[AR] Welk tuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 21:20

Ik ben me aan het oriënteren op een tuig, nog niets serieus maar kijk en vergelijk eerst alles goed voordat ik iets koop.

Welk merk vinden jullie fijn?
Leer of kunstof?
Heeft iemand ervaring met tuig van Imperial riding? Zoja welk type?
Wat zijn de betere merken tuigen en rond welke prijsklasse zitten deze?

Welke webshops verkopen er menattributen?

IvoIce

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:10

Ik heb een Ideal tuig en ben er mega tevreden over.
Nog goed betaalbaar, en mooie kwaliteit die jaren meegaat.
Had eerst zo'n €125 tuigje, en dat kon na een jaar in de prullenbak. Alle stiksels lieten los en belangrijke delen sleten heel hard.
Mijn Ideal gebruik ik nu 1,5 jaar best wel intensief, en ziet er nog als nieuw uit.
Ik betaalde voor een shetmaat geloof ik ruim €400. (De luxe marathon uitvoering)

Webshops met menattributen kan je vinden in de sticky op commercieël, met online ruitersportzaken. Als je naar onder scrollt, kom je de men shops tegen.

Succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:21

Oke bedankt dan ga ik daar eens kijken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:29

Ik zou niet voor een té goedkoop tuig gaan, dan ga je best een groot risico aan wat betreft breken/scheuren en schuren/niet goed passen...

Ideal heeft leuke tuigen om mee te beginnen en redelijk betaalbaar.
Zij hebben kunststof en leer.
Misschien eens een idee om bij een Ideal dealer te gaan kijken je te laten informeren.

Met IR heb ik geen ervaring.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:05

Ik heb ook een Ideal enkelspan- en dubbelspantuig. Het enkelspantuig heb ik nu 8 jaar en wordt zo'n 3 keer in de week gebruikt. Het is een degelijk, sterk tuig, wat bij goed onderhoud nog jaren meekan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:27

Kijk ook eens op marktplaats. Ik heb mijn imperialtuig voor 300 gekocht. goede kwaliteit ben er erg blij mee.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:53

Ideal kan, ik heb zelf een leren tuig, gemaakt door Letty, kost wat maar dan heb je ook wat.
Er zijn Zilco kunststoftuigen en combi tuigen van leer met kunststof.
Ook heb je Kieffer tuigen, wel goed maar wat goedkoper, maar wat duurder (afh. van de maat) dan de Ideal tuigen.
Ik zou wel gaan voor een wat duurder tuig, dan is de kwaliteit (o.a. soepelheid) van het leer en de afwerking ook (meestal) beter.
Ik wil je wel aanraden ga voor veiligheid, dus met veiligheidslichtogen en met een D ring aan de streng, voor aan de 'snelsluitingen', mits die aan de kar kunnen natuurlijk.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:24

Ik heb een tuig van Ideal voor mijn haflinger.
Vond dat toch heel anders dan mennen met een shetlander.
Heb het tuig wel 2e hands gekocht was maar 3 keer gebruikt, met enorm prijs verschil met een nieuwe.
Ik ben erg te vrede met het tuig, En kwaliteitief, ook een super tuig.

Voor mijn shetten heb ik gewoon een goedkoop tuigje van oa 150 euro.
mooi zat ook, ook prima mee te rijden.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:04

Wij hebben een kunststof tuig! En dat is echt IDEAAL!
Het is super uber licht!
1x met hoge drukspuit erover en schoon!

Oftewel, makkelijk in onderhoud, en goed voor je lichaam, en makkelijk in gebruik..

Een klein nadeel is volgens mij wel dat het een beetje prijzig is... Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:04

ik heb een tuig van busse. superfijn tuig van mooie sterke kwaliteit, en heel betaalbaar (420 Euro ofzo?). super pasvorm, en RVS beslag (aangezien onze tuigkamer niet verwarmd is vind ik edelstaat of RVS beslag wel belangrijk)

sinds vandaag heb ik er een Freedom Collar borsttuig bij, een borst die dusdanig voorgevormd is dat de hals én schouders optimaal de ruimte krijgen. de Freedom Collar was alleen in kunststof te krijgen, maar het leek me dusdanig comfortabel dat ik het toch maar gekocht heb. het is wel erg mooi kunststof, dat wel.
mijn tuig is van leer, vind ik toch het mooiste. maar goed, comfort gaat voor, hihi!