bitloos hoofdstel en gymnastiseren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

bitloos hoofdstel en gymnastiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:55

Hoi,

ik rijd nog altijd met bit. Ik wil namelijk mijn paard kunnen gymnastiseren en heb geen idee of dat bitloos ook gaat. Wie heeft er ervaring mee ?

Groetjes,

Maris

GeneralFlynn

Re: bitloos hoofdstel en gymnastiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:23

Wat bedoel je precies met gymnastiseren?
Aan de longe,of bedoel je zoiets als voltige rijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:31

Of bedoel je moeilijkere oefeningen doen en het paard heel soepel houden? Dat gaat prima bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:53

Waarom zou je een stuk ijzer in de mond nodig hebben om het paard soepel en sterk in z'n lijf te krijgen?
Ik zie het verband niet... Verward

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:36

Hoi,

ik bedoel dus schouderbinnenwaarts, travers etc.
Lijkt me dat je bitloos minder goed stelling en buiging kan vragen en geen ontspanning van de kaak ....
Of ?
En bij druk op 1 teugel, misschien heel snel schuiven van een bitloze optoming ...

Groetjes,

Maris

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:28

Je kan bitloos prima stelling vragen. Als stelling vragen niet goed lukt moet je dit gaan oefenen, want het hoort prima te lukken met bitloos. Zo kan je het oefenen doe dit op het paard: zet een heel lichte druk op je linkerteugel en voer dit langzaam op tot dat ie ook maar een milimeter naar links gaat, beloon dit door de druk direct weg te laten, doe dit nog een paar keer en vraag telkens heel ietjes meer. Doe dit nu ook rechts. Het is belangerijk dat je snel reageert. Wedden dat je paard nu zo zelfs beter stellingen kan rijden zonder bit dan met bit Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:06

Louise95 schreef:
Je kan bitloos prima stelling vragen. Als stelling vragen niet goed lukt moet je dit gaan oefenen, want het hoort prima te lukken met bitloos. Zo kan je het oefenen doe dit op het paard: zet een heel lichte druk op je linkerteugel en voer dit langzaam op tot dat ie ook maar een milimeter naar links gaat, beloon dit door de druk direct weg te laten, doe dit nog een paar keer en vraag telkens heel ietjes meer. Doe dit nu ook rechts. Het is belangerijk dat je snel reageert. Wedden dat je paard nu zo zelfs beter stellingen kan rijden zonder bit dan met bit Haha!

En met welke bitloze optoming werk jij hier?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:40

Gymnatiseren gaat over buigingen in het lichaam vragen en niet enkel aan het hoofd.

Gymnatiseren gaat heel goed zonder bit en als je het juiste hoofstel gebruikt word het zelfs nog makkelijker dan met bit. Je kan op het bitloze hoofdstel niet zo werken als je met bit doet. Je werkt meer met binnenbeen, heup, bovenlichaam dan met teugel. Het paard kan zich er eerder tegen de druk verzetten en zijn hals vast zetten. Dit vraagt dus een andere aanpak, maar het resultaat is dat je alle oefeningen tot hoog niveau kan rijden zonder bit.

Ik werk bitloos met mijn eigen ontwikkelde PmPtrainings hoofdstel. Ik werk en geef les aan paarden met veel lichamelijke problemen en ben dus heel veel gymnatiserend bezig. Wil je meer info mail me dan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:53

josien schreef:
Gymnatiseren gaat over buigingen in het lichaam vragen en niet enkel aan het hoofd.

Gymnatiseren gaat heel goed zonder bit en als je het juiste hoofstel gebruikt word het zelfs nog makkelijker dan met bit. Je kan op het bitloze hoofdstel niet zo werken als je met bit doet. Je werkt meer met binnenbeen, heup, bovenlichaam dan met teugel. Het paard kan zich er eerder tegen de druk verzetten en zijn hals vast zetten. Dit vraagt dus een andere aanpak, maar het resultaat is dat je alle oefeningen tot hoog niveau kan rijden zonder bit.

Ik werk bitloos met mijn eigen ontwikkelde PmPtrainings hoofdstel. Ik werk en geef les aan paarden met veel lichamelijke problemen en ben dus heel veel gymnatiserend bezig. Wil je meer info mail me dan.

Wat is daar anders aan dan wanneer je met bit werkt?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:15

Het paard kan zich makkelijker tegen de teugel verzetten omdat het geen pijn effect geeft. Op bit kunnen ze ook hangen, maar je merkt het verschil als je dan bitloos gaat rijden.

Het paard werkt altijd tegen druk in of je moet hem het anders geleert hebben. Met bitloos moet je geen constand contact houden om duidelijke signalen te blijven doorgeven.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:22

Ik gym ook bitloos met mijn paardje....met sidepull of kaptoom.
Gaat prima Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:00

josien schreef:
Het paard kan zich makkelijker tegen de teugel verzetten omdat het geen pijn effect geeft. Op bit kunnen ze ook hangen, maar je merkt het verschil als je dan bitloos gaat rijden.

Het paard werkt altijd tegen druk in of je moet hem het anders geleert hebben. Met bitloos moet je geen constand contact houden om duidelijke signalen te blijven doorgeven.

een bitloos hoofstel kan even scherp werken als een hoofdstel met bit, denk maar aan de hackamore.
ik hou mét bit ook geen constant contact, maar probeer zoveel mogelijk met zit-, gewichts-, been- en stemhulpen te werken.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:36

Ik gym prima met mijn sidepull. Echt ideaal en voor het werken aan de hand ben ik bezig met de aanschaf van een Branderup kaptoom. Ik heb ermee gewerkt bij Marijke de jong en Corinne Vogelaar en ben er zeer enthousiast over, zowel aan de hand als het werken erop.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:07

Ik heb verschillende lesklanten die bitloos rijden. Bij de meeste gaat het heel goed. Uitzondering zijn hoogstens paarden die pijn hebben gekend en weer eerst meer vertrouwen moeten opdoen om hun lijf los te laten. Kortom, kan prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:04

Geluksvogel, de kaptoom van BB lijkt me juist super scherp inwerken !! Je hoort ook van heel veel eigenaren dat hij dat idd is.

Marieke A met welke bitloze optomingen wordt er dan bij jouw in de les gereden ?

Groetjes,

Maris

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:07

Oh ik heb het juist niet zo ervaren. Ik vond wel dat ze de neusriem altijd erg laag deden waardoor hij idd scherp zou inwerken maar als ik ermee werkte, deed ik hem gewoon zoals een neusriem hoort te zitten.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:18

josien schreef:

Ja maar het gaat hier of je het hoofd goed kan laten buigen als je zonder bit rijdt, wat je zegt is trouwens wel waar hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:13

Louise95 schreef:
josien schreef:

Ja maar het gaat hier of je het hoofd goed kan laten buigen als je zonder bit rijdt, wat je zegt is trouwens wel waar hoor.

Nee, er wordt gevraagd of je het paard kunt gymnastiseren zonder bit, dat is niet hetzelfde als het hoofd leuk laten buigen.
Je geeft trouwens geen antwoord op mijn vraag.