deze vorst koud ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

deze vorst koud ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:16

Mijn paard is 1 november verhuisd , hij staat nu weer lekker 24/7 buiten...
Ik weet dat dit goed is voor hem en dat hij zich er happy bij voelt... Veel mensen zeggen nu dat hij het koud heeft haha , okay het is ook niet warm maar hij is een pluizebolletje , hij heeft een schuilstal maar gaat hier bijna niet in , tenminste ik heb hem er nog niet in zien staan .
Hij weet dat de mogelijkheid er is , hij is er met mij al een paar keer ingegaan...
Hoe denken jullie er over ? ik neem aan dat er kweet niet hoeveel paarden nu nog buiten staan ???

aleida_thijs

Re: deze vorst koud ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:54

Paarden die een goede schuilstal hebben kunnen best buiten hoor! Hij moet er dan wel goed inkunnen, niet dat hij er de hele tijd wordt uitgejaagd...
Maar als dat niet het geval is kan dat prima! En als je in de gaten houdt of zn vacht helemaal goed is en hij het niet koud heeft, zou je niet bezorgd hoeven te zijn Knipoog
Wees blij dat hij lekker buiten is!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:29

Mijn paard heeft vanaf morgen waarschijnlijk een schuilstal, moet nog even met de boer overleggen. Maar afgelopen dagen met die vorst stond hij gewoon zonder schuilstal. Er is wel een overdekt stukje waar hij vaak staat maar dat is omdat het hooi daar ligt. Weet niet hoe vaak hij die schuilstal in zal gaan maar voor mijn eigen gevoel vind ik dat wel fijn, dat hij iig kán schuilen. Ja

Vanochtend was zijn staart & baard wit van de vorst maar hij leek het niet koud te hebben, stond gewoon lekker hooi te eten. Dus zorgen dat er genoeg te eten is voor hem, dan komt hij de winter wel door! Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:33

Alleen niet zo handig om in november je paard ineens van stal ( ik neem aan in elk geval s' nachts op stal) buiten te zetten. Ik mag hopen dat hij in elk geval een dek op heeft??

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 16:48

hij heeft indd voorheen snachts binnen gestaan maar daarvoor altijd 24/7 buiten , het is een tinker met een megavacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:53

aerdenhout1 schreef:
Alleen niet zo handig om in november je paard ineens van stal ( ik neem aan in elk geval s' nachts op stal) buiten te zetten. Ik mag hopen dat hij in elk geval een dek op heeft??

een paard zonder deken heeft het ook niet koud hoor Knipoog teminsten als je hem deze hele winter geen deken op gedaan zou hebben.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:56

Paarden kunnen veel beter tegen droog vriezend weer, dan tegen kou en veel regen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:09

Daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik ben een watje en zie mijn paarden en pony's toch liever s' nacht in de warme stal.
Ik slaap dan zelf ook een stuk prettiger.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:14

aerdenhout1 schreef:
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik ben een watje en zie mijn paarden en pony's toch liever s' nacht in de warme stal.
Ik slaap dan zelf ook een stuk prettiger.

Ik zelf ook hoor! Haha!
Maar dat zit tussen onze oren en ligt aan ons en niet aan de paarden!
Maar als ik ze weken lang in de regen en de blub zie staan denk ik toch dat ze nu beter af zijn.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 17:21

jah precies , bah van die regen word ik echt naar ... Maar ze zien er bijde happy uit op het moment.. Lachen
Met regen kunnen ze naar binnen en uit de wind staan.. nu ook , alleen vinden ze het volgens mij wel prima....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:31

Mijn merrie staat ook gewoon bloot buiten overdag, geen probleem. Die krijgt wel een deken op als het langdurig regent, want daar worden paarden serieus koud van. Dit weer is juist lekker voor ze, zeker als de wind gebroken wordt. Uiteraard wel zorgen voor voldoende hooi, maar dat lijkt me vanzelfsprekend Knipoog

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:34

Tsjah... mijne huppelt ook buiten met schuilhok... met een hele berg hooi... geloof dat hij er geen last van heeft Tong uitsteken

Ik hoop het in ieder geval Knipoog haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:36

Elke dag zie ik weer hoe gelukkig mijn paard buiten is. Hij heeft geen schuilstal, wel een enorm gebied met struiken/bomen e.d. om in te lopen met zijn kuddemaatjes. Hij doet het er prima. Ik ben er ook vaak 's avonds rond half 10 ofzo en ze vermaken zich prima. Ik heb liever dit weer dan die langdurige regen met ijskoude wind enzo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:37

Nadya schreef:
Ik heb liever dit weer dan die langdurige regen met ijskoude wind enzo.

Precies ook mijn idee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:38

Nee, ze hebben het echt niet koud. Anders zouden ze wel in hun schuilstal staan.

Ik blijf het grappig vinden dat mensen altijd lopen te schreeuwen dat je je paard niet buiten mag zetten als het koud is omdat hij het dan misschien koud krijgt. Maar vervolgens vinden ze het o zo lekker voor de paarden als ze 's zomers lekker op het open land zonder schuilstal van het warme zonnetje kunnen genieten. Terwijl paarden die warme en felle zon echt veel vervelender vinden dan de kou en dus juist in de zomer veel meer een schuilstal ofzo nodig hebben.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:38

die van mij staan ook gezellig buiten... het heeft net een beetje gesneeuwd, maar ze hebben het niet koud zo te zien.

een paar jaar geleden stond mn pony na ee sneeuwbui zelfs met een pak sneeuw op der rug rustig te grazen ROFL

Zolang er voldoende te eten en te drinken is, is het geen probleem...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:39

regen is veel 'kouder' dan gewoon 'kou'

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:40

Ik haalde vanmiddag een groep paarden binnen uit de achterste paddock, maar 2 stonden toch echt te bibberen van de kou.
En afgelopen maandag met die ijskoude wind stonden ze na een uur al bij het hek van....baas...NAAR BINNEN!! En zoals gezegd, ik ben een watje, dus heb ze maar weer lekker op stal gezet in een dik pak (niet te betalen!!!!!) stro.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:41

Precies, die langdurige regen is veel 'vervelender'.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:41

Mijn paarden staan altijd buiten dag en nacht zomer en winter! Nu hebben ze geen schuilplek maar in de zomer wel daar staan ze dan hooguit in voor de schaduw. Maar dat is dan ook alleen wanneer het te heet is voor ze! Regen wind sneeuw hagel interessert ze echt niet. Ze hebben een dikke winterjas en die houd ze goed warm! Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:44

eigenlijk hebben wij een half natural stal Tong uitsteken
staat nog een hele groep buiten bij ons,ook nog merries met veulens!!
de jaarlingen en nog wat spul.

er staan er maar een paar op stal en dat zijn net die paarden die een deken om hebben en een oudere merrie Tong uitsteken

we merken niks aan de paarden, het zijn net bolletjes wol, ze eten de hele dag door van hooi en zo houden ze het motortje lekker warm Haha!
met de regen heeft wel alles binnen gestaan, toen zag je ook een paar bibberen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:04

mijn paarden staan bloot buiten zonder schuilstal.
Als ze gaan lopen rennen en spelen (ja op de bevroren ondergrond, erg hè) dan gaan ze zelfs zweten en ik laat ze gewoon staan.
Ze zijn nu 100 x meer happy dan een paar weken geleden met die gore regen, toen heeft mijn koudbloed zelfs 2 nachten een deken op gehad (die doorlekte, dus daar had ik ook weer niks aan)

Sinds ik paarden heb, slaap ik sowieso slecht: vroeger omdat ik ze moest opsluiten in een hok op een pensionstal en nu omdat het te nat, te koud, te droog, te warm is.....

Dekens hangen trouwens zo voor het grijpen, voor het geval die dame van DB weer aan het hek staat te zeuren dat ik niet weet hoe het hoort omdat ik m'n paarden zomaar buiten laat verrekken..... Boos!

mijn koudbloed komt overigens uit Oostenrijk, dus w.b. kou lacht ie zich kapot hier, hij is pas echt happy als er een pak sneeuw ligt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:14

Hahaha Morrie Knipoog , ja, ik ken het gevoel. Ik ben regelmatig 's nachts wakker, omdat ik aan mijn paard denk. In de zomer maak ik me geen zorgen, maar 's winters als het langdurig regent of stormt of zoals nu, als het koud is. En elke keer dat ik hem weer zie, zie ik zo'n gelukkig paard. Alleen bij echt langdurige regen (zeker in combinatie met storm) doe ik zijn regendeken op, hoor, en ik ben overtuigd dat hij dat ook echt helemaal ok vindt met dat weer. Maar verder kan 'ie prima tegen een buitje. Zo vaak regent het gelukkig niet zo extreem. En met dit weer vindt 'ie het prima daarbuiten. Dat ik dan 's nachts wakker ligt, zegt meer over mij dan over mijn paard. Die ligt er echt niet wakker van. Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:17

Hier zijn de minis weer van de paddock-met-afdak naar de wei verhuisd, ze vinden het heerlijk.

idd waren sommige hier ook zielige hoopjes met die regen en blubber, nu voelen ze zich toppie. Ze zien eruit als echte ijsberen. Tong uitsteken

Afbeelding

Mijn grote paarden staan tot vanavond laat buiten, lekker in een plas ijs te bikken. Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:18

de firma Friki b.v. Haha!
Afbeelding
Afbeelding