probleem paarD?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

probleem paarD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 11:57

wie weet wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
al een paar jaar heb ik heel veel verzorgshetlanders ze staan in een soort van kudde.
ze zijn allemaal erg mak behalve op 1 pony na. (wat ik heel vreemd vind is dat haar moeder heel mak was en haar veulen ook).
na 2 jaar kan ik haar EINDELIJK een halster omkrijgen en een beetje over het hoofd aaien.
zodra ik haar aan het halster vast heb is er niks aan de hand
zodra ik wil beginnen te lopen enzo 'rent' ze echt INEENS weg
wie weet wat dit zou kunnen zijn?
want haar moeder is heel mak en haar veulen van 5 maand ook.
ik hoop dat jullie hier raad mee weten.

bokkertjee

Re: probleem paarD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 12:19

niemand?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:44

Wellicht heeft ze weinig vertrouwen. Misschien help het om veel tijd in de wei door te brengen en als je haar wil benaderen werken met naderen, terugtrekken. Dus erheen, draait ze zich weer van je af, paar passen achteruit ed. Mocht je bij haar kunnen komen, gewoon beetje kroelen (probeer een favoriet plekje te ontdekken. De meeste paarden hebben dat wel.) Niet vastpakken, maar gewoon los laten staan dat ze weg kan. Probeer haar rustig overal aan te raken. Pas als ze helemaal op haar gemak is en zich overal zonder problemen laat aanraken het halster vastpakken, belonen, loslaten. Als je zover bent dat alles goed gaat en je wil gaan lopen, gebruik dan een lang touw en trek het niet strak als je wil gaan lopen, Geef haar het gevoel dat ze niet gevangen is. probeer een paar passen te lopen. Loop gewoon met het touw in de hand weg. Blijft ze staan of rent ze weg, gewoon zelf blijven staan. Niet kort pakken, niet strak trekken, niet trekken, Gewoon blijven staan. Totdat ze kalm is. Als ze aanstalte maakt om mee te lopen, meteen de druk weg laten vallen. Na een eerste poging (bv een stap) belonen en loslaten.
Probeer het zo langzaam op te bouwen. Maar ik zou persoonlijk nooit aan het halster proberen te leiden of een kort touw want juist met een paard zonder vertrouwen kan dat de angst vergroten, Ze moet niet het gevoel hebben ' gevangen' te zijn, want dat kan paniek veroorzaken.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 15:10

niemand een tip of weet wat er met dit paard aan de hand is?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:11

je hebt toch een reactie?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:33

bokkertjee schreef:
niemand een tip of weet wat er met dit paard aan de hand is?

Ja, ze heeft geen behoefte aan jouw ideeën Clown
Waarom zou een pony die nooit serieus in handen is geweest nu met jou meelopen? Daar is toch geen enkele reden toe?
Een pony van dit slag kun je niet aan met wat tips van bokt, hier heb je iemand bij nodig die weet hoe je om moet gaan met eigenwijze groene shetlanders.