Hoe is jullie land straks in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Hoe is jullie land straks in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:06

Mijn paarden staan overdag op het lang. 's Nachts gaan ze naar binnen. Het land is nu al behoorlijk vertrapt. De voorgaande jaren stonden ze altijd op een betonpad in de winter, maar dit jaar niet. Hoe is jullie land straks in de zomer? Is het dan helemaal hobbelig enzo? Of valt het wel weer mee.
Doen jullie ook nog weer iets aan het land altijd na de winter? Ik woon trouwens op kleigrond, dus dat wordt sowieso natter.

SuperRoos

Re: Hoe is jullie land straks in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:34

heb je geen mogelijkheid de wein in 2en te delen?
wij hebben 2 weilanden, 1 die ze de hele winter kapot mogen lopen, maar wanneer het in het voorjaar dus goed weer is kunnen ze gelijk op het behouden weiland zeg maar..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:36

die van mij heeft 3 weides... elke maand ongeveer een andere wei. maar na 2 maand is het vertrapte al bijna niet meer vertrapt. vorig jaar was het echt heel erg vertrapt, maar ook dat was in de zomer gewoon weer groen hoor:) gras groeit snel:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:38

Precies de reden dat ik mijn paarden niet op de wei laat Lachen Ik zit hier op zware zeeklei, dus trappen het dan blijvend kapot. Ze blijven zo lang het kan op de wei, toevallig dit jaar tot in november. Maar eerdere jaren heb ik ze er ook wel eens in september of oktober eraf moeten halen.

Mijn twee ponies heb ik verder 24/7 op een paddock (14*20) aan twee stallen waarvan de een via de ander te bereiken is. (beiden ong 4,5*5,2). Ze kunnen zelf kiezen waar ze staan. Dat houdt dus in dat ze meestal bij het hek (stuk betonplaat). Of in de overgang stal / paddock staan. Of op het middenste en hoogste punt van de paddock. Voor de rest zakken ze cm's in de blubber zooi weg. Het zit wel in de planning om de helft te bestraten met betonplaten... Als dat er eens van komt Clown Die paddock is dus een enorme blubberzooi, maar ze lijken het niet al te erg te vinden.

Verder bemest mijn vader de wei nog in het voorjaar. Meer doen we er niet aan, omdat we ervoor zorgen dat ze het niet al teveel kapot kunnen lopen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:39

hier is t ook klei hoor. kweet niet of jij je paard in dronten of aan de kust hebt, maar die van mij staat ind ronten in de klei;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:49

Zeeuwse kust Lachen Flevo klei is heel anders dan bij mij thuis. Heb paar jaar terug paard ook daar op pension gehad. In Flevoland is het (apart genoeg) heel erg veel droger. Grond in Flevoland is van lichte zavel, dus dat draineert beter dan de klei die hier ligt Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:30

In het voorjaar wordt de wei even getrokken en dan hebben we weer een prachtig land!

Ik zit op de Utrechtse Heuvelrug, en dat is dus zand. Het is hier nooit echt nat.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:38

Ik zit hier op rivierklei waardoor de paarden zodra het een beetje nat word van de wei af moeten.
Ze staan nu op een stuk met ong. de helft beton en de andere helft grond die vertrapt mag worden.

Zo kunnen ze in de zomer weer een mooie wei op!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:55

Ik denk dat het hier nu al te laat is om het land in tweeën te delen. Nagelbijten / Gniffelen Ze staan met z'n tweetjes op een stuk land van ongeveer 1.4ha. Ik heb wel een bak, maar die wil ik niet verpesten voor straks in de lente en zomer, want de bak ploegen ze ook helemaal om nu.
Maar ik ga het denk ik dan toch maar wel in tweeën delen, want misschien kan het vertrapte nu nog een beetje weer recht regenen ofzo. Haha! Ik woon trouwens op de zeeklei in Groningen. We wonen tegen een zandkop aan, maar het land van de paarden is dus net niet op die zandkop. Boos! Tong uitsteken

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:50

Hier (Utrecht) zitten we op kleigrond. De wei wordt nogal modderig idd in de winter maar de paarden gaan om de paar weken naar een ander stuk dus dan kan het andere stuk weer een beetje bijtrekken, gaat prima zo. En voor de zomer zijn er weer andere stukken waar ze op mogen en dan kan het hele winter stuk bijtrekken. Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:23

Bij mij zijn er zo'n 5 weides.
Allemaal grote weides,zoiets als een voetbalveld.
Nu staan ze op 1 stuk land,en er is modder,en gras.
Ze kunnen kiezen,op het droge,of in de blub.
(bij het hek en de voederplaats is blub)
Als de lente aanbreekt worden ze weer verkast,en hebben ze heerlijk vers gras.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:20

Ik heb mijn pony inmiddels in pension staan op een stal waar ze in de winter in de bak lopen. In mijn oude weiland liep ze heerlijk in de zeeuwse blub waar Maya over schrijft, en dat zag er in het voorjaar niet meer zo fraai uit. Vooral rond de ingang van de stal was het een bende... Tegeltjes voor de stal gelegd, maar toen werd het rondomd de tegeltjes blubberig. Stro in de blubber hielp een beetje, maar het bleef een kliederboel.

Toch herstelde zich dat wel weer vrij snel. 's Zomers bleef er altijd wel een stukje kaal, maar voor de rest zag het weiland er al heel snel weer redelijk uit. Nou had ik ook een flink stuk ter beschikking, dus bleef er genoeg gras over. Bovendien stond er veel onkruid tussen, en distels e.d. lijken toch wat steviger dan gras, waardoor er ook flinke stukken redelijk goed uit bleven zien.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:43

wat voor bakgrond heb je dan, dat ze dat vertrappen kunnen?
als het zandgrond is, kun je dat toch gewoon los laten halen en slepen door een boer?

ik heb 2 mini weitjes en zet ze er nu ook wel eens in. de doorgangen zijn zowiezo altijd blubberig en de rest lopen ze ook aardig kapot. maar dat is in het vroege voorjaar op zich zo verholpen door het te laten bewerken of ze lopen het zelf wel weer plat. verder staan ze vooral in de bak en op het kleine uitloopje voor stal. ze mogen het zelf weten.

maar 1.4 voor 2 paarden vind ik heeeel veel en met gemak in 2-en te delen Ja gewoon alsnog doen als je wat netter wilt houden!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:44

Nee, waar ze het kapotliepen was mijn oude weiland. Nu staat ze op pension en daar lopen ze swinters in de bak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:46

bij ons is er net land ingezaaid.
het land waar ze nu op lopen is vertrapt,maar dat word als ze op het nieuwe land komen gewoon opnieuw ingezaaid Haha!
dus we hebben gewoon mooi land straks

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:03

bij ons is het land in de winter wel wat vertrapt, maar in de zomer is het gewoon weer goed! en soms wordt er dan nog wel gezaaid..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:04

Hier was het eerste stuk vertrapt en is het vandaag weer vlak gereden. Nu staat hij samen met zijn vriendinnetje in de ruime paddock. Van de zomer staan ze op een ander stuk land wat nu ingezaaid is en wordt er nog een hectare of 4-5 ingezaaid waar ze eind zomer-najaar in kunnen staan. Ondertussen heeft dan het weilandje waar ze nu in staan gerust en kunnen ze daar ook weer op. Ruimte genoeg dus Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:06

hier hebben wij ook drie weides en dan om de 2 maanden een andere wei gaat prima

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:18

Hanneke84 schreef:
Hier was het eerste stuk vertrapt en is het vandaag weer vlak gereden. Nu staat hij samen met zijn vriendinnetje in de ruime paddock. Van de zomer staan ze op een ander stuk land wat nu ingezaaid is en wordt er nog een hectare of 4-5 ingezaaid waar ze eind zomer-najaar in kunnen staan. Ondertussen heeft dan het weilandje waar ze nu in staan gerust en kunnen ze daar ook weer op. Ruimte genoeg dus Lachen

Haha ik kan het niet beter verwoorden. Zo is het idd Haha!
wei genoeg dus hier. Is het vertrapt dan zaaien we het toch opnieuw in.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:26

Bij ons (Limburgse kleigrond) staan ze als het niet te nat is overdag aan de overkant op bijna een hectare, met z'n viertjes dus. 's Nachts staan ze achter het huis op het zand. De wei achter het huis is een stuk natter, daar komen ze nu dus even niet in.

Van de huiswei is de achterste helft eind herfst al afgesloten, die is dus nog helemaal groen. De rest is kort en enigsins vertrapt, maar de ervaring leert dat het met een keertje slepen straks heel snel opknapt. Het is een stevige grasmat.
De wei aan de overkant zal in het voorjaar eerst een keer helemaal gebruikt worden om te hooien. Daarna wordt de helft gebruikt om te grazen, en de andere helft om nog 1 of 2 keer te hooien. Deze wei (waar zelfs nu nog flink gras op staat, omdat we een deel al sinds de zomer afgesloten hadden) krijgt dus tijd genoeg om te herstellen!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:59

Pellie schreef:
wat voor bakgrond heb je dan, dat ze dat vertrappen kunnen?
als het zandgrond is, kun je dat toch gewoon los laten halen en slepen door een boer?

ik heb 2 mini weitjes en zet ze er nu ook wel eens in. de doorgangen zijn zowiezo altijd blubberig en de rest lopen ze ook aardig kapot. maar dat is in het vroege voorjaar op zich zo verholpen door het te laten bewerken of ze lopen het zelf wel weer plat. verder staan ze vooral in de bak en op het kleine uitloopje voor stal. ze mogen het zelf weten.

maar 1.4 voor 2 paarden vind ik heeeel veel en met gemak in 2-en te delen Ja gewoon alsnog doen als je wat netter wilt houden!

Woudzand. Maar op klei en daar trappen ze zo doorheen. Dus dan wordt het een klei-zandmix. En het loopt af naar de sloot toe, dus hij is recht gelegd dus het natste stuk bij de wei ligt ook maar het dunste laagje zand. Denk dat er gewoon nog een laag overheen moet. Woon trouwens zelf op een boerderij, dus kan hem zelf slepen. Vork Alleen als ik hem loshaal trek ik de klei mee denk ik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:12

Ik laat ze het hele jaar op de wei. In het voorjaar verdeel ik het in stukken, zodat dat kan bijgroeien. Op die manier hebben ze eigenlijk het hele jaar wat gras te happen, al is het in de winter niet genoeg om van te leven, voor het idee eten ze het graag Lachen

De wei lopen de paarden zelf weer plat raar genoeg....