Natural Horsemanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRoxanne

Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 23:33

Ik heb lang nagedacht maar ik wil toch mijn MENING kwijt hier op bokt.

Sinds de filmpjes van Nevzorov, Parelli, ... en noem maar op tevoorschijn zijn gekomen zijn meer en meer mensen zich gaan verdiepen in Natural Horsemanship vind ik dat dit echter ook een "rage" is geworden en dat erg veel mensen hel wel willen maar niet kunnen en werkt vaak verkeerd in op het paard omdat ze eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn.

Hoe denken jullie er over ...

Anoniem

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:36

Ben ik voor een deel met je eens. Door Bokt ben ik me wat meer gaan verdiepen in alternatieve manieren van omgang zoals bijvoorbeeld NH. Dat hebben denk ik meer mensen maar daarmee is het nog geen 'rage'. Jammer is idd wel dat er ook een deel zal zijn dat het 'stoer' vind en daarmee verkeerde dingen doet.. Maarja, dat houd je met alles.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:36

idd dat hou je met alles. Ik doe ook NH, maar zie dat heel veel zich ermee bezig houden, zonder dat ze voldoende erover hebben geleerd en dan kun je rare situaties krijgen. In sommige gevallen zelfs gevaarlijke situaties. Het beeld wat veel van NH hebben is ook vaak aardig vertekent. NH is feitelijk niets anders dan rekening houden met het paard, het paard op een zo natuurlijk mogelijke wijze houden en verzorgen en bij het werk uitgaan van het paard en niet van jezelf en vooral paardentaal aanleren. Er zijn verschillende manieren om dat te doen en daarover heeft ieder zijn eigen ideeën. Maar je zult wel moeten weten wat je doet en waarom, anders ben je net zo verkeerd bezig als iemand die nog nooit heeft gesprongen en dan ff besluit om mee te doen aan ene springconcours.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:12

Ik ben er helemaal voor om alles zo natuurlijk mogelijk te doen maar wij kunnen onze paarden niet als wilde paarden laten leven.
Ik heb een dubbele gedachte over dat hele nh en dat komt ook omdat veel mensen nh zien als middel om goedkoper een paard te houden.
Persoonlijk ken ik iemand waar ik mee samen heb gestaan en zij doet ook aan nh en sindsdien kots ik ervan.
Hoeven doet ze zelf en het paard staat zo scheef en is vaak kreupel maar een smid is volgens haar slecht en ja zo bespaar ik ook op die dure smid zegt ze zelf.
Bijvoeren dat moet minimaal tot niet en in de zomer gaat dat prima maar nu is het dier mager aan het worden maar dat is de natuur.
Dat dat dier op een oppervlak staat iets groter dan een rijbak waar niks op staat dat boeit haar niet, 1 keer per dag gaat ze ernaar toe (is geen pensionstal) en dan krijgt ie samen met een andere pony een beetje hooi en dat is het.
En zo kan ik nog effe doorgaan ik heb al vaker gehoord over mensen die nh doen maar die snappen er zelf niks van volgens mij.
Ik ben tegen deze rage!!!!!!!!

Ik wil er wel even bij zeggen dat er ook mensen zijn die dit wel goed doen maar die doen vaak ook nog dingen op hun eigen manier en doen dit omdat dit het beste is voor hun paard.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:09

Ikzelf vind NH een fijne manier van werken, maar je moet inderdaad wél weten waar je mee bezig bent. Aan de ene kant vind ik het positief dat door bijvoorbeeld Bokt meer mensen zich er in gaan verdiepen en ook willen proberen hun paard zoveel mogelijk paard te laten zijn. Aan de andere kant zie je inderdaad wel erg vaak dat het niet goed word toegepast. Alleen.... het is niet zo dat dat alleen met NH gebeurt. Kijk maar eens naar het LDR rijden, hoe vaak word dat wel neit verkeerd toegepast?

Ik vind het een algemeen probleem in de paardenwereld dat mensen maar domweg iets doen omdat ze ergens iets hebben gehoord of gelezen zonder dat ze zich er voldoende in verdiepen. Nieuwe dingen uitproberen is prima en is zelfs nodig vind ik, maar mensen moeten wel blijven beseffen dat ze met een levend wezen bezig zijn. En helaas lijkt dat besef nog wat te missen.... mensen zien iets wat leuk en goed lijkt, en doen vervolgens alles klakkeloos.... met alle gevolgen van dien.
Maar nogmaals: ik vind het een probleem wat we in de hele paardenwereld zien. Slechts weinig mensen vragen om uitleg als hun iets geleerd word, maar doen het domweg. Dat begint al in de manegelessen helaas......

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:45

De basis van het NH ken ik wel, ik sla mijn paard niet maar straf hem door hem te negeren en hem weg te sturen. Ik sta dan ook boven hem en snap toch wel een redelijk deel van zijn lichaamstaal.

Nu zijn er wellicht nog mensen die het op mijn manier doen maar toch verder gaan zonder na te denken en zo sommige situaties te verergeren. Gewoon omdat "iedereen het nu doet en dat als je met bit rijd lelijk bekeken word"

Dit is dan ook maar een mening he ...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:30

Lalidan schreef:
Ikzelf vind NH een fijne manier van werken, maar je moet inderdaad wél weten waar je mee bezig bent. Aan de ene kant vind ik het positief dat door bijvoorbeeld Bokt meer mensen zich er in gaan verdiepen en ook willen proberen hun paard zoveel mogelijk paard te laten zijn. Aan de andere kant zie je inderdaad wel erg vaak dat het niet goed word toegepast. Alleen.... het is niet zo dat dat alleen met NH gebeurt. Kijk maar eens naar het LDR rijden, hoe vaak word dat wel neit verkeerd toegepast?

Ik vind het een algemeen probleem in de paardenwereld dat mensen maar domweg iets doen omdat ze ergens iets hebben gehoord of gelezen zonder dat ze zich er voldoende in verdiepen. Nieuwe dingen uitproberen is prima en is zelfs nodig vind ik, maar mensen moeten wel blijven beseffen dat ze met een levend wezen bezig zijn. En helaas lijkt dat besef nog wat te missen.... mensen zien iets wat leuk en goed lijkt, en doen vervolgens alles klakkeloos.... met alle gevolgen van dien.
Maar nogmaals: ik vind het een probleem wat we in de hele paardenwereld zien. Slechts weinig mensen vragen om uitleg als hun iets geleerd word, maar doen het domweg. Dat begint al in de manegelessen helaas......

Hier heb je idd gelijk in dat het probleem vaak in het algemeen ook is.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:29

Ben ik het mee eens. Veel mensen proberen zulke dingen tevergeefs na te doen, of nemen het van elkaar over. Daardoor lijkt het inderdaad sterk erop dat het gewoon een rage geworden is. Veel mensen laten dit inderdaad verkeerd inwerken op het paard, is mijn ervaring.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:34

Ik zie alleen maar het voordeel van NH te promoten. En hé zeg zelf, op zo'n manier met je paard kunnen omgaan is toch wel heel stoer. Knipoog Ik had het laatst al eens gezegt iedereen moet gewoon doen wat voor zijn paard goed is. En wat voor beiden (paard én ruiter) werkt. En dan hoef je niet te spreken over "mijn eigen ding", "mijn manier van werke","ons ding", "onze methode" of weet ik wat, nee dan spreek je gewoon over doen wat voor jou en je paard goed is. En dat is wat iedereen eigenlijk zou moeten doen.

Zoals Juul zegt, bij élke techniek zijn er een paar prutsers die het willen kunnen, maar het niet kunnen. Of iig niet over voldoende theorie beschikken om de praktijk toe te passen. Maar dat houd je overal. Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:51

kasparonda schreef:
Lalidan schreef:

Hier heb je idd gelijk in dat het probleem vaak in het algemeen ook is.

Inderdaad hier sluit ik mij ook bij aan het maakt niet uit op welke manier je met je paard bezig bent.
Overal worden fouten gemaakt.
Het belangrijkste is denk ik dat als mensen willen leren dat ze hierin begeleid worden.
Denk dat elke paardenbezitter het beste voorheeft met zijn paard en soms sluit dat niet aan bij de meningen/ideeën van anderen.
Of dat nou Nh of wat dan ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:54

Veel mensen zien in Horsemanship alleen het rijden zonder zadel en hoofdstel. Ze blijven hun paarden dwingen dingen te doen die ze niet willen, en Horsemanship is juist bedoeld om een paard niet te dwingen, maar met positieve energie vooruit te krijgen. Veel mensen gaan het zien als een beetje nutteloos rondhobbelen zonder zadel en zonder hoofdstel, en met een touw om het paard zijn nek. Dit is echter niet zo, maar mensen denken het wel, en dat is aantrekkelijk voor de hier genoemde 'pennymeisjes', die denken dat ze dan stoer zijn als ze hun paard zonder zadel en zonder hoofdstel de bak rond kunnen sturen, maar uiteindelijk komen er alleen maar ongelukken van.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:54

ik ben het met je eens, zelf doe ik geen join-up want dat is bij de paarden die ik ken niet nodig. ik ben gewoon lief tegen paarden en als ze bijten of trappen dan zal ik dat met mijn stem duidelijk maken door iets zwaarder te praten dan zeg ik hee niet doen! en dan praat ik weer normaal

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:25

kasparonda schreef:
Ik ben er helemaal voor om alles zo natuurlijk mogelijk te doen maar wij kunnen onze paarden niet als wilde paarden laten leven.
Ik heb een dubbele gedachte over dat hele nh en dat komt ook omdat veel mensen nh zien als middel om goedkoper een paard te houden.
Persoonlijk ken ik iemand waar ik mee samen heb gestaan en zij doet ook aan nh en sindsdien kots ik ervan.
Hoeven doet ze zelf en het paard staat zo scheef en is vaak kreupel maar een smid is volgens haar slecht en ja zo bespaar ik ook op die dure smid zegt ze zelf.
Bijvoeren dat moet minimaal tot niet en in de zomer gaat dat prima maar nu is het dier mager aan het worden maar dat is de natuur.
Dat dat dier op een oppervlak staat iets groter dan een rijbak waar niks op staat dat boeit haar niet, 1 keer per dag gaat ze ernaar toe (is geen pensionstal) en dan krijgt ie samen met een andere pony een beetje hooi en dat is het.
En zo kan ik nog effe doorgaan ik heb al vaker gehoord over mensen die nh doen maar die snappen er zelf niks van volgens mij.

Ik wil er wel even bij zeggen dat er ook mensen zijn die dit wel goed doen maar die doen vaak ook nog dingen op hun eigen manier en doen dit omdat dit het beste is voor hun paard.

Ik heb erg veel moeite met de stelling dat NH als excuus wordt gebruikt om een paard zo goedkoop mogelijk te houden. Je noemt hier een voorbeeld van een meisje wat NH zou doen, maar het gaat in dit geval simpel om verwaarlozing. Dit heeft niets met NH te maken. BIj NH staat het belang van het paard voorop.
Zelf doe ik ook NH. Mijn twee shetten en haflinger kunnen 24-7 buiten en hebben daar 1 ha boswei ter beschikking, maar ook een schuilstal, een bak met schoon drinkwater en ze worden drie keer per dag bijgevoerd met voordroog en ze krijgen als extra regelmatig wortelen. Ze zijn aan de mollige kant, maar dat vetlaagje hebben ze nodig omdat ze daarmee goed warm blijven.Het gedeelte met de waterbak en schuilstal is gedraineerd en dus staan ze niet in de modder. Ze staan met zijn drieën en kunnen dus spelen, knabbelen, enz. Ik ben elke dag met hen bezig. Op dit moment veel grondwerk, wandelen en spelen en een beetje rijden. (ik volg een parellicursus vandaar) Daarnaast komt 4 keer per jaar de hoefsmit, zijn ze geent en komt de veearts zodra er iets aan de hand is. Gelukkig zijn ze kerngezond.
Afbeelding
Een paard in een kleine bak houden met ontoereikend voer, waardeloze hoefverzorging ed ed. is geen NH maar gemakzucht.
Maar types die een excuus voor gemakzucht of verwaarlozing aanvoeren vind je altijd en overal.
De NHers die ik ken zijn gek op hun paarden en zorgen er supergoed voor.

Daarnaast moet je wel weten waar je mee bezig bent. Als je een concours wilt springen doe je dat ook niet na alleen het lezen van een theorieboekje. Helaas denken veel mensen na het zien van een clinic of het lezen van een boekje dat ze alles kunnen en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Vooral als gewoon gezond verstand niet wordt gebruikt of de dingen uit hun verband worden gerukt (doordat het niet goed is begrepen bv)

Maar inderdaad.. zo is het met alles... je hebt in elke tak, in elke sport en in elke omgang met dieren prutsers zitten en dat hou je niet tegen. Maar dat wil niet zeggen dat er iets mis is met NH. Er is hooguit iets mis met de interpretatie van bepaalde mensen van NH.

NH stelt de belangen van het paard voorop en dat is een hele goede zaak. Dat mensen zich hierin verdiepen en hun best doen om het paard beter te begrijpen is ook een goede zaak.
Maar voorop staat het respekt voor je paard en het nemen van je verantwoordelijkheid voor het dier wat je hebt aangeschaft. Of dat nu een paard is, een hond of wat dan ook. Als je die verantwoordelijkheid maar neemt en er zo goed mogelijk voor zorgt. Hoe je het dan noemt en of het NH is of niet, is lang niet zo belangrijk. Ik ken genoeg ' gewone' ruiters die heel prettig met hun paard omgaan. Voor hen ´heb ik net zo goed respekt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:56

liljebo schreef:
kasparonda schreef:

Ik heb erg veel moeite met de stelling dat NH als excuus wordt gebruikt om een paard zo goedkoop mogelijk te houden. Je noemt hier een voorbeeld van een meisje wat NH zou doen, maar het gaat in dit geval simpel om verwaarlozing. Dit heeft niets met NH te maken. BIj NH staat het belang van het paard voorop.
Zelf doe ik ook NH. Mijn twee shetten en haflinger kunnen 24-7 buiten en hebben daar 1 ha boswei ter beschikking, maar ook een schuilstal, een bak met schoon drinkwater en ze worden drie keer per dag bijgevoerd met voordroog en ze krijgen als extra regelmatig wortelen. Ze zijn aan de mollige kant, maar dat vetlaagje hebben ze nodig omdat ze daarmee goed warm blijven.Het gedeelte met de waterbak en schuilstal is gedraineerd en dus staan ze niet in de modder. Ze staan met zijn drieën en kunnen dus spelen, knabbelen, enz. Ik ben elke dag met hen bezig. Op dit moment veel grondwerk, wandelen en spelen en een beetje rijden. (ik volg een parellicursus vandaar) Daarnaast komt 4 keer per jaar de hoefsmit, zijn ze geent en komt de veearts zodra er iets aan de hand is. Gelukkig zijn ze kerngezond.
Afbeelding
Een paard in een kleine bak houden met ontoereikend voer, waardeloze hoefverzorging ed ed. is geen NH maar gemakzucht.
Maar types die een excuus voor gemakzucht of verwaarlozing aanvoeren vind je altijd en overal.
De NHers die ik ken zijn gek op hun paarden en zorgen er supergoed voor.

Daarnaast moet je wel weten waar je mee bezig bent. Als je een concours wilt springen doe je dat ook niet na alleen het lezen van een theorieboekje. Helaas denken veel mensen na het zien van een clinic of het lezen van een boekje dat ze alles kunnen en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Vooral als gewoon gezond verstand niet wordt gebruikt of de dingen uit hun verband worden gerukt (doordat het niet goed is begrepen bv)

Maar inderdaad.. zo is het met alles... je hebt in elke tak, in elke sport en in elke omgang met dieren prutsers zitten en dat hou je niet tegen. Maar dat wil niet zeggen dat er iets mis is met NH. Er is hooguit iets mis met de interpretatie van bepaalde mensen van NH.

NH stelt de belangen van het paard voorop en dat is een hele goede zaak. Dat mensen zich hierin verdiepen en hun best doen om het paard beter te begrijpen is ook een goede zaak.
Maar voorop staat het respekt voor je paard en het nemen van je verantwoordelijkheid voor het dier wat je hebt aangeschaft. Of dat nu een paard is, een hond of wat dan ook. Als je die verantwoordelijkheid maar neemt en er zo goed mogelijk voor zorgt. Hoe je het dan noemt en of het NH is of niet, is lang niet zo belangrijk. Ik ken genoeg ' gewone' ruiters die heel prettig met hun paard omgaan. Voor hen ´heb ik net zo goed respekt.

Ik heb ook heel duidelijk proberen te maken dat ik niet iedereen over een kam scheer.
Zo te zien en horen heb jij het goed voor mekaar en zo hoort het ook.
Wat ik wil zeggen is dat er mensen onder deze term (en daar is dit meisje een voorbeeld van) hun paarden zo goedkoop mogelijk proberen te houden.
Ik stond oook op de plek waar zij staat, we huurde de wei samen van een man.
Ik ging twee keer per dag, poep scheppen, voeren, water geven en gewoon ter controle.
Maar zij deed niks en als hij van mij geen eten kreeg kreeg hij het van niemand dat blijkt nu wel.
Zij hield er zulke enge gedachten op na en was laks in veel dingen en alles onder het mom nh.
Ik ben daar door met ruzie met haar weg gegaan want het werd steeds gekker.
Om maar een voorbeeld te geven: ik voer onbeperkt hooi in de winter maar als zij effe later kwam legde ze het hooi weer terug in de opslag want dan vond ze dat ze teveel hadden en het hooi ging te snel op.
Ik was smorgens altijd de eerste en zag dan dat dat hooi daar lag en ben echt zo kwaad geworden.
Dit was al vaker gebeurd maar ik snapte maar steeds niet wat de losse hooi daar raar lag.
Ik betaalde verdorie voor een e-pony en een shet 2/3 van alles en zij voor haar e-pony 1/3.
Ze had commentaar op mijn smid noem maar op.
Maar dit mens noemde het wel nh en zo ken ik er nog wel een paar niet zo extreem maar ze bestaan met bosjes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:28

Dat is ook precies wat ik schrijf. Veel mensen verzinnen een excuus om hun gemakzucht goed te praten. Zij gebruikt NH als excuus (terwijl iedereen die iets over NH weet dat dit nergens op slaat) en er zijn er ook die zeggen dat het het paard sterkt, dat een te dik paard niet goed is voor de sport enz enz. Helaas zijn er altijd mensen die hun dieren verwaarlozen en daar beweren dat het een reden is. (ze kunnen tenslotte moeilijk zeggen dat ze hun dier niet verzorgen omdat ze te lui zijn of er geen geld aan willen uitgeven, zelfs al is dat wel zo)

Maar ik bedoel hiermee dus te zeggen: het probleem is niet NH en de groeiende interesse, maar bepaalde mensen... Dus om dan te zeggen dat NH niet deugt--- daarmee heb ik moeite. Je kunt je helemaal terecht ergeren op dat meisje (zou ik ook doen) maar je kunt niet NH daarvan de schuld geven.

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:02

Gelukkig komt er bij Natural Horsemanship geen geweld bij kijken, daarom kun je ook minder kwaad en/of fout doen. Iedereen moet leren en iedereen leert van z'n fouten, zolang je geen agressie en geweld gebruikt kan er weinig fout gaan.

Gr. Ingrid

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:55

ijong17 schreef:
Gelukkig komt er bij Natural Horsemanship geen geweld bij kijken, daarom kun je ook minder kwaad en/of fout doen. Iedereen moet leren en iedereen leert van z'n fouten, zolang je geen agressie en geweld gebruikt kan er weinig fout gaan.

Gr. Ingrid

Volgens mij gaat er dus juist veel fout bij de mensen die dit denken.

NH'ers delen zeker weleens een tik uit als het goed is, maar de bedoeling is dat je dat dan op zo'n manier doet dat de boodschap over komt zeg maar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:14

Er kan inderdaad heel wat fout gaan bij NH... sommige mensen hebben de misvatting dat NH geen leiderschap ed inhoudt en kunnen in een gevaarlijke situatie belanden als ze met een dominant paard te maken hebben. Datzelfde geld ook voor de veelbesproken Join Ups en vele andere dingen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:23

Wat jammer dat het weer zo'n 'boe-bah-rage' topic is.....

Als ik iets niet volg, zijn het wel rages en modeverschijnselen, maar tóch heb ik wel Parelli pakketten aangeschaft en volg ik die methode op. Puur omdat het werkt voor mijn paard en zeker ook voor mij.
Ik denk dat het geen drol heeft te maken met rages, maar met het feit dat steeds meer mensen hun ogen openen en via internet o.a een eigen 'manier' kunnen ontdekken wat bij hen aansluit en door de manier waarop het gaat, merk ik dat steeds meer mensen hiervoor open staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:27

Volgens mij is het probleem met de hypes dat er zo zwart-wit gedacht wordt, met de woorden 'NH' en 'natuurlijk' als het wapen waarmee geschermd wordt. Opeens wordt bedacht dat methode X de oplossingen is voor alle problemen, en dat iedereen die niet methode X gebruikt dus problemen heeft, ze veroorzaakt of ze ontkent. En vervolgens is de wereld verdeeld in twee kampen (voor en tegen) en wordt het opeens de vraag of je meedoet aan De Enige Juiste manier, of je voegt bij de As van het Kwaad. Die natuurlijk per definitie minder natuurlijk is. 8)

Ik vind het geen enkel probleem als mensen in contact komen met nieuwe methodes en daardoor aan het denken worden gezet over wat ze zelf doen - of ze het nu met de nieuwe methode eens zijn of niet. Zelf kijk ik nu hoe ver ik met de pony's kan komen in vrijheid op het gebied van klassieke dressuur. Nu kun je daar natuurlijk meteen een sekte voor oprichten (is al gedaan..) en iedereen die ook maar iets anders denkt te veroordelen, maar dat heeft zo weinig nut: je jaagt iedereen die een beetje twijfelt direct tegen je in het harnas, en trekt alleen die mensen aan die op dat moment psychologisch toe zijn aan een Groot Leider met De Enige Juiste Methode waar ze de rest van de wereld mee om de oren kunnen slaan. Nors opkijken

Het probleem daarmee is dat je je zowel als leider als als volgeling van die methode volledig afsluit van wat je van alle andere methodes zou kunnen leren en doet alsof je alleen maar 1 methode doet. Terwijl je natuurlijk in praktijk van elke ontmoeting, elk nieuw boek en elke nieuwe ervaring met je paard iets nieuws bijleert en je eigen oplossingen zoekt. En het is waarschijnlijk ook niet zo dat jij voor je methode X ging volgen een verdorven persoon was die op je oude methode je paard mishandelde.

Ik denk dat het hele hypegebeuren een stuk minder akelig en zinniger zou kunnen worden als zowel 'leiders' als 'volgelingen' van methodes op zouden houden met de wereld in goed en slecht te verdelen. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid; het kan aan beide kanten net zo hard ontsporen. Zelf volg ik een nogal specifiek idee met de pony's, namelijk dat dressuur in vrijheid mogelijk is en leuk is - voor ons. Maar dat betekent niet dat alle anderen die met hoofdstel, of bit, of carrot sticks of touwhalsters werken slecht bezig is. Ze hebben andere doelen, andere ideeen, dromen en zijn gewoon andere mensen die op dat moment in hun leven iets anders nodig hebben dan ik nu. Bovendien kan ik ook nog steeds een hoop leren van mensen die op een volslagen andere manier met hun paard werken. Vandaar dat ik ze liever niet alvast op de brandstapel gooi, dat zou zonde zijn. Extreme duivel Knipoog

Als paardenmensen (trainers, volgers) nu eens af zouden stappen van het waanidee dat wat ze nu doen/volgen het enige beste is, zou dat al een hoop gehype en gesteggel schelen tussen voorstanders van dit en dat. Als we wat realistischer zouden kunnen worden en gewoon inzien dat wat je nu doet ook maar een fase is - en dat wat je doet ook altijd slechts een persoonlijke afspiegeling is van die methode - dan zou de nh- en paardenwereld in het algemeen eerlijker en waarschijnlijk ook wat interessanter worden. Als methodes niet meer hemelhoog opgehemeld worden door 'volgelingen' en trainers, hebben nieuwelingen ook niet meer torenhoge verwachtingen. Mensen krijgen dan een realistischer beeld van alle voor- en nadelen en dat scheelt weer een hoop teleurstelling als ook die methode niet perfect blijkt te zijn (en welke is dat wel?), en dat scheelt weer een hoop gehype en ge-anti-hype. Dan kunnen we gewoon weer doorgaan met wat echt belangrijk is; de beestjes trainen, kijken naar hoe anderen het doen en daarvan weer leren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:38

xyzutu2 schreef:
Het gehele bericht (word zolang als ik echt alles ga quoten Haha! )

Amen!!! Er is niet ÉÉN manier, van elke methode kan je leren en je kiest dat wat op dat moment het beste bij jezelf past.

ijong17 schreef:

Dit is overigens een gedachte waardoor er juist wél veel foutgaat, en ook in de richting van serieuze problemen!! Ook met NH kan je dusdanige problemen veroorzaken dat er gewonden vallen, dus ook hiermee moet je gewoon voorzichtig zijn. Ik zie hier regelmatig topics langskomen van mensen die zijn gaan experimenteren, en nu een paard hebben wat hun aanvalt, omver loopt, of aan alle kanten het terrein over sleept......

Als je met een methode aan de gang wilt, dan zal je je erin moeten verdiepen, vóórdat je er mee aan de slag gaat. Ook met veel tijd, geduld, liefde en zonder geweld kan je een paard voor de rest van zijn leven onhandelbaar maken of verkeerde dingen aanleren, dus je moet gewoon weten waar je mee bezig bent!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:09

Tja heb heel wat boeken thuis staan maar heb gewoon les op het gebied van grondwerk. Want uit een boekje leer je de praktijk toch niet??

En ik ben een hele tijd bezig geweest met grondwerk, maar dat is nu weer even op de achtergrond geraakt omdat ik en mijn paardje nu zo'n vertrouwensband hebben opgebouwd dat er een goede basis is gelegd.

Ik heb er van meegenomen wat ik wilde en wat wij nodig hadden. Verder hoef ik het ook niet allemaal helemaal tot level 3 te kunnen.

De basis is nu goed, en dat is voor mij het belangrijkste.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:18

Storend is het als mensen aan NH gaan doen omdat het zo'n rage is inplaats van wanneer ze écht oprecht iets aan de band met hun paard willen doen.

Ik vind het wel goed dat iedereen zich er zo mee bezig houd de laatste tijd.
Maar ik heb liever dat mensen daardoor iets gaan veranderen aan de huisvesting van hun paard dan bv parelli te gaan doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:37

Ik heb 14 jaar op een manege gereden en toen ik begin dit jaar dan eindelijk een paardje kon kopen, ben ik me gaan verdiepen in hoe ik dat wilde gaan aanpakken. Een plan maken. Toen ben ik op dat hele NH gebeuren gestuit; dingen die ik al in de dagelijkse omgang met paarden gebruikte, alleen onder een andere naam. NH is bijna een merknaam, maar echt niets nieuws.
Nu je tegenwoordig met alle mediamogelijkheden goede versprijding van informatie hebt, komt er ineens van alles bovendrijven. Ik heb dan ook veel nieuwe dingen geleerd en zelfs een plan van meer dan 20 pagina's op papier gezet voor mijn nieuwe paard. Ik heb van veel methodes wat opgepakt en hou me niet strikt aan één naam. Ik gebruik de dingen die bij mij en mn paard passen en daarbij staat het welzijn van mn paard voorop. Ik heb de eerste 3 weken dat ik hem had niet gereden, alleen grondwerk gedaan en ben blij toe. Ik heb nu een echte kameraad en merk dat onze band nog altijd sterker wordt.
Dan rij ik daar met mn touwhalstertje en dressuurzadel, want ja, ik wil mn paard toch wel tot de hoge school opleiden, al duurt het 15 jaar. dát kan ook met NH, die verzamelnaam.
Het is een woord, een begrip dat iedereen anders intrepreteerd. NH, het woord, is een rage. De manier van paarden houden, opleiden en ermee omgaan niet: die bestaat al eeuwen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:03

alicia en xyzutu... mooi gezegd. NH bestaat inderdaad al eeuwen en is gewoon een kwestie van begrip en respekt voor het paard. Ook ik heb problemen met mensen die hun eigen methode als heilig zien en die komen zowel in de NH als in ' gewone' paardenhouderij tegen. Zelf volg ik ook parelli omdat het voor mij antwoorden geeft op vele vragen, goede handvaten bied en iets waarmee ik kan werken. Maar voor die tijd hield ik mijn paarden ook al zoveel mogelijk buiten en ging ik er zo goed mogelijk mee om. Ook voor die tijd reed ik vaak zonder bit en probeerde ik mijn paard te begrijpen. Omdat ik echter toch een beetje vastliep, heb ik een oplossing gezocht en die bleek parelli voor mij te zijn. Maar dat hoeft niet zo te zijn voor een ander en dat is ook prima. Ook ik blijf kijken naar anderen, zowel in de gewone rijsport als in NH en probeer ervan te leren. En dan is het maar goed dat we niet allemaal hetzelfde doen, want dan kon ik geen andere dingen meer bekijken om van te leren... toch???
Voorop staat respekt voor het paard en het gebruik van gezond verstand. Welke naam je het beestje geeft is heel wat minder belangrijk.