[AR] Schijfremmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schijfremmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:50

Sinds 2 weken is Tarana beleerd voor de wagen. Dus de zoektocht naar een wagen kon beginnen.
Ik heb een 2e hands marathon/recreatiewagen gevonden in goede staat.
Als ik nieuw had gekocht was ik voor schijfremmen op alleen de achterwielen gegaan ivm veiligheid. Deze wagen is op 4 wielen geremd. Wat zal ik nu doen, zo gaan rijden of de voorste afsluiten/verwijderen? Iemand raad?

En ik rijd niet dagelijks, hoe houd ik de remmen goed? (niet vast gaan zitten, roest) Hoe maken jullie ze schoon, vet je ze in (gaat glijden, lijkt me niet)? Ik heb verder alleen een tweewieler staan, dus ik weet eigenlijk niks over het onderhoud dat zo'n wagen nodig heeft. Tips zijn dus welkom Tong uitsteken

Napie

Re: Schijfremmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:59

Ik heb de voorremmen eraf gehaald. Ik gebruikte ze nooit en ze waren wel eens vastgeslagen (en dan krijg je die kar echt geen meter meer vooruit)
Na de rit de remmen even schoonspuiten is over het algemeen voldoende. Geen vet, dan remmen ze niet meer. Ik vervang ongeveer 2 of 3 keer per jaar de blokjes (rij ongeveer 2000 km per jaar door bos, zand, water)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 01:03

Ik wil de voorremmen voor geen goud missen. Natuurlijk moet je wel uitkijken met remmen, en niet te hard op voor maar een achterrem heeft veelal weinig nut.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:26

Lekker laten zitten hoor! Is even een kwestie van wennen, maar soms zijn ze best handig. Wel met beleid gebruiken inderdaad, amders krijg je aparte capriolen, maar een voorrem is wel veel effectiever dan de achterrem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:27

Er stond laatst een stuk in de paardenkrant dat het levensgevaarlijk is als je bijvoorbeeld het verkeerde pedaal intrapt of als ze vastslaan, dan kiept de kar voorover. Waar mijn merrie beleerd is rijd ik ook met alleen achterremmen en dat bevalt me wel. Ik ga er eerst wel mee rijden, eraf slopen kan altijd nog.

Als de remmen vastzitten, wat moet je dan doen?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:46

Ach levensgevaarlijk..... Op je fiets zitten ze ook, daar moet je ook niet in één keer de voorrem dichtknijpen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:14

Ik zou ze eraf halen.
Nutteloos, extra gewicht en ronduit gevaarlijk.
Bij ons op de vereniging reed de menner met de wagen tegen een scharnier (vraag me niet hoe hij dit voor elkaar kreeg) --> band lek en door het sissende geluid ging het paard aan de loop --> menner trapt in paniek op de rem, helaas het was de voorrem. Het heeft niet veel gescheeld of hij was voorover dan de wagen gekiept en dan hadden we net zo'n trieste zaak gehad als die man die overleden is.....

In 'normale' situaties zal het niet snel gebeuren dat je per ongeluk de voorrem in trap, maar in paniek situaties wil je absoluut niet het risico lopen per ongeluk de verkeerde pedaal in te trappen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:17

In duitsland is het wettelijk verplicht om op de openbare weg twee los van elkaar functionerende remmen te hebben. Ik zelf heb het rempedaal voor de achterrem hoger zitten zodat ik deze eerst in trap. Als ik dan verder trap pak ik dan pas de voorrem mee. Is door iedereen die een beetje kan lassen zo gedaan. Daarnaast dient de bijrijder om die bewuste reden ook altijd achterop de kar te zitten/staan en niet naast de koetsier op de bok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:30

Dat vind ik wel een goede tip! Mijn vriend kan wel lassen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:28

Tuihanti schreef:
In duitsland is het wettelijk verplicht om op de openbare weg twee los van elkaar functionerende remmen te hebben. Ik zelf heb het rempedaal voor de achterrem hoger zitten zodat ik deze eerst in trap. Als ik dan verder trap pak ik dan pas de voorrem mee. Is door iedereen die een beetje kan lassen zo gedaan. Daarnaast dient de bijrijder om die bewuste reden ook altijd achterop de kar te zitten/staan en niet naast de koetsier op de bok.

Wat heeft de groom met de rem te maken???

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:32

Gewicht achter op de kar Arretje.... Cool

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:37

heb ook een keer iemand die voor het eerst met een vierwiel-geremde wagen reed om zien gaan, maar dat was in mijn ogen gewoon dom.. van te voren nog gezegt, trap niet op de verkeerde rem.. maar in een bocht toch op de voor-rem getrapten hop, daar ging die wagen, eigenlijk zonder moeite..

maar als je er aan bent gewend zie ik geen rede om dat ding eraf te halen, zo zwaar zijn die remmem niet dus aan het gewicht zal het niet liggen, misschien beetje onderhoud meer..
maar ik zou hem laten zitten.

maar hetzelfde verhaal geld met een pedaal voor de molenrem bijv.. als je daar op trapt als er nood is, gebeurd er gewoon niks Haha! rem je iig niet af..

stuurvertraging.. onzin of wijsheid, zeg het maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:04

Ik heb er nu 2 x mee gereden, de achterrem is het rechter buitenste pedaal en het valt me op zich niet tegen. Ik geloof niet dat ik zomaar met mijn linkervoet de voorrem in zou trappen Clown Dus het zit wel handig.
Maar waar gebruik je die voorrem dan wél voor?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:32

BlackDevils schreef:
Gewicht achter op de kar Arretje.... Cool

Oow ja Clown Vindt het wel wat overdreven op de openbare weg trouwens.....