vraagteken longeren dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

vraagteken longeren dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:18

Hey,

ik hoor heel vaak dat longeren met een dubbele longe meer mogelijkheden brengt voor het trainen van een paard. Ik zie ook in verschillende topics dat mensen dit aan andere mensen aanraden. Ik geloof ook wel dat dit zo is maar wat ik mij nu afvraag, Vergt het longeren met dubbele lijnen niet een soort van vakmanschap. Ik heb ter kennis making een aantal lessen gehad op school hier mee (lammerthaamstra manier) maar ik vond het toch verdomde moeilijk.
Als je dit aanraad aan mensen die hier helemaal geen ervaring mee hebben, kunnen ze toch juist meer verknallen dan goed doen, of zie ik dat verkeerd.
En wat doe je als je zelf eigenlijk helemaal geen ervaring hebt, maar op bokt zeggen ze dat je dat eens moet proberen en het paard accepteerd de tweede lijn niet, of raakt in paniek hiervan. Dan sta je daar

Zijn jullie het met me eens, of zie ik dit gewoon helemaal verkeerd (dat kan ook hé Tong uitsteken )

fancyrebel

Re: vraagteken longeren dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:54

Ben het wel met je eens dat je longeren met dubbele lijnen eigenlijk eerst moet leren. Ik heb een cursus gedaan en vond het in het begin erg lastig, maar ik vind wel dat je een paard er beter mee kan trainen dan aan een enkele lijn. Wat je vaak ziet bij een enkele lijn is dat een paard er een soort van tegen gaat hangen. Met dubbele lijnen heb je dat niet, verder kan je veel meer met dubbele lijnen. En vooral voor jonge paarden is het ideaal om ze te leren wenden, halt houden en achterwaarts.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:57

Ik zei ook niet dat je met enkele lijnen meer kan dan met dubbele hoor Tong uitsteken ik ben het helemaal met je eens wat betreft het feit dat je met dubbele lijnen meer kan, alleen het is gewoon heel moeilijk om het goed te doen, vind ik, en als je met een enkele lijn iets fout doet maak je vaak minder kapot dan met dubbele - in mijn ogen -

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:07

Met een dubbele longe longeren moet je zeker leren, maar moet je niet alles leren wat met paarden te maken heeft? Zelf heb ik een aantal lessen genomen omdat ik er absoluut geen ervaring mee had en het wel goed wilde doen.

Het nadeel met een enkele longe longeren vind ik dat je paard een verkeerde stelling aan kan nemen en dat je dan geneigd bent erg aan het hoofd te gaan trekken (daar zit immers de longe aan vast).

Ik ga er van uit dat als mensen het advies krijgen iets te proberen wat ze niet beheersen ze dit onder begeleiding gaan leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:38

Dat is inderdaad zo. Dubbele longe vergt wat oefening voor hem het onder de knie heeft, en dan nog niet gesproken over de vele effecten die mee komen kijken bij positie van de lijnen. Als ik iemand adviseer om met dubbele longe aan het werk te gaan, zeg ik er altijd bij dat dit niet zomaar gaat, maar dat er zeker een ervaren persoon bij moet zijn die begeleiding kan geven.
Echter wordt dubbele longe ook vaak verward met lange lijnen. Deze 2 zijn totaal! verschillende trainingstechnieken. Maar ook voor de lange lijnen geldt hetzelfde. Het is een goede trainingsmethode, maar alleen als je weet wat je doet. Je kunt wel lukraak zomaar 2 lijnen aan klikken en dan maar in de wilde weg gaan uitproberen, maar dit is dan wel erg crue voor het paard wat iets moet doen, waarin jij als begeleider niet duidelijk aan (kunt) geeft wat de bedoeling is.

Verder is het dan ook nog een kunst om de mensen die er echt ervaren mee zijn te onderscheiden van de mensen die zeggen dat ze er ervaren mee zijn en het enkel een aantal keren zelf hebben geprobeerd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:59

Eigenlijk geloof ik dat dit opgaat voor alles wat met longeren te maken heeft; het wordt grof onderschat door veel mensen. En veel mensen longeren dan ook niet juist. Ook niet met een enkele lijn....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:03

[***] schreef:
Verder is het dan ook nog een kunst om de mensen die er echt ervaren mee zijn te onderscheiden van de mensen die zeggen dat ze er ervaren mee zijn en het enkel een aantal keren zelf hebben geprobeerd.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Veel mensen zeggen ervaring te hebben, maar in de praktijk blijkt dit wel anders.
Verder heb je binnen het longeren met dubbele lijnen ook nog verschillende methodes. Volgens Lammert Haanstra en Antoine de Bodt bijvoorbeeld.

Als je begint met dubbele lijnen moet je zeker les nemen. Zowel voor jezelf (is best lastig, 2 lijnen, longeerzweep, paard in de gaten houde, inspelen op bewegingen, enz.), maar ook voor je paard. Want je kan niet meteen een lijn achter zijn achterhand knopen en longeren met 2 lijnen. Ook voor je paard vereist dit andere dingen en andere bewegingen.

Toch kan ik het iedereen aanraden. Je kan je paard veel meer bewerken en veel meer sturen in het bewegen. De achterhand treedt beter onder en je aanleuning kan jij zelf bepalen en niet een hulpteugel.

Goed alternatief vind ik overigens de pessoa teugel. Nadeel is dat je de hoofdhouding van je paard niet kan bepalen. Maar het paard loopt hiermee goed over de rug met een goed ondertredend achterbeen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:13

Amanda schreef:
Goed alternatief vind ik overigens de pessoa teugel. Nadeel is dat je de hoofdhouding van je paard niet kan bepalen. Maar het paard loopt hiermee goed over de rug met een goed ondertredend achterbeen.

Een ander nadeel van de pessoa vind ik toch wel dat het ook weer vast zit. Je kunt te weinig varieren in de lengte van het touw als je aan het werk bent, wat je met dubbele longeerlijnen dus wel kunt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:27

Ik ga met Wendy mee: ook ik vind het nadelig dat je niet de hoofdhouding kan bepalen bij een passoatuig en dat het vast zit. Vooral als je paard wat fris is met longeren heb ik liever dubbele lijnen, dan kan je beter sturen.

Alle vormen van longeren is een kunst, vind het ook per paard verschillen, je moet ook het paard een beetje kennen om goed te kunnen longeren vind ik (wijze van vastmaken van de lijnen, hoofd/halshouding in kunnen schatten etc.).

Blijf er bij dat het wel een heerlijke manier is om je paard te trainen. Ik longeer zeker 2x per week met dubbele lijnen en profiteer daar erg van met rijden.