Longeren met 2 lijnen goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimmylove

Longeren met 2 lijnen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:42

Mijn welsh a pony loopt met longeren altijd erg ver met haar kont naar buiten. Het ligt gelukkig niet aan rugklachten etc.
Maar nu doe ik dus altijd longeersingel om, en dan een lijn buiten het paard om, achter haar kont door. En gewoon aan het hoofdstel. Nu gaat het erg goed. Ze loopt ontspannen aan de lijn, en met rijden rijd ze steeds meer ontspannen.

Maar is dit eigenlijk wel goed voor mijn pony? Ik bedoel, doe ik haar mischien geen pijn om haar noodzakelijk meer haar kont naar binnen te krijgen? Ze luisterd heel braaf, en verzet zich nauwelijks (af en toe van die streekjes). Zonder filmpje is het denk ik moeilijk te bekijken, maar ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Wie doet het nog meer zo?
Wat kunnen de redenen zijn voor haar raare loopje aan de longé?

FindingJack

Re: Longeren met 2 lijnen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:00

Het feit dat ze met rijden nu ook meer ontspannen loopt is al antwoord genoeg denk ik. Je bent goed bezig. Elk paard is van nature scheef en door het recht te maken zal je pony verbeteren. Blijf goed kijken naar je pony en dat doe je dus al. Knipoog

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:43

Longeren met twee lijnen is juist er goed voor je paard. Op die manier kun je hem soepeler maken, en echt trainen. Longeren aan een enkele longe (zonder hulpteugels) is juist slecht voor je paard omdat hij dan vaak zijn schouders naar buiten brengt en scheef gaat lopen. Dat komt omdat hij met zijn hoofd en hals tegen de druk van de lijn in wil gaan. Longeren met twee lijnen is dus juist super goed.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:12

MyGuy94 schreef:
Longeren met twee lijnen is juist er goed voor je paard. Op die manier kun je hem soepeler maken, en echt trainen. Longeren aan een enkele longe (zonder hulpteugels) is juist slecht voor je paard omdat hij dan vaak zijn schouders naar buiten brengt en scheef gaat lopen. Dat komt omdat hij met zijn hoofd en hals tegen de druk van de lijn in wil gaan. Longeren met twee lijnen is dus juist super goed.

ben ik het helemaal mee eens!! Zolang je aan de dubbele longe traint op loslaten en ontspannen lopen ben je goed bezig!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:40

ik longeer mijn beide pony's op deze manier. Ik heb daar veel profijt van, wanneer ik ze voor de wagen zet. Het is toch een stukje gymnatiseren wat je met een dubbele longe wel kunt en wanneer ze voor de wagen staan niet.