Hoe het best een paard te trainen met een flinke onderhals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Hoe het best een paard te trainen met een flinke onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 19:48

Als het weer wat op gaat knappen en de wei en/of bak wat beter is qau bodem (dus denk zo eind feb) wil ik langzaam aan gaan beginnen met de 2,5 jarige (dan is ze dus bijna 3)
Als het allemaal volgens plan gaat is het de bedoeling dat ze naar de merriekeuring van het kwpn gaat.
maar ze heeft een behoorlijk ontwikkelde onderhals.
Wat is nu de beste manier van bijzette zodat ze meer spieren op de bovenlijn gaat kweken?

Ik ga haar overigens niet meteen bijzetten hoor! Ik begin spelende wijs met het longeren en als de tijd rijp is wil ik haar langzaam wat gaan bijzetten. Maar dat wil ik dan wel met de juiste hulpteugels gaan doen.

Bacannie

Re: Hoe het best een paard te trainen met een flinke onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:33

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:39

Mijn paard had dat ook zo erg Nagelbijten / Gniffelen was echt geen gezicht.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4CE83AB7.jpg

Het kostte heel veel moeite om haar naar beneden te rijden, ze gooide heel die onderhals in de strijd om niet te zakken. Longeren hield ze altijd een soort vast.

Met rijden, ik probeerde haar gewoon altijd netjes naar beneden te rijden (niet teveel getrek en alles, soms werd ik het weleens zat en deed ik dan werd ik iets te hard wat niet echt goed was) en dan op het laatst met rijden laag en rond. Ze moest haar onderhals dan wel ontspannen. Daardoor is haar onderhals echt een stuk minder geworden/bijna weg.

Ik weet niet of dat de goeie manier is?? maar het heeft bij mij wel geholpen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOXUQH6A.jpg

Dit is de meest recente foto (niet echt een goeie) maar je ziet wel dat ze een stuk vollere hals heeft gekregen en geen onderhals meer (dat zie ik iig)

Ik zou proberen (als ze dat doet) aan de longe aan het eind van je training (weet niet precies wat je allemaal van plan bent) dan in stap wat langer en ronder te laten stappen. Niet te lang, maar gewoon afentoe is dat ze die onderhals ontspant.

Hopelijk heb je er wat aan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 13:34

@ Bacannie: Ok dus met touwtjes longeren is een prima methode? Dat is mooi want ik longeer 7 van de 10 keer met touwtjes Lachen
@ riekSter: Bedankt voor je reactie, maar veel heb ik er niet echt aan, gezien de merrie pas over een halfjaar ingereden gaat worden.

@

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:18

ik longeer ook met touwtjes, idd lang en laag, niet te kort vastzetten, dat ze neusje gewoon op de LL kunnen houden.

en in combinatie met rijden natuurlijk zie ik al een heel verschil bij mijn paard, die had dan wel niet een hele extreme ontwikkelde onderhals, maar hij zat er wel Clown
en zie nu toch wel dat ie bovenaan ook wat mooi begint te vormen Lachen

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:34

inderdaad met touwtjes of slof werkt erg fijn vind ik zelf (is eigenlijk hetzelfde principe, ik gebruik de slof op dezelfde manier als touwtjes)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 15:30

bedankt voor alle reacties!
Kan ik over een paar maanden met een gerust hart aan de slag Lachen

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:22

wel uitkijken dat je daarmee niet juist een extra onderhals kweekt. Ik heb ook een Ooseven met hele hoge hals inzet en aanleg voor onderhals. Als ik haar wil longeren met bijzet en ze vind het erg spannend gaat ze juist lekker tegen de touwtjes aanhangen. Hoe ze het voor elkaar krijgt geen idee, maar op de africhtingsstal waar ze gestaan heeft deden ze daarom juist niks met touwtjes. Ze heeft pas geleerd te zakken onder het zadel en een onderhals heeft ze echt niet meer. Denk dat je je daar dus maar gewoon niet al te druk om moet maken, komt met rijden vanzelf goed zeker met zo'n jong dingske... Met de touwtjes leert ze alleen maar trekken

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:06

er zijn inderdaad paarden die er tegenin gaan en daarbij zal het natuurlijk alleen maar averechts werken. Maar mijn 3-jarige nam het juist erg goed aan en toen ze het met longeren eenmaal door had zakte ze met rijden ook makkelijker. Je kunt het in ieder geval een aantal keer proberen en als je merkt dat ze er tegenin gaat kun je nog altijd verder kijken.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:55

Ik zou, als je dan toch een hulpstuk wilt gebruiken, een gogue nemen.
Het bevordert het halsstrekken en trekt niet aan de mond (ze kunnen er ook niet aan gaan hangen).
Bij het africhten van jonge paarden wordt de gogue vaak gebruikt. Zorg er wel voor dat deze niet te slap of te strak aan gedaan wordt. Ook moeten ze actief blijven in het voorwaartse!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:03

Een onderhals komt vaak door een spierblessure in de voorhand (uitglijden, vallen, vastliggen)
Vaak gaat dit samen met een vlakke stap (problemen aan de strekkers en buigers van het voorbeen)
Ga je het paard vastzetten met touwtjes, dwing je toch iets af, wat behoorlijk pijnlijk kan zijn voor een paard, o
Ook zal het paard hierdoor (steeds) korter in beweging worden.
Beter is om eerst de onderhals weg te krijgen, dit is vrij simpel en snel op te lossen Ja
Na 1 behandeling heeft het paard al een andere vorm hals, en bewegen ze meteen ruimer Cool
http://www.happy-athlete.nl