Probleem met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wennedy

Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 15:42

hey!

Wanneer ik mijn paard wil longeren kent hij nog maar 1 versnelling Boos! Draf en liefst zo hard en zo ongecontroleerd mogelijk!
Ik krijg hem dan heel moeilijk gestopt. Het rare is dat hij tijdens het rijden wel op mijn stem reageert, maar tijdens het longeren totaal niet. Het enige wat hij lijkt te denken is hoofd naar buiten en rennen maar!!!
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven Knipoog

AliesMeijer

Re: Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:47

hey! ik heb dr ook zo 1tje Haha! heb jammergenoeg geen tips voor je maar ik ga met je meekijken naar de andere tips;) misschien kan je m eerst even losgooien, zodat zn ergste energie eruit is en dat hij zich daarna wat meer op jou concentreerd??

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:50

wennedy schreef:
hey!

Wanneer ik mijn paard wil longeren kent hij nog maar 1 versnelling Boos! Draf en liefst zo hard en zo ongecontroleerd mogelijk!
Ik krijg hem dan heel moeilijk gestopt. Het rare is dat hij tijdens het rijden wel op mijn stem reageert, maar tijdens het longeren totaal niet. Het enige wat hij lijkt te denken is hoofd naar buiten en rennen maar!!!
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven Knipoog

reageert hij ook niet als je ophoudingen geeft over de longeerlijn? ik heb zelf een ex-renpaard sinds 3 maanden en die wilde ook alleen maar draven en galopperen en ging ook niet stappen op mijn commando, maar ik doe de longeerlijn meestal door de bitring over zijn hoofd aan de andere bitring en zo kan je heel makkelijk ophoudingen maken net als je normaal met rijden doet, maar dan op de longeerlijn en daar je stem bij gebruiken. bij die van mij werkt het goed al kantelde hij in het begin wat met zijn hoofd, maar nu lijkt hij het aardig te snappen, op zijn goede dagen gaat hij nu zelfs al op mijn stem terug naar stap. succes ermee.

xspikkelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:03

Ben bezig met mijn 2,5j hengst te longeren. Hij wou in het begin ook alleen maar draven.
Ik maakte de volte steeds kleiner wanneer hij niet wou vertragen tot je op een volte van 5 meter zit kan hij haast niet draven. En je stemhulpen gebruiken steeds op nieuw. Wanneer hij stapt geef je hem weer ruimte en maak je de volte groter. Je herhaalt staads weer tot hij blijft stappen als je de volte groter maakt. Hij doet het nu perfect alles op commando:halt,stap,draf,galop zelfs zonder longeer lijn. Miss dat je het zo kan proberen ow ja paard moet wel naar je toe kijken als hij naar buiten kijkt geef je hem gewoon een klein snukje. succes...

wennedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:04

aliesjeh schreef:
hey! ik heb dr ook zo 1tje Haha! heb jammergenoeg geen tips voor je maar ik ga met je meekijken naar de andere tips;) misschien kan je m eerst even losgooien, zodat zn ergste energie eruit is en dat hij zich daarna wat meer op jou concentreerd??

Losgooien helpt niet, zelfs na drie kwartier intensief rijden haalt hij nog altijd zijn truukje uit Boos!

Ik was aan het denken of het misschien angst zou kunnen zijn?

wennedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:04

xspikkelx schreef:
Ben bezig met mijn 2,5j hengst te longeren. Hij wou in het begin ook alleen maar draven.
Ik maakte de volte steeds kleiner wanneer hij niet wou vertragen tot je op een volte van 5 meter zit kan hij haast niet draven. En je stemhulpen gebruiken steeds op nieuw. Wanneer hij stapt geef je hem weer ruimte en maak je de volte groter. Je herhaalt staads weer tot hij blijft stappen als je de volte groter maakt. Hij doet het nu perfect alles op commando:halt,stap,draf,galop zelfs zonder longeer lijn. Miss dat je het zo kan proberen ow ja paard moet wel naar je toe kijken als hij naar buiten kijkt geef je hem gewoon een klein snukje. succes...

Dank jullie voor de tips, ga ze zeker eens uitproberen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:18

angst?? had ik eigenlijk nog niet over nagedacht bij dit onderwerp.. Haha! ik zie het altijd als een paard met veeel te veeel energie die graag zn rondjes rennend doorbrengt;)
de manier van xspikkelx werkt niet bij mij.. mar misschien wel bij jou! ireen1987 heeft volgens mij wel een handige manier.

wennedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:22

ik zat te denken aan angst omdat het voor de rest een super braaf en rustig paard is! Tijdens het rijden altijd maar dan ook altijd zeer gecontroleerd. Het zou misschien kunnen dat ze vroeger een nare ervaring heeft gehad met de longe. Het is misschien raar om te zeggen maar ik zie een soort angst in zijn ogen Ach gut Het kan ook gewoon zijn dat hij het nooit behoorlijk heeft aangeleerd.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:26

als je hem bijzet heb je al iets meer te vertellen over zijn tempo dan kan je beter ook eerst kijken of die niet reageert op je zweep (als je die erbij hebt) dan kan je ook proberen hem eerst heel dicht bij je te houden en als die netjes loopt laat je je longe iets langer als die harder loopt neem je hem terug (gewoon een keer een ophouding aan je longe of je neemt de longe weer korter zodat die vanzelf terug komt "maar zeg wel hetgene waarop je wil dat die terug komt zoiets van HOOO of sommige zeggen STAPPEEEN").
veel oefenen en dan komt het zeker wel goed (heel makkelijk maar niet kwaad worden)

wennedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:34

ok, waarschijnlijk heb ik meestal gewoon het geduld niet Bloos Ik denk dan achja ik zal er maar mee stoppen, zo heeft het ook geen zin!
Maar ja op deze manier leren we niets natuurlijk Knipoog

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:34

is ze misschien overdreven bang voor de longeerzweep?? dan zou je kunnen oefenen met aaien met de zweep enz. dat dacht ik omdat het met rijden geen probleem is. luisterd ze wel goed als je geen zweep gebruikt?? ik ben hier helemaal niet goed in hoor maar ik bedenk gewoon wat dingen Knipoog als ik een paard was en ik zat ópgesloten tussen een lijn en een zweep zou ik ook gaan rennen Haha!

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:44

ik was trouwens nog vergeten dat ik in het begin als hij niet wilde stappen ook gewoon even naar hem toe liep zodat ik er naast kwam te lopen(niet meerennen) en hem in kon houden door wat druk op de lijn te geven. hij wist zo dat ik wilde dat hij ging stappen. ik denk maar zo, als jij in het chinees tegen mij zegt 'stappen' dan snap ik je ook niet Clown vervolgens weer afstand nemen en blijven belonen als je paard iets goed doet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:01

-> LO

picassobabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:36

Graag had ik geweten hoe het komt dat men paard moeilijk te longeren is.
Hij heeft de neiging na 3 ronden zich naar me toe te keren, en hangt ook nogal met zn gewicht aan de longe( loopt niet mooi soepel ingebogen op de cirkel, maar naar buiten toe) waar het voor mij nogal zwaar te verduren valt om hem op de cirkel te houden...
Ook heeft hij bij het neerliggen moeite om door zn achterbenen te gaan, (nogal stramme en beefachtige bedoening) zou hij last hebben van arthrose???
Bestaan er geen fysio oefeningen om zn nek, rug of achterhand spieren soepeler te maken??

We zitten er al een hele tijd mee verveelt Scheve mond ...

Groetjes!!!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:48

Die zijn er zeker!!!!
En doe je longeren op het bit of met kaptoom?
De juiste manier is met kaptoom zodat je een paard niet in de mond beledigd. Het bit is niet gemaakt om aan te longeren!
Ga eerst loswerkoefeningen aan de hand doen..aan de kaptoom. Hierdoor gaat hij zich ook al meer op jou focussen. Hij moet leren op het middelpunt van de circel te letten ipv de omgeving. Er zijn ook hele nuttige dvd's over van Bastiaan de Recht. Zonder wat inspanning en oprechte interesse los je dit probleem niet op.