

Ze is 6, een echte merrie en heeft zo haar eigen ideeen. Ik denk niet dat het pijn is. Mocht dat wel zo zijn, dan denk ik dat het de instructeur wel zal opvallen. Ik doe haar maandag en dinsdag, dus ik moet nog even geduld hebben daarvoor. Maar het is idd niet logisch dat ze dan gaat rennen en na een tijdje gaat ze dan ook briezen en af en toe ontspannen. Het zou dan logischer zijn als ze blijft weigeren om te werken op die kant. Met pessoa om gaat het ook wat makkelijker, maar ons kastje is zo vol, dat de pessoa er niet altijd in past en ze 'm mee naar huis nemen Tong uitsteken Clown Bij de eigenarese en haar dochter gaat het met longeren hetzelfde als bij mij.

Opzadelen vind ze niet geweldig, maar dat is altijd zo geweest en dat is alleen maar verbeterd. Ze is nu daarmee een stuk braver dan voorheen. Maar ik kan dan nog steeds niet verklaren waarom ze het met rijden dan precies andersom heeft. Want daar probeert ze juist onder die linkerkant uit te komen.

Maar ik denk dat ik inderdaad maar even geduld moet hebben en het m'n instucteur moet vragen even te kijken en te helpen.
Ik was even benieuwd wat voor'n reacties ik zou krijgen, bedankt voor julie posts iig Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:31

Het kan puberen zijn, aangezien het beter gaat dan voorheen dan gaat het misschien naar gelang over als jullie concequent blijven, En met de pessoa is ze echt aan het werk dus ook meer met jouw bezig dan zonder.
dus ook minder kans om vervelend te doen.

En een voordeel het ligt niet aan jouw, want ze doet het dus ook bij haar baasje.

En met het rijden kan ik ook niet verklaren daar zal je instructeur wel raad mee weten.

Succes nou ik ben bebieuwd volgende week. Knipoog Pling

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:36

Ik zal wel even posten als ik hulp heb gehad van me instructeur Haha! Ben ook benieuwd wat hij ervan zegt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:07

Knoffer schreef:
Ze is 6, een echte merrie en heeft zo haar eigen ideeen. Ik denk niet dat het pijn is. Mocht dat wel zo zijn, dan denk ik dat het de instructeur wel zal opvallen.

Het grootste probleem helaas is: dat het instructeurs en instructrice's juist NIET opvalt.
Ze denken meestal dat alles rijtechnisch op te lossen is....niet dus!
Spierproblemen /blessure's zijn n.l. rijtechnisch NIET oplossen!
Of het word verweten aan "merrieachtig gedrag"
Alsof merrie's nooit pijn kunnen hebben Verward
Ze weten vaak helemaal niets van spieren, hoe ze werken, en/of welke functie ze hebben,
Laat staan dat ze kunnen zien/voelen of een paard een serieus (spier) probleem heeft.

Knoffer schreef:
Opzadelen vind ze niet geweldig, maar dat is altijd zo geweest en dat is alleen maar verbeterd. Ze is nu daarmee een stuk braver dan voorheen. Maar ik kan dan nog steeds niet verklaren waarom ze het met rijden dan precies andersom heeft. Want daar probeert ze juist onder die linkerkant uit te komen.

Als je paard opzadelen geen feest vind, of een hekel aan dekens opleggen, heeft het dier gewoon pijn!
Dan heeft je paard dus altijd al een probleem gehad!!
Dat het iets beter gaat, komt misschien wel door een (beter) passend zadel o.i.d.
maar het kwaad is al geschied (qua spieren)
Het probleem is er eenmaal, en gaat nooit vanzelf weg!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 16:00

Het is niet iets verbeterd, het is heel erg verbeterd. En ze heeft al die tijd hetzelfde goed passende zadel gehad. Natuurlijk kunnen merries en dieren met karakter ook pijn hebben, maar het hoeft niet direct pijn te zijn. Slecht gedrag en problemen kunnen ook andere oorzaken hebben. Ik wil niet ontkennen dat het pijn kan zijn, maar ik kan niet voldoende onderbouwen dat het dat wel is. Het zou best kunnen zijn dat ze pijn heeft, ze is een erg moeilijk paard en het zal wel wat verklaren. Maar ik heb te weinig kennis van spieren en anatomie om daar iets over te zeggen. Ik vind mijn instructeur een prima instructeur met altijd een onderbouwde mening, de ene instructeur is de ander niet. Mijn instructeur heeft iig meer kennis op dat gebied dan ik zelf en daar vertrouw ik op.

Alleen bij dit specifieke probleem met het longeren heb ik dus echt het idee dat het iets anders of iig meer is dan pijn, namelijk dominantie, omdat ze wel kan ontspannen als ze eenmaal op de andere hand zit. Als ik haar zonder touw longeer is er ook niets aan de hand en loop ze op beide handen prima voor me. En het probleem lijkt bij rijden dus juist precies andersom te zitten. Daarom breng ik het iig niet in direct verband met pijn. Het kan natuurlijk ook meerdere oorzaken hebben.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 06-01-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:06

Knoffer schreef:

Als je paard opzadelen geen feest vind, of een hekel aan dekens opleggen, heeft het dier gewoon pijn!
Dan heeft je paard dus altijd al een probleem gehad!!
Dat het iets beter gaat, komt misschien wel door een (beter) passend zadel o.i.d.
maar het kwaad is al geschied (qua spieren)
Het probleem is er eenmaal, en gaat nooit vanzelf weg![/quote]

Dat is echt niet altijd zo. Sommige paarden lopen gewoon te klieren met opzadelen. Die van mij heeft een hekel aan aansingelen, hij bijt dan heel agressief in het touw (niet naar mij). Zodra dat ding vast zit is het klaar, oortjes weer naar voren. Heeft echt nergens pijn, heeft gewoon een hekel aan aansingelen, maar ja hij moet wel vast.
Als een paard ineens zulk gedrag gaat vertonen moet je natuurlijk wel nagaan of hij ergens last van heeft. Maar het is niet automatisch zo dat een paard wat vervelend is met opzadelen of dekens opleggen altijd pijn heeft hoor.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 16:09

Vind het best logisch dat het niet lekker is als er een riem strak om je buik wordt getrokken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:10

Knoffer schreef:
Vind het best logisch dat het niet lekker is als er een riem strak om je buik wordt getrokken.

Daarom, ik snap het best. Zolang ze zich afreageert op het touw vind ik het ook prima. Gelukkig is het 1 seconde later alweer vergeten Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:14

En paard die normaal aangsingeld wordt en geen pijn heeft vind aansingelen helemaal niet erg
Een paard die boos word van het aansingelen/zadel heeft wel degelijk pijn!!!

Veel mensen vinden het normaal dat paarden lelijk doen met opzadels
voor mij is het een teken aan de wand, dat er gewoon iets mis is
Daarom vinden mijn eigen paarden aansingelen ook niet erg, want ik neem hun klachten serieus!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:41

Het kan indd pijn zijn met aansingelen, bv wat je zegt dat ze gevoelig is voor koliek en het afvallen dat ze soms te mager is.
Ze kan dus erg gevoelig op haar buik zijn. Daar zou de eigenaresse kunnen vragen of ze daar na wil laten kijken. Of een paarden fisiotherapeute. als ze erg gespannen is altijd met haar buik zou ze gemasseerd kunnen worden.

ik ben het in alles wel met unamie eens, misscien moet ze wel een keer goed onderzocht worden..