Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Lijkt me onwijs leerzaam.
ni3ki3 schreef:Ik doe het vaak eerst zo los. (monty) wij noemen dit ook wel grond werk.
Paard naar je toe vragen, wanneer die niet wilt laat je hem iets harder gaan. Wanneer het paard bij je komt, geef je hem rust ruimte en aandacht of wat lekkers.
Zodat het paard t leuk vind om bij je te zijn. Dit zorgt er voor dat de cirkel om je heen (gemaakt door het paard) steeds kleinder wordt. Het paard vindt het fijn om bij je te zijn en wil graag naar je toe, maar door mijn hand opgeven te houden en met mijn stem aan te geven dat ie moet draven, blijft het paard in een cirkel om me heen.
Wanneer ik mijn handen laat zakken, maar tog iets geheven houd zal ze in draf gaan. Wanneer ik mijn handen naast me lichaam heb en ik laat mijn schouders zakken en kijk naar de grond, dan komt ze naar mij toe. Ze krijgt dan weer de aandacht een kriebel en ze mag daar gewoon even rustig staan en ook wel wat grazen. (ik doe dit nl in de wei)
Uiteindeljk loopt ze dus al in de cirkel van de longeerlijn. Vaak pak ik daarna nog even de longeerlijn erbij (maar ik longeer veel aan de dubbele lijn) Dan is ze al lekker los en op mij gericht en vraag ik daar nog even de stelling door.
HappyAppy schreef:Ik longeer bijna altijd met dubbele lijnen. Binnenkort, 20-1, ga ik bij Annemarie vd Toorn de cursus dubbele lijnen doen en nog een vervolg. Lijkt me onwijs leerzaam.
BlazingBoots schreef:Oke, wie kan mij uitleggen wat het grote verschil is tussen de methode van Monty en de Join up?
Serieuze vraag...Join up is zoals de meesten misschien wel weten hoogst onverstandig om zomaar te doen bij een willekeurig paard waarbij het niet nodig is.