spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:34

hallo,

ik heb mijn paard zo ver dat als ik haar aan raak onder de oksel,
en pas zeg dat ze haar been na voren doet,
maar hoe leer je nu dat ze voorwaardts gaat,
en dat ze weet wat links en rechts is,
ze is echt heel slim,
ze gaat ook achter waardts zonder dat ik haar aan raak,
en ze loopt zo goed achter mij aan,zonder halster,
gr sammy1

billionache

Re: spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:57

Ik zou het niet weten.
Ik zou mijn pony ook graag spaanse pas leren maar ik zou niet weten hoe je hem dat leert. In vele boeken zeggen ze dat je je paard z'n benen op moet laten trekken. Hij kan al (met behulp van een koekje) zijn benen optrekken, maar dat is in de houding waar je de hoeven uitkrabt, dus niet echt naar voor gestrekt. Hoe leer je het strekken van de benen aan je paard???
Ciaokes

Joyce_

Re: spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:16

Als je paard begrijpt wat het commando voor 'been optillen' is en hij echt voor de volle 100% begrijpt wat je op dat moment bedoelt, kun je je beloonmoment gewoon wat uitstellen.

Veel paarden tillen hun been op, en gaan er dan wat mee wiebelen. Een klein beetje, om te laten zien van: "hey, kijk eens! Ik doe het echt hoor! *wiebelwiebel* kijk nou! Zeg dan dat ik het goed doe!" en normaal gesproken beloon je hem daarvoor, omdat hij dan zijn been optilt.
Op het moment dat je paard tijdens dat wiebelen toevallig zijn been ietsjes naar voren 'slaat', click je en geef je de beloning met véél lieve woordjes en enthousiasme. Sommige paarden snappen dat sneller dan andere, toevallig ben ik vandaag bezig geweest met m'n verzorgpaard (oh, dat klinkt zo heerlijk penny, trucjes leren aan je verzorgpaard, maar we vinden het allebei leuk Schijnheilig ), en die snapte na drie keer, dat been uitslaan een beloning betekend, en been optrekken niet meer.

Als je steeds je 'clicklat' wat hoger legt, kun je zo heel veel aanleren. Het hóger uitslaan van het been, het langer vasthouden, het gewicht iets naar voren plaatsen na het neerzetten (als voorbereiding op de spaanse stap)..