Hoe moet je longeren (met een longeersingel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Hoe moet je longeren (met een longeersingel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:00

Zoals in de titel al staat; Hoe moet je goed longeren ?
Ik heb net een longeersingel gekregen, maar ik weet niet precies hoe ales in elkaar zit en hoe je dat precies moet doen?
Heeft iemand misschien een foto o.i.d. ??
Ik heb een hoofdstel, een dekje, een longeersingel en een longeerlijn (en een zadel)
Ze is een fjord van 2,5....

Natje_Spirit

Re: Hoe moet je longeren (met een longeersingel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:58

Langzaam aan doen, is je fjord al eerder gelongeerd? Zo nee, dan zou ik het haar eerst leren gewoon aan het halster of kaptoom (hier zijn meerdere topics over met veel informatie). Als ze het longeren kent zou ik eerst beginnen met gewoon met een dekensingel (eventueel + een dekje), als ze dat goed kent, daarna met de longeersingel gewoon vastmaken (niet te hard, zeker niet voor de eerste keer maar ook niet te los zodat het niet kan schuiven!) en nog steeds met halster. Als ze dit alles kent kun je eens met een hoofdstel proberen, daarna hoofdstel + longeersingel. Dit is dan ook het voorbereidend werk op het inrijden. Zorg wel dat ze alle hulpen kent voordat je verder gaat.

Als ze over de 3 is zou ik pas echt met de longeersingel werken, dus met bijzet en niet te veel. Dubbele longe kun je eventueel wel al vroeger doen als je dit kan. Pessoateugel liefst nog langer mee wachten tot ze 3.5-4 is want dit verreist toch wat kracht en ervaring van het paard.
Wat ook een goed boek is is longeren met Lammert Haanstra Ja staat boordevol foto's en uitleg.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:33

Natje_Spirit schreef:
Langzaam aan doen, is je fjord al eerder gelongeerd? Zo nee, dan zou ik het haar eerst leren gewoon aan het halster of kaptoom (hier zijn meerdere topics over met veel informatie). Als ze het longeren kent zou ik eerst beginnen met gewoon met een dekensingel (eventueel + een dekje), als ze dat goed kent, daarna met de longeersingel gewoon vastmaken (niet te hard, zeker niet voor de eerste keer maar ook niet te los zodat het niet kan schuiven!) en nog steeds met halster. Als ze dit alles kent kun je eens met een hoofdstel proberen, daarna hoofdstel + longeersingel. Dit is dan ook het voorbereidend werk op het inrijden. Zorg wel dat ze alle hulpen kent voordat je verder gaat.

Als ze over de 3 is zou ik pas echt met de longeersingel werken, dus met bijzet en niet te veel. Dubbele longe kun je eventueel wel al vroeger doen als je dit kan. Pessoateugel liefst nog langer mee wachten tot ze 3.5-4 is want dit verreist toch wat kracht en ervaring van het paard.
Wat ook een goed boek is is longeren met Lammert Haanstra Ja staat boordevol foto's en uitleg.

Ja toen ik haar kocht wist ik nog niet zoveel van haar,, Maar ik ben er dus achter gekomen dat ze al aan zadel, hoofdstel, gewicht(ik kan op d´r zitten hoewel ik dat verder niet doe hoor,, alleen om te kijken hoe ver ze is..) en ze is ook al gelongeerd..
Ze is dus eigenlijk al te ver voor deze leeftijd (vind ik dan...)

En ik heb al naar topics gezocht, maar er kwamen zoveel resultaten uit, dat ik het echt niet kon vinden...

Maar heb je misschien een website o.i.d. ??

Gr,

Ps; bedankt voor de reactie Knipoog

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:42

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:44

Ik zou idd ook eerst aan alles laten wennen en het zerker rustig aandoen en niet te lang (aangezien ze ook jong is)
En zodra ze aan alles gewend is en ze is wat ouder dan een keer afspreken met iemand of een instructrice die je uitlegt hoe je ermee moet werken.
Dat werkt beter omdat je het dan ook in je handen hebt en iemand je kan bijsturen, het is moeilijk uit een boek te leren.
En in de tussentijd zou je wel alvast boeken kunnen lezen om de theorie alvast te leren.
Zo ver ik weet is dit wel een goed boek waar alles wel duidelijk staat beschreven enzo
https://www.paardentips.com/Grondwerk/i60/

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:51

Oké Knipoog