paard leren stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

paard leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:43

Ik heb een 2 jarig paardje waar nog niet zoveel mee gedaan is. Ze heeft wat basislessen gehad van NH, maar er is 1 ding die er niet ingaat en dat is stilstaan. Bij de instructeur deed ze dit wel, maar dit was vooral na het werken en dus denk ik dat ze eerder wat moe was. Ik ben me ook aan het verdiepen in de boeken van Parelli want het interesseert me heel erg om dat met haar te doen.
Ik heb al heel wat boeken en sites gelezen maar nergens vind ik een oplossing voor mijn probleem. Ze beginnen allemaal van een stilstaand paard of gaan er vanuit dat het paard dit vanzelf doet. De mijne dus niet. Gewoon stilstaan lukt niet, heeft er iemand tips voor mij om ze dat te leren? Als je wat met haar werkt lukt het aardig, maar als ze komt in een situatie waar iets gebeurt, er komt iemand voorbij of ze ziet iets, de andere paarden roepen dan begint ze rond me te cirkelen. En hoe kan ik haar belonen als ze toch blijft stil staan, als ik haar wil strelen begint ze direct te stappen.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk, anders vraag je het maar? Wie kan mij helpen?

liljebo

Re: paard leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:13

als je parelli geinteresseerd bent, is het misschien een idee om de thuisstudie daarvan te doen. Dan begin je met de opleiding stap voor stap en dat is echt veel duidelijker dan het boek. Dat ze niet stilstaat heeft gewoon te maken dat ze overal mee bezig is, behalve met jou en dat betekent gewoon dat ze nog niet erg ver is. Persoonlijk zou ik helemaal vooraan beginnen en elke keer maar heel even, want ze is nog te jong om lang de aandacht vast te houden. Ga je dat verlangen, dan is het ook logisch dat ze niet blijft staan. Ik doe het met twee shetten van tweeeneenhalf en eentje van hen vindt het ook moeilijk om stil te staan. Maar ik bouw het echt superlangzaam op en werk vooral met de eerste games. En ik gebruik daarvoor dus wel de cursus.
Maar wat je ook doet. Verlang in elk geval dat ze in het begin maar even hoeft stil te staan en bouw het heel langzaam op en werk vooral niet lang met haar. Vergeet ook niet te stoppen als iets wat moeilijk voor haar is (bv stilstaan) lukt. Dat is de beste beloning.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 09:41

dat heb ik ook gemerkt bij mijn instructeur, dat het voor haar echt te lang was die sessies en dat was niet goed voor haar. Ze is in haar hoofd nog een echte kleuter maar die kleine dingen zou ik haar toch wel willen bijbrengen. Ik doe nu elke dag 5-15 min afhankelijk van hoe ze mee wil werken, als ik ze van de weide haal of naar de weide breng, even een oefening en direct stoppen als ze het goed doet.
Een vraagje over die thuisstudie, ik heb dat boek gekocht: natural horsemanship van Parelli, maar dat is blijkbaar niet wat je bedoelt, is die eerste cursus dan het boek van level 1 of is er nog iets ervoor?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:31

Nee, de thuisstudie is geen boek maar een cursuspakket en die heb je van level 1, 2 en 3 en elk paket bestaat uit instructieboekjes met dvd's, een logboek en een theorieboekje.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:48

Het belangrijkste is dat ze contact blijft houden met jouw. Waarschijnlijk ligt hier ook het probleem .

Begin bij haar in stap aandacht op jouw te vragen. Dit doe je door een onverwachte beweging, vraag, geluid enz waar ze op reageerd. Zorg dat ze niet bang word want dan is de aandacht weg en denkt het paard enkel hoe kan ik hier weg komen.

Ze moet jouw dus altijd in de gaten blijven houden en dat betekent ook dat je duidelijk en consequent moet zijn. Het paard moet weten dat het belangrijk is om op jouw te letten en niet van ik kijk eerst daar heen en dan misschien naar mijn baasje.

Gaat het in stap goed dan zul je al merken dat ze meer ontspant, hals laag beetje likken/kauwen. Nu kan je haar stil zetten en ga zelf ongeveer 1,5m voor haar staan met je gezicht naar haar toe. Doe nu precies het zelfde als in stap, maar zorg dat ze daarbij niet in beweging komt.

Bouw het stilstaan rustig uit. Het belangrijkste is op het moment dat ze oké zegt, dus ontspant en niet meer probeerd weg te lopen dat je dan zelf haar weer in stap vraagt. Dus zorg dat je haar kan belonen door op het juiste moment weer aan te stappen.

Voedsel beloningen op je juiste moment zullen je ook goed helpen, maar wil je dit en zorg dat je de verschillende stappen van het geven van voedsel beloningen doet om opdringerig gedrag te voorkomen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:41

Even een vraagje vooraf: is NH voor jullie alleen maar Pirelli? Zo ja: dan haak ik af, want ik "doe" niet aan Pirelli Haha! !

Zo nee, dan hier een tip Knipoog .
Een 2-jarige is nog maar een peuter die zich nog niet lang kan concentreren. Mijn paard wordt in juli 5 en het heeft wel even geduurd voordat ze netjes stil kon staan.
Ik heb vanaf dat ze ong. een jaar was, tot het moment dat ik met inrijden begon (nu een jaar geleden), zo´n 2-3 x per week 10 minuutjes grondwerk met haar gedaan. Naarmate ze ouder werd, bouwde ik dit uit naar 20-30 minuten. Om haar netjes stil te laten staan, had (heb Knipoog !!) ik oren opzij en in mijn achterhoofd gekregen Tong uitsteken . Dat betekend dat je ze kontinu in de gaten moet hebben, zodat je meteen kan ingrijpen als ze een stap voor/terug/opzij doen Clown . Op het moment dat mijn merrie een stapje deed, reageer(de) ik met het "3 stappen plan". (Zo weinig mogelijk, zoveel als nodig.) Je draait je naar je paard om en heft je hand waarmee je het touw vast hebt, dan schud je met je wijsvinger van "nee nee". Doet ze dan geen stapje terug, wordt je wat nadrukkelijker ("duidelijker"). Je schudt het touw dan van links naar rechts. Is dit nog niet afdoende, wordt het tijd voor de "harde" maatregel: je schudt het touw nog feller en loopt een paar stappen richting je paard, terwijl je jezelf "groot" maakt. Op het moment dat je paard die stappen die hij naar voren heeft gedaan (terwijl hij moest blijven staan) weer terug heeft gezet, laat je de "druk" weg en kan je stiekum vanuit je ooghoeken kijken hoe zijn reaktie hierop is Knipoog . Daarna draai je je weer om en doe je net of er niks aan de hand was Clown .
Zet je paard weer een stap naar voren/naar achteren/opzij, herhaal je de hele procedure weer opnieuw.
Ik sta gelukkig op een stal waar grondwerk (en trail en circuskunstjes) een hele hoge prioriteit heeft OK dan! ! Zelfs de jongste ruitertjes hebben 1 x per maand grondwerk ipv rijles Lachen . Er is minimaal 1 x per week een les waar de privé ruiters voor kunnen inschrijven en die is altijd vol. Het is ook interessant om naar een ander te kijken. Als ik kijk, neem ik die tijd altijd om met mijn merrie het stilstaan te oefenen, zodat onze 5 min. "niets doen", niet helemaal "niets doen" betekend Knipoog .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:31

antw: nee NH is voor ons helemáál geen Pirelli en ook niet alleen maar Parelli maar een manier van omgaan met paarden Haha! Clown

zo doe ik het meestal: leren stilstaan is voor een heleboel paarden moeilijk, probeer te beginnen met baby-steps en bouw dit langzaam uit naar steeds een stukje langer. Je kunt HO gebruiken maar wees daar dan super consequent in en hou steeds hetzelfde commando en toonhoogte aan, beweegt je paard dan zet je m weer terug naar waar ie stond en dan opnieuw HO, beweegt ie weer dan weer opnieuw, kwartje gaat vanzelf een keer vallen. Blijf zelf zoveel mogelijk op je plek staan zelfs al gaat je paard lopen en probeer hem dan vanaf jouw plek weer terug te zetten naar waar hij stond.

Als ie dan stilstaat laat dan de druk op je touw los zodat ie op zn eigen benen staat en de kans krijgt een fout te maken, als jij m vast blijft houden en elke beweging wil controleren dan gaat het niet werken.
Zeg Ho, laat het touw relatief los en wacht tot ie een fout maakt, hij mag alles bewegen behalve zn voeten! dus als ie met zn hoofd opzij gaat kijken laat m gaan, zolang ie zn voeten maar niet beweegt. Draai zelf een beetje van hem weg zodat je m niet constant aankijkt maar ga relaxt staan op 'rust' en wacht tot de fout komt.... dan gaat steeds langer duren! Lachen
Het moeilijkst is om zelf te blijven staan op je plek en niet in te grijpen bij elke beweging om de controle te willen houden. laat hem de fout maken dan leert ie het sneller dan dat jij het gaat voorkomen, dan weet ie niet dat ie uberhaupt een fout maakt.Wordt ook niet boos maar kweek engelengeduld....

succes!

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:19

ik zou je inderdaad ook aanraden om Parelli te bestuderen. mijn paard had daar ook moeite mee, maar zij was meer dat ze heel erg kleverig bij me wilde staan. met dit soort problemen kun je volgens mij het beste yo-yo game spelen (zo heet dat, het gaat om het principe dat je het paard naar achteren kan drijven en weer terug haalt zonder dat je van je plek komt).
ik kan het je kort even uitleggen, maar als je echt wil beginnen raad ik je aan om je echt te verdiepen in Parelli, die weet het immers het beste.

je neemt je paard naar een rustig stukje grond waar je genoeg ruimte hebt om vrij te bewegen. je paard draagt een touwhalster en je hebt een touw bij je dat lang genoeg is en niet te licht qua gewicht. bij parelli gebruik je altijd fases in de oefeningen die je doet, fases van intensiteit bij wat je doet. fase 1 is zo licht mogelijk, fase 2 het dubbele van fase 1, 3 het dubbele van fase 2 en fase 4 is de laatste fase. verder dan fase 4 gaat het niet, als er met fase 4 nog niets gebeurt moet je aanhouden tot er wel wat gebeurt.
nu dan, zal ik je uitleggen wát je moet doen. je zorgt dat je paard met zijn gezicht naar je toestaat. je hebt het uiteinde van je touw in je hand en laat de rest op de grond liggen.
je begint met fase 1: je richt je hand met het touw op en 'wijst' met je wijsvinger van links naar rechts. dat is fase 1 en je paard heeft ongeveer 3 seconde de tijd om te reageren. maar het lijkt me sterk dat je paard daar al op reageert, hij kent dat immers nog niet. waarschijnlijk negeert hij je gewoon!
dan ga je naar fase 2: je schudt met je pols van de hand waar je het touw in hebt van links naar rechts. de rest van het touw ligt nog steeds op de grond dus het paard voelt nog niks aan zijn hoofd. weer heeft het paard 3 seconde reageertijd.
als hij nog niks doet, ga je naar fase 3: je schud met je elleboog (en dus hele onderarm) van links naar rechts. het touw zal van de grond komen en het paard zal het halster om zijn hoofd voelen wiebelen. dat veroorzaakt ongemak en het is aan het paard om ongemak te voorkomen.
gebeurt er nu nog niks, dan moet je naar fase 4: je schudt met je hele arm van links naar rechts, zo ver mogelijk dat het paard wel voelen. de eerste keer dat je dit doet zal het nogal sneu overkomen, dat was bij mij tenminste zo omdat mijn paard absolúút niet reageerde. je moet echter volhouden, hoe lamme armen je ook krijgt. eens krijgt je paard het in de gaten, echt waar.

één ding moet je heel goed onthouden: bij parelli draait het om vermijden van ongemak. jij wilt iets van het paard en hij doet het niet, dan bezorg jij hem ongemak zodat hij er zélf voor kiest om dat ongemak te vermijden. bij het yo-yo game draait dat ongemak dus om dat wiebelende, zwaaiende touw.
maar zodra je paard dus doet wat je wil, moet je metéén ophouden, meteen. ook al doet hij maar 1 stapje, dat is het begin van 2 stappen. ook als hij geen stap zet maar wel naar achter leunt (en dus feitelijk naar achter wil maar het nog niet doet) met je hem al belonen.
dus goed op zijn lichaamstaal letten, de kleinste moeite moet je belonen.

zo, dat was een heel verhaal. ik hoop dat je er wat aan hebt. als je nog iets te vragen hebt, stuur maar een pm!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:43

thura schreef:
... maar als je echt wil beginnen raad ik je aan om je echt te verdiepen in Parelli, die weet het immers het beste.

Lips are sealed

Ehh... jouw post is niet (veel) anders als die van mij (2 postst hierboven) Haha! !
(En ik werk niet met mijn paarden volgens Parelli Cool !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:54

Persoonlijk ben ik geen parelli fan ,maar dat is voor iedereen anders.

Ik heb een nu drie jarige bloedkikker,maar ben met haar vanaf jongsaf aan kleine dingentjes gaan leren ,zoals achteruit gaan en stilstaan, via het clicker systeem van Inge Terblick.Ze heeft een boek en een website.Ze is belgische en geeft ook lessen en clinics.
Haar manier bestaat uit positief belonen .Eerst via voedsel maar later bouw je het af.

Mijn drie jarige word nu beleerd wat ze ondanks haar temprament fantastisch doet.Ze staat prima stil bij op en afstappen,heeft veel vertrouwen in ons.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:11

ik ben zowat de verschillende manieren aan het bekijken, en kijk wat er me allemaal aanspreekt.
Ik moet zeggen, ik kan haar nu laten stilstaan door de thai chi muur van Inge Teblick, dat had ik uit haar boek overgenomen en het ging goed.
Alleen ben ik niet zo voor belonen met voeder, vroeger had ze een voedernijd, wat nu mooi overgegaan is, en ik denk dat ze opdringerig zal worden hierdoor...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:04

Je hoeft ook zeker niet te belonen met wat lekkers hoor, dat doe ik in de regel ook niet. Ik beloon alleen met wat lekkers als ik circuskunstjes oefen, maar naarmate ze de oefening beter kunnen, des te minder lekkers krijgen ze Knipoog .
Zeker mijn oudste merrie wordt erg opdringerig als ze wat uit de hand krijgt. 1 x Uit de hand voeren, is een week werk om haar weer van het bedelen af te krijg Rolleyes .

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:20

ik heb ook zo'n 2,5jarig springding Tong uitsteken heel lief, maar erg druk en wakker, en stilstaan is dan ook echt heel, heel moeilijk voor haar. De belangrijkste tips zijn denk ik:
1.veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geduld en een lange adem, de aanhouder wint (hoop ik hahaha)
2. voetjes op dezelfde plaats houden, verplaatst ze ze, dan weer terug zetten op de zelfde plek waar ze stond. Niet boos worden, tenzij ze je ondersteboven wandelt, dan mag je haar best laten weten dat ze niet in jouw ruimte mag komen en dat jij daar staat Knipoog
3. ik heb het eerst geoefend met Yippie van en naar de wei brengen, halthouden. Dat doet ze heel braaf, maar op de poetsplaats vind ze het nog erg moeilijk. Dus kleine stapjes. Inge Teblick en Natalie penquit hebben in hun boeken allebei nuttige tips ervoor.
Parelli kan ook, maar ik vind het niet zo'n fijne methode. Maargoed, je moet ff uitzoeken wat je fijn vindt.
4. hou het kort, en sluit af als het goed gaat.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:28

thura schreef:
ik zou je inderdaad ook aanraden om Parelli te bestuderen. mijn paard had daar ook moeite mee, maar zij was meer dat ze heel erg kleverig bij me wilde staan. met dit soort problemen kun je volgens mij het beste yo-yo game spelen (zo heet dat, het gaat om het principe dat je het paard naar achteren kan drijven en weer terug haalt zonder dat je van je plek komt).
ik kan het je kort even uitleggen, maar als je echt wil beginnen raad ik je aan om je echt te verdiepen in Parelli, die weet het immers het beste.

Nou, dat zou ik nog niet zo zeggen Tong uitsteken 'het beste' ...

Bovendien, je hebt nu verteld hoe ze het paard in de achteruit kan zetten en weer terug kan halen, maar niet hoe ze hem kan laten stilstaan...