Paard bang voor zweep .. wat te doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Paard bang voor zweep .. wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:33

Ik heb mijn fjordenmerrie gekocht op 17 november 2007..
Ze was al gelongeerd,,
Ik wou het even proberen thuis, met longeerlijn en zweep etc..
Nou blijkt het dat ze is geleerd op de zweep, ze kent dus geen stemhulpen, maar ze gaat naar een andere gang d.m.v. de zweep.
Ik vind dit niet zo fijn.. Maar hoe kan ik dit het beste "afleren" ??

sandra1986

Re: Paard bang voor zweep .. wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:36

door de hulpen erbij te geven tijdens de zweephulpen. dan kun je steeds minder op zweep gaan werken. ook met rijden de stemhulpen geven. dan snapt ze het eerder.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:36

De zweep gaan combineren met je stem lijkt mij en dan langzaam aan de zweep minder en minder gaan gebruiken en stil houden puur om haar op afstand te houden...

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 23:12

sandra1986 schreef:
door de hulpen erbij te geven tijdens de zweephulpen. dan kun je steeds minder op zweep gaan werken. ook met rijden de stemhulpen geven. dan snapt ze het eerder.

Ik rijd (nog) niet op d'r... Knipoog

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:07

ja, stemhulpen erbij geven..

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:26

Inderdaad stemhulpen geven en dan heel duidelijk, vergeet niet dat je de zweep nodig hebt tijdens het longeren, laat de zweep anders iets meer naar de grond wijzen als ze er te fel op reageert

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:48

Je kan met een oefening jouw paard meer vertrouwd maken met de zweep. Probeer eerst met een kleine zwep jouw paard te aaien over het gehele lichaam. Praat geruststellend en beloon als het geen angst vertoont. Ga uit eindelijk dit ook doen met een longeerzweep. Gaat dat goed, probeer dan te oefenen met de zweep wat rond te zwaaien.Praat altijd gerustellend en belonend als het goed gaat. Je kan je paard zelfs ongevoelig maken voor zweepgekal naast zijn oren, dus, oefenen en veel geduld! (denk maar aan hoe politiepaarden worden getraind)

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:04

Oké Knipoog want bij me shetje kan ik zo met de zweep langs haar ogen zwiepen en als ik haar een tikje geef doet ze niks ze blijft gewoon staan, Tong uitsteken

Maar ik heb haar ook al langer dan mijn fjord,,
Laatst bijgewerkt door nanette_bokt op 02-01-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:04

mijn paard is ook bang voor de zweep, ik gebruik vaak stemhulpen.

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:53

begin is met grondwerk om het vertrouwen weer terug te krijgen. hier kun je ze aan vanalles laten wennen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:42

Mijn paard is als de dood voor een zweep en alles dat er op lijkt, dus ik longeer hem gewoon zonder zweep, en meer op mijn handen en stem. Maar misschien kan je dan geginnen met de zweep heel laag op de grond te houden dat hij die zweep bijna niet kan zien.

Wat omaas zij is ook een hele goede oefening, maar met mijn paard moet ik dat niet gaan proberen Clown

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:57

ik ahd dit probleem bij een shetje, ik had een gele zweep en die had ook veel schrik van de zweep, dus trijdens het rijden gebruikte ik gewoon de gele zweep en hij had er minder schrik voor en tijdens het longeren de zwarte zweep, en geowon op de grond, als hij niet luisterde de vinger gebruikt en de stem, akls hij daarna nog niet luisterde gebruikte ik de zweep, niet door te slaan maar door te laten zien..