Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
!
.
!!) ik oren opzij en in mijn achterhoofd gekregen
. Dat betekend dat je ze kontinu in de gaten moet hebben, zodat je meteen kan ingrijpen als ze een stap voor/terug/opzij doen
. Op het moment dat mijn merrie een stapje deed, reageer(de) ik met het "3 stappen plan". (Zo weinig mogelijk, zoveel als nodig.) Je draait je naar je paard om en heft je hand waarmee je het touw vast hebt, dan schud je met je wijsvinger van "nee nee". Doet ze dan geen stapje terug, wordt je wat nadrukkelijker ("duidelijker"). Je schudt het touw dan van links naar rechts. Is dit nog niet afdoende, wordt het tijd voor de "harde" maatregel: je schudt het touw nog feller en loopt een paar stappen richting je paard, terwijl je jezelf "groot" maakt. Op het moment dat je paard die stappen die hij naar voren heeft gedaan (terwijl hij moest blijven staan) weer terug heeft gezet, laat je de "druk" weg en kan je stiekum vanuit je ooghoeken kijken hoe zijn reaktie hierop is
. Daarna draai je je weer om en doe je net of er niks aan de hand was
.
. Er is minimaal 1 x per week een les waar de privé ruiters voor kunnen inschrijven en die is altijd vol. Het is ook interessant om naar een ander te kijken. Als ik kijk, neem ik die tijd altijd om met mijn merrie het stilstaan te oefenen, zodat onze 5 min. "niets doen", niet helemaal "niets doen" betekend
.

thura schreef:... maar als je echt wil beginnen raad ik je aan om je echt te verdiepen in Parelli, die weet het immers het beste.
!
!)
.
.
heel lief, maar erg druk en wakker, en stilstaan is dan ook echt heel, heel moeilijk voor haar. De belangrijkste tips zijn denk ik:
thura schreef:ik zou je inderdaad ook aanraden om Parelli te bestuderen. mijn paard had daar ook moeite mee, maar zij was meer dat ze heel erg kleverig bij me wilde staan. met dit soort problemen kun je volgens mij het beste yo-yo game spelen (zo heet dat, het gaat om het principe dat je het paard naar achteren kan drijven en weer terug haalt zonder dat je van je plek komt).
ik kan het je kort even uitleggen, maar als je echt wil beginnen raad ik je aan om je echt te verdiepen in Parelli, die weet het immers het beste.
'het beste' ...