Longeren(leren) met halster of hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Longeren(leren) met halster of hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:53

Hoe kan ik het beste beginnen met het leren van het longeren?
Deed het normaal eerst aan het halster en daarna met hoofdstel.
Hij is bitje ook nog niet gewend.Dus daarom zat ik er aan te denken bij hem ook met halster te doen.Maar meneer is nogal eigenwijs en redelijk dominant ook.
Hoe zouden jullie dit gaan aanpakken?

Somebitch

Re: Longeren(leren) met halster of hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:56

Met Zembla was ik eerst met een gewoon halster begonnen dit werkte niet echt.. Toen met hoofdstel maar nog was het niet je van het.. Toen heb ik een touwhalster gepakt.. Eerst wat wijken voor druk gedaan en toen aan de slag. Wonder boven wonder ging dit super goed.

Als hij nog niet gewend is aan het bit mischien eerst met halster doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:57

Het eigewijs zijn en dominant los je niet op met een bitje.

Het liefst de longeerlijn zelf aan een halster of kaptoom niet alleen met leren longeren maar ook later. Er hoeft maar iets mis te gaan, vooral tijdens het leren en je paard kan behoorlijke slechte ervaringen met het bit op doen. Je trekt er sneller mee in de mond dan dat je denkt.

Overgens is het dominant zijn iets wat je het beste eerst kan op lossen vooral met grondwerk en het liefst met goed begeleiding. Dan pas verder willen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:59

je hebt wel meer controle met een bit,of je houdt ervan om de bak doorgesleurd te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:00

Een jong paard wat geen bit gewent is zal volgens mij ook niet in een keer braaf op het bit reageren en gelijk controleer baar zijn. Plus dat een bit vooral bedoelt is te sturen, en niet om te voorkomen dat je achter hem aan gesleept wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:04

wat je wil,ik vind het toch fijner als die 600 kilo geen eigen leven gaat leiden..als hij een keer het bit voelt stopt hij wel hoor
en ik heb echt nog nooit een paard verknalt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:08

Ik zeg niet dat je dat gedaan hebt ofwel?

En tsja, longeer zonder bit rij zonder bit. Mijn 600 kilo leeft wel zelf maar doet wat ik zeg, daar brengt een wel of geen bit geen verandering in.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:21

Denk dat het weinig verschil maakt of ik trek aan het halster of bit.Hij snapt het dus niet, longeren en bit.Dus denk dat hij niet snapt dat hij dan moet stoppen met het bit.

Wss heb ik bij deze pony toch iemand nodig met meer ervaring met zulke paarden.Ookal is hij super nuchter.Maar bv als hij er langs wil en je staat daar zelf loopt hij gewoon door.Duw je hem weg dan hangt hij gewoon terug.Of hij hapt.

Dit doet hij niet altijd hoor.meestal gaat hij netjes om.maar als hij geen zin heeft ofzo dan doet hij dus zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:23

Persoonlijk zou ik dat eerst oplossen voor je er verder mee gaat. (volgens mij heb je niet de makkelijkste paardjes op stal staan of wel Haha!)

Verstandig dat je er iemand bij haalt, beter wat ervaring en mensen teveel dan te weinig.
Succes er mee Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:25

Judith_ schreef:
Persoonlijk zou ik dat eerst oplossen voor je er verder mee gaat. (volgens mij heb je niet de makkelijkste paardjes op stal staan of wel Haha!)

Niet echt nee Tong uitsteken

De een vind alles eng en de andere is heel brutaal Clown precies tegenover gesteld en dat zijn nog wel vader en zoon Haha!

De merrie is ook niet makkelijk met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:28

Heb je toch wel goed voor elkaar zo, lekker stelletje samen zeg Clown

Ben heel benieuwd hoe het uit eindelijk gaat met beide heren dan Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:40

Het is dan ook niet voor niets vader moeder en zoon. Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:55

Beginnen met grondwerken lijkt mij ook de beste optie, zodat jij de leider wordt van je paard en hij ook naar jou zal luisteren (met of zonder bit!), omdat hij voor zijn leider wilt werken.

Daarna (of ter afwisseling) zou ik gaan wandelen met het paard met halster (indien dat niet te gevaarlijk wordt), zodat je hem de termen stap, draf en halt al aan kan leren en dat niet allemaal aan de longe ineens ook nog nieuw is.

Als het paard de stemhulpen goed kent zou ik gaan longeren. Zelf vind ik longeren met hoofdstel HELEMAAL NIKS, aangezien er geen een methode is (mijn inziens) dat je zonder aan de buitenring te trekken contact kan houden. Als ik met hoofdstel longeer knoop ik een spoorriempje door de ring van het bit en de neusriem en daar gaat dan de gesp van de longeerlijn aan.
Als een hoofdstel niet nodig is zou ik met kaptoom longeren. Het werkt fijner dan een halster vind ik.
Daarnaast zou ik met longeren een ring uitzetten met bijvoorbeeld weidepaaltjes met lint, zodat je niet hoeft te zand-skieen. De eerste keren iemand naast het paard laten lopen en die steeds verder naar binnen met de longe mee laten lopen, totdat je zelf de driehoek paardenhoofd-mij-paardenkont kan maken. Longeer altijd met longeerzweep, zodat je altijd de 'druk' van achter bewaard (longeerzweep van jou richting net achter de kont van het paard) en het paard dus niet snel langzamer zal gaan.
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-01-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:57

ik zou eerst met halster doen Knipoog en aan de hand lopen met hoofdstel als dat lukt..

later als hij het longeren begrijpt dan kan je altijd nog met hoofdstel doen Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 16:01

Grondwerk is wel nodig bij hem.Wandelen buiten vind ik niet echt veilig met hem.Want hij is dan redelijk druk, zoals hard willen lopen. + hij durft omhoog te komen dan en heb het een paar keer gehad dat hij dus zijn hoofd omlaag doet en gaat rennen.En kan hem dan dus niet de baas..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:32

Judith_ schreef:
Ik zeg niet dat je dat gedaan hebt ofwel?

En tsja, longeer zonder bit rij zonder bit. Mijn 600 kilo leeft wel zelf maar doet wat ik zeg, daar brengt een wel of geen bit geen verandering in.

niet alle paarden zijn gelijk jammergenoeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:23

Geerke dat is zeker waar, maar soms is het ook gewoon een kwestie van opvoeding. Aangezien mijn paard niet echt een uit zondering is dat hij niet er vandoor gaat zonder bit.

Als hij buiten niet te houden is moet je daar inderdaad vooral niet aan beginnen, misschien later als jij denkt daar klaar voor te zijn. Maar ook in de de bak/in het land kun je prima wandelen, wel het liefst zo dat de andere paarden niet kunnen gaan mee klieren.

Wat nou als je hem eens een tik op zijn borst geeft als hij je voor bij loopt. Geen eens een harde gemene tik, maar als of hij tegen je arm aanloopt mijn zijn borst. Als je dan toch een leadrope voor je andere paard aanschaft kun je die ook zeker prima voor deze gebruiken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:24

Ik ging in het begin longeren met halster, en toen af en toen hoofdstelletje om gedaan om haar te laten wennen, en toen ze gewent was ben ik gaan longeren met hoofdstel

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:55

Hij is van nix ook echt onder de indruk.Vroeger beet hij heel erg veel.je kon hem een tik geven.interesseert hem nix.
Maar hij weet dus wel dat het niet mag.Want hij bijt enz maakt dan snel dat hij weg is.of doet zijn hoofd hoog etc.
Dit is eigenlijk vanzelf minder geworden.

Het enige waardoor hij je niet mee sleurde en voorbij kwam met wandelen was door te zorgen dat hij achter je bleef door zegmaar met het touw te zwaaien als hij te dicht bij kwam.
Al heeft hij daar nu best wel schijt aan Clown t enige wat hij nu nog doet is zijn hoofd omhoog en doorlopen

Wat hij ook heeft dat hij ALLES vast wil pakken.alles moet zijn mond in.Als je aan het vegen ben dan pakt hij die.Je jas loopt hij ook zo mee rond als hij de kans krijgt.Kruiwagen die blijven ook niet staan.

Als je dus loopt met hem probeert hij ook het touw steeds te pakken.Zo heeft hij dus een keer mis gepakt en een hap uit mn buik genomen Clown
Maar pak ik hem bij het halster wordt hij vervelend door met zn hoofd te zwaaien en proberen te bijten.
Krijg hem dat ook niet af geleerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:01

Is hij nog hengst? Het klinkt namelijk als behoorlijke hengste streken.

Zwaaien met het touw is opzich wel een goede oplossing om hem op afstand te houden. Touw losjes beet houden en als hij te dicht bij komt met het touw gaan slingeren. Alsof je hem achter uit wil slingeren zeg maar. Een beetje lastig uit leggen maar vroeger speelde we altijd met van de grote springtouwen en als je allebei een kant beet hield, en tegen over elkaar ging staan kon je een slang maken. Allemaal s'en zegmaar door het touw te slingeren. Clown
Zoiets moet je weer doen.

Het boek van parelli is heel erg leerzaam, en zeker een aanrader.

Probeer duidelijk je eigen zone aan te geven. Ieder mens, paard ect. heeft een persoonlijke zone het liefst mogen anderen daar niet zomaar in komen. Ook paarden die lager in de rangorde staan mogen niet zomaar in de persoonlijke ruimte komen van iemand die hoger staat. Probeer zelf heel goed die ruimte aan te geven en hem niet zomaar daar in toe te laten.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:06

Ja hij is nog hengst..Hij staat nu samen met zijn vader(5jaar) en daar probeert hij nu ook heel erg bij uit.Als hij in de stal staat en de andere loopt voorbij dan vliegt hij er ineens uit om te happen. En ze zijn ook allemaal aan het steigeren /happen en bokken naar elkaar.Maar hij heeft toch wel respect voor de andere want als het er op aan komt is die de baas.

Het is verder echt een goedzak en vind alles best.Maar hij kan af en toe ook behoorlijk eigewijs zijn en drammen.

Zal van t weekend eens met hem in de wei gaan lopen en wat oefenen.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:24

Ik begon gewoon gelijk met hoofdstel.
Pony was nog nooit gelongeerd (wel zadelmak).
Ik doe wel de longeerlijn eerst door het bit heen, dan onder de neusriem door en dan vastgeklikt aan de longeerlijn. Zo kan ik iig niet haar mond kapot trekken.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:46

Ik zou beginnen met halster, als hij dominant is moet je eerst zorgen dat hij je respecteerd als leider, dan pas gaan longeren. Ik ken hier een heel goede oefening voor, zet hem in een longeercirkel (een bak kan ook, maar ik geef de voorkeur aan een longeercirkel) en loop achter naast/achter hem, zeg dan stap, als hij niet gaat stappen geef dan een zwiep met een halstertouw, hou hem in stap, draaft hij toch aan snij hem dan de pas af. Als hij ontspannen stapt dan snij je hem de pas af zodat hij halt houd, reageert hij niet daarop ga dan desnoods met je armen zwaaien. Als het goed is gaat hij je nu meer als leider zien.