singelvrees!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_veulen

singelvrees!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 13:14

Ik rijd op een jong paardje, wel op de manege maar bijna niemand rijd erop. Ze is heel lief, wel schrikachtig en snel maar verder niks mis mee.
Het enige wat er is is dat ze erge singelvrees heeft, Eerst viel het nog meemaar ze stond de hele tijd te dribbelen en te rillen. Ik ging toen rustig aansingelen, en iemand hield haar losjes vast en liep een beetje mee op de plaats zodat ze het minste last had van het hele opzadelen. Nu is dat helemaal anders, en zeker niet in de zin dat het beter is geworden. Misschien is het toch omdat ze door andere mensen (meestal met erg losse handjes neem ik aan) word opgezadeld en daar niet de leukste gevolgen van over heeft. Maar wat ze nu dus doet is beter met het zadel opleggen, maar je kan haar gewoon NIET vastzetten, anders gaat ze hangen en stijgeren en doet zichzelf pijn. Het is ook zo dat ze nu als je haar gewoon vasthoud wil gaan stijgeren, en als je niet haar hoofd naar beneden probeerdt te houden dat ook doet. Ook gaat ze weer rillen en dribbelen maar dan erger. Ik weet niet wat ik anders moet dan, want ik beloon haar uitbundig als ze iets goed doet. Maar ik vind het ook gewoon sneu voor haar. Weet ik veel waarom ze dat doet! Ik dacht ook aan een singel met elastiek, weten jullie nog wat? want het is al als ze de singel hoort rinkelen en nog niet voelt, dat ze begint te dribbelen.
Ik hoop voor goede tips, want ik wil dit probleem echt verhelpen.

-xxx- Karin

traan_beauty

Re: singelvrees!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:17

Mijn pony had het wel in mindere mate.. Maar wat bij haar hielp was vooral héél veel kriebelen, aaien en masseren onder de buik voordat je het zadel erop legt. Ligt het zadel erop dan blijf je flink aaien en pak je de singel rustig, vergeet niet dat je echt moet blijven aaien/stelen.. Daarna 1 gaatje aansingelen en eraf blijven. Als ik even had gelopen kon ik haar rustig aansingelen..

Nu, een half jaar later, kan ik zonder problemen aansingelen.
Het moeilijke bij dat paard is natuurlijk dat jij niet de enigste bent die met haar omgaat.. En niet iedereen zal zo vriendelijk zijn Nagelbijten / Gniffelen .. Moeilijk..

Karin_veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 13:23

traan_beauty schreef:
Mijn pony had het wel in mindere mate.. Maar wat bij haar hielp was vooral héél veel kriebelen, aaien en masseren onder de buik voordat je het zadel erop legt. Ligt het zadel erop dan blijf je flink aaien en pak je de singel rustig, vergeet niet dat je echt moet blijven aaien/stelen.. Daarna 1 gaatje aansingelen en eraf blijven. Als ik even had gelopen kon ik haar rustig aansingelen..

Nu, een half jaar later, kan ik zonder problemen aansingelen.
Het moeilijke bij dat paard is natuurlijk dat jij niet de enigste bent die met haar omgaat.. En niet iedereen zal zo vriendelijk zijn Nagelbijten / Gniffelen .. Moeilijk..

Ja, nu je dit zegt bedenk ik me ook dat ik dit heb geprobeerd, ik had alleen wel weinig tijd. Ik probeerde T-touch en onder haar buik te gaan met mijn hand, ook over haar rug, achterhand enz. Het hielp een beeetje en ik denk dat ik eens even (het is nu toch vakanie) op een paar vrije dagen al jullie tips uitprobeer Lachen zo kan ik kijken wat het beste helpt, en kan ik daarmee verder.
Bedankt voor je post trouwens Knipoog

Karin_veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:31

heeft niemand tips Afgod

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:29

Ik denk dat er iets echt verkeerd is gelopen met het wennen aan het zadel, opzadelen ed. Natuurlijk kun je eraan werken door eerst gewoon het zadel laten onderzoeken, dan wennen aan de pad (ermee spelen, opleggen, haar ermee kroelen, weer erafhalen enz enz) daarna het zadel opleggen (zacht op de rug leggen) weer afpakken en als het goed gaat, stoppen...totdat dat geen probleem is en dan pas het aansingelen aanpakken. De omschreven manier lijkt mij goed. Gewoon losjes aansingelen, eventjes lopen, kroelen, gaatje strakker enz.. Ook weer stoppen als het goed gaat. Het duurt dan echter een hele tijd voordat je erop kan gaan zitten en als andere het met de harde hand doet, bereik je er waarschijnlijk niet zoveel mee. En dat is erg jammer. Het paard is gewoon bang voor zadel en singel. Vastzetten en strak vasthouden verergert het probleem. Ze is ergens bang voor en vervolgens wordt haar iedere vluchtweg afgesloten. Geen wonder dat ze als prooidier in paniek raakt. Ik snap wel waarom het zo wordt gedaan, maar het is alles behalve een oplossing. Op de manier waarop ik hierboven heb omschreven is het de bedoeling dat je alles met een loshangend touw over je arm doet. Zolang ze bv de pad nog niet op laat leggen en daarbij rustig blijft staan, is ze nog lang niet aan een zadel toe, laat staan aan de rest. Maar zoals gezegd... het is erg moeilijk als het niet je eigen paard is en er meer op rijden die de harde methode gebruiken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:24

los van eventuele pijn/drukplekken (goed nachecken eerst Ja ) helpt het heel erg bij mijn pony om eerst (ik gebruik voest methode, maar kan van alles zijn natuurlijk Knipoog ) met haar aan de slag te gaan in de paddock (is ze meteen opgewarmd).
Zo heftig als ze kan reageren als ze vast staat, zo stil en ontstpannen staat ze erbij (bij het aansingelen) als ik haar na het grondwerk, bij me laat komen. Ik leg dan zadel erop singel rustig aan en niets aan de hand....., terwijl ze me anders het liefst bijt/wegstuurd etc.

bij mij werkt dit als een wondermiddel...misschien niet voor jou, maar proberen waard!!

Geniia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:40

Bij ons op de manege staat er ook een paard die heeft singelvrees en ik moet daar dan bijna elke week op rijden en met het aansingelen duurt het echt heel lang voordat ik alles in orde heb maar wat ik dan doe is belonen en een worteltje ofzo geven en blijven aaien en in de stal het zadel opleggen dan rustig de singel pakken en dan 2 gaatjes aansingellen ( dat paard trapt namelijk naar je dus moet je het in de stal doen )en in de bak kan je gewoon aansingelen dat is mijn manier.

Karin_veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:57

Geniia schreef:
Bij ons op de manege staat er ook een paard die heeft singelvrees en ik moet daar dan bijna elke week op rijden en met het aansingelen duurt het echt heel lang voordat ik alles in orde heb maar wat ik dan doe is belonen en een worteltje ofzo geven en blijven aaien en in de stal het zadel opleggen dan rustig de singel pakken en dan 2 gaatjes aansingellen ( dat paard trapt namelijk naar je dus moet je het in de stal doen )en in de bak kan je gewoon aansingelen dat is mijn manier.

ok Lachen , als ik dus in de bak aansingel, dat doe ik ook altijd. Loopt ze de hele tijd rondjes om me heen, maar zodra je haar vasthoud blijft ze of doorlopen of steigeren...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:17

mijn paard heeft ook singelvrees, ik weet niet hoe dat komt maar volgens mij als je in mijn profiiel kijkt staat er ook een foto met zadel waar ik er op zit dat je er wel 2 vuisten tussen kan stoppen Knipoog

Ik heb naar de NH dag geweest in arnhem waar Annemarie vd Toorn ook was. zij heeft mij wat tips gegeven waaronder het wennen aan de druk van de singel. ze vertelde dat je hier het beste een leadrope of een lang touw voorkan gebruiken, die doe je om de buik heen en oefent daar druk op uit. en goed op de reactie van eht paard letten. als het paard reageerd omdat ze het neit fijn vind meteen los laten. dan begin je weer opnieuw en geef je steeds meer een beetje druk. maar belangrijk is het loslaten van de druk als ze reageren. ik ben heir ook nog mee aan het rommelen. ik stap over op een boomloos zadel en ga ik opnieuw beginnen met haar singelvrees.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:41

Mijn paardje had het ook. Hij ging zich spannen en bokken als hij vaststond tijdens het aansingelen. Het kon zijn dat er vroeger een keer een velletje tussen zat en dat hij zich elke keer de pijn bleef 'herinneren'. Maar het kan ook op rugproblemen duiden! Ik heb daarna ook naar zijn rug laten kijken, hij zat ontzettend vast en is een paar keer behandeld. Nu is zijn rug genezen en ik kan hem weer aansingelen terwijl hij vaststaat. Hij spant zich nog wel, maar dit is puur de associatie met zijn vroegere ervaringen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:40

Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen.
Mijn verzorgpony (waar ik inmiddels niet meer op rij omdat ik te groot geworden ben helaas) had ook enorme singelvrees, en heeft het nog steeds bij ruwe handen. Nadat er medisch gezien niks aan de hand bleek te zijn ben ik gewoon heel veel gaan oefenen met aaien van zijn buik, naast hem staan en de andere kant aaien over zijn rug heen, heel veel aaien, aaien, aaien. En heel veel geduld. Wanneer ik hem nu opzadel voor anderen (hij staat op een manege) probeer ik de mensen uit te leggen wat ze het beste kunnen doen om het zelf op te kunnen zadelen, en dat is eigenlijk niets meer dan heel kalm blijven, hem niet vastzetten/strak vasthouden en belonen. En dat werkt prima Lachen

Smieggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:25

Hi Karin,

Ik denk dat je met heel veel geduld heel ver zal komen. Ook is het belangrijk dat als je aan gaat singelen, dat je zelf ontspannen ben. Ze zal je spanning overnemen. En gaatje voor gaatje, dus dat ze niet het idee heeft dat er iets gebeurd. Reflex bij paarden is buik uitzetten met aansingelen. Bij mijn paardje is het over gegaan. Ik heb trouwens voor hem ook een singel gekocht met aan beide kanten elastiek.

Heel veel succes, makkelijk is anders.

Lotte_KWPN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:35

vervelend zeg! ik ken dit ook bij het paard van mijn vriendin, die heeft het ook gehad en daar heeft ze nu de grootste plezier mee

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:11

Het kon zijn dat er vroeger een keer een velletje tussen zat en dat hij zich elke keer de pijn bleef 'herinneren'. Maar het kan ook op rugproblemen duiden! Ik heb daarna ook naar zijn rug laten kijken, hij zat ontzettend vast en is een paar keer behandeld. Nu is zijn rug genezen en ik kan hem weer aansingelen terwijl hij vaststaat. Hij spant zich nog wel, maar dit is puur de associatie met zijn vroegere ervaringen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:52

Omdat het steeds erger wordt vraag ik me af of je zadel wel helemaal lekker past, of is dat al gecheckt? Ik kan me namelijk voorstelen dat als het zadel niet past, ze reageert op het singelen, omdat je het zadel dan op haar rug trekt (die misschien wel pijnlijk is vanwege een niet lekker passend zadel)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:28

Ik zou eerst goed kijken of het niet aan het zadel ligt, of dat het paard rugklachten heeft, want dat is vaak een oorzaak waardoor een paard singelvrees krijgt. Als dat het niet is, dan kan het te maken hebben met een nare ervaring tijdens het aansingelen en dan zal er veel tijd en geduld ingestoken moeten worden om de ervaring weer positief te maken.