Wielmaat is 19 inch en mijn pony van 1,21m loopt ervoor. De wagen heeft een verschuifbare bok, waarbij het gehele bankje naar voren of naar achteren kan schuiven. Op de foto staat de bank helemaal naar achteren. Omdat ik zelf niet lang ben, kon ik met de bank in die positie niet eens met mijn voeten in de buurt van het voorbord komen. De bank heb ik dus naar voren geschoven, best wel een eind, misschien wel 10 cm.
Nu ging ik laatst rijden met iemand en toen gebeurde er iets heel vreemds. De pony was afgeweken rechts de berm in, die wat afliep. Om hem tussen de bomen uit te helpen was ik afgestapt en zat de ander alleen nog op het bankje, op de rechterkant, op het bokkussen. Toen de pony schuin op de wagen stond (wagen nog schuin naar rechts en pony schuin naar links) en de voorwielen onder de wagen doordraaide, kiepte/knikte de wagen ineens op rechtsvoor. Zozeer dat ik dacht dat de wielas gebroken was. Zodra de ander van de bok af was, was dit probleem meteen over.
Omdat ik dit niet nog een keer mee wil maken, ben ik hard aan het piekeren wat er mis is gegaan met de wagen. En hoe dit op te lossen valt. Eén van de dingen die ik bedacht is dat door het naar voren schuiven van het bankje en de personen erop er teveel gewicht alleen op de voorwielen is gekomen, en dus het evenwicht zoek was. Ik heb namelijk ook een aantal keer gereden met het bankje nog naar achteren en toen is er nooit wat aan de hand geweest, zelfs niet toen de pony een rare draai wilde maken bij het zien van lama's en struisvogels. Wellicht is het ook beter als de bok in het midden geplaatst wordt, omdat de wagen niet breed en lang genoeg is om ongelijk gewicht te compenseren.
Graag hoor ik jullie ideeën hierover en over oplossingen voor dit evenwichtsprobleem.
). Bok naar het midden verplaatsen heeft wel invloed op de stabiliteit omdat je gewicht dan meer in het midden zit, maar naar mijn mening is dat alleen nodig als vaardigheid of marathons rijdt. Met dressuur vind ik het wel prettiger rijden met de bok in het midden, maar dat is ook maar net waar je aan gewend bent......