[AR] slepen lukt, nu al voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

slepen lukt, nu al voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:03

Hej
Ik heb een haflinger van 11 jaar, die ondertussen al 4 jaar niet meer voor de kar heeft gestaan. De 4 jaren daarvoor wel.
Nu is de bedoeling dat ze bomen (dikke takken eigenlijk) gaat slepen deze winter, want er moet een heel deel stevig geknot worden. En als al dat hout bij elkaar ligt moet het ook gezaagd worden en met een kar naar huis gebracht worden. We kunnen via via wel aan een geschikte kar geraken hoogstwaarschijnlijk, maar mijn vraag is: ik heb haar gisteren alweer leren slepen (tuig gekocht) en er een lichte boomstam achter gehangen, ging prima en ze was uiterst rustig en geconcentreerd. Wanneer zouden we dan proberen met de kar? eerst nog wat slepen zodat ze het echt volledig weer onder de knie heeft of al meteen voorzichtig de kar er achter?

Ik moet zeggen dat ze op dat vlak wel nogal makkelijk is, ik was helemaal alleen gisteren, zij had in 4 jaar terug voor de 2e keer een tuig om en na wat rondjes stappen en draven heb ik er gewicht achter gehangen en mevrouw bleef er rustig bij. Ik liep er achter om snel de haak los te kunnen maken in geval van nood maar ze stapte braaf. Er kon zelfs een drafje bij. Pling

Liseef

Re: slepen lukt, nu al voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:09

Ik zou in elk geval zorgen dat je er hulp bij hebt, en je paard goed aan de stemhulpen is. Nog een keertje slepen kan in elk geval geen kwaad. Maar als je echt denkt dat ze er klaar voor is om aangespannen te worden, kun je het proberen Lachen

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:14

1 keer 'ho' en ze staat stil Knipoog ik gebruik geen zweep om haar aan te drijven, 1 simpel stemcommando is genoeg. dus ze kent ze nog heel goed Knipoog

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:16

wij hebben Lisa ingespannen voor de kar na een paar keer in de bak met lange lijnen en een palet
paar dagen later met de kar 5 min in de bak en toen de weg op
moet ik ook zeggen dat t een super makkelijk paardje is hoor
sucses Knipoog