Zadelloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 08:25

Hoi allemaal.

Ik had een vraagje. Ik heb altijd nog al veel zonder zadel gereden met haflinger. Maar ik heb onderlaatst ergens gevonden dat dit harstikke slecht is, i.v.m. druk punten ofzo iets.
Maar ik heb altijd geleerd dat als je zonder zadel rijd je veel natuurlijker rijd, omdat je gewicht meer verdeeld is.

Wie kan my meer info geven hier over???

marleen_usar

Re: Zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:30

Je kan zonder zadel rijden maar altijd zonder is niet goed voor de rug.Je gewicht is namelijk niet verdeeld.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 08:36

nou ik reed niet altijd, maar wel 1x in de week een keer zeg maar.

maar er is een hoop paniek gedoe dat het allemaal zo ontzettend slecht is, en ik had graag willen weten of het ook zo slecht is.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:48

een vriendin van mij reed jarenlang zonder zadel, 3 keer per week. Onlangs werd zijn rug eens nagekeken en toen ontdekten we dat door de slechte drukverdeling van het zonder zadel rijden, de spieren helemaal weggereden waren, daar waar zij normaal gesproken zat.
Een zadel is er niet alleen voor de ruiter, maar ook voor het paard. Zelfs al zit je helemaal in balans, dan nog komt het meeste gewicht over een heel klein oppervlak.
Af en toe zonder zadelrijden lijkt me prima, maar altijd is denk ik niet zo verstandig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:44

Een keer per week kan weinig kwaad, ik zou me er niet te druk over maken.
Het ligt er ook aan hóe je erop zit: steun je op de hele zitvlak en bovenbenen, of alleen op je zitknobbels met een holle rug?

Het lijkt me sterk dat de spieren zijn weggereden door het zonder zadel rijden, spieren krijgt je paard namelijk door zijn rug goed te gebruiken, en bij het verhaal hierboven heb ik zo'n vermoeden dat dat niet het geval was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:58

Is het ook nog slecht met een bareback-pad of westernpad ertussen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:01

Zonder zadel rijden lijkt me nog altijd beter dan met een slecht passend zadel rijden.. Helaas is dit nog vaak verkeerd om. Wanneer jij je paard goed aan het lopen hebt, en de rugspieren goed gebruikt en zelf juist zit kan je weinig weg rijden. Zolang hij zijn rug maar gebruikt.
Dus ik ben het volledig eens met MysticTinker.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:20

Ik heb altijd geleerd dat als je rond de 50 kg zit, mag je 20 min per keer rijden, rond de 60 kg 5 min minder ed. Dit omdat je toch op de rug ivm drukverdeling Lachen

En ik denk dat het beter is te rijden met zadel en af en toe gewoon lekker zonder zadel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:07

geluksvogel schreef:
Ik heb altijd geleerd dat als je rond de 50 kg zit, mag je 20 min per keer rijden, rond de 60 kg 5 min minder ed. Dit omdat je toch op de rug ivm drukverdeling Lachen

Ligt dat alleen maar aan gewicht van de ruiter dan? Het lijkt mij dat het soort paard ook wel meespeelt... Hoe intensief je rijdt? etc...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:11

Ja natuurlijk maar in princiepe hou je dat aan. Kijk maar even rond op internet, staat er vast wel op Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:17

hmm ik stap wel eens 2 uur rond zonder zadel.. dat zou dus heeeel erg zijn, aangezien ik 60 kilo weeg?
ik zou dan maar 5 minuten mogen..?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:22

Nee rond de 15 min. 2 uur is dus te lang zoals ik het altijd geleerd en gehoort heb. Hoewel stappen valt nog wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:23

Ja, en ik mag dan maar zo'n 10 minuten rijden ofzo...

Ik heb het wel opgezocht maar iedereen zegt weer wat anders.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:27

Dat lijkt me idd ook sterk. Natuurlijk afhankelijk van het werk dat je doet. Ik denk dat stappen makkelijk 2 uren kan, draf is weer anders dan stap natuurlijk.
Mijn ene vz-paard rij ik alleen maar zonder zadel, anders flipt ze helemaal. Moet ik dan afwegen, zonder zadel ontspannen, met zadel gespannen, weet ik het wel Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:02

Ik heb mijn voormalige oude paardje voornamelijk zonder zadel gereden, zelfs tijdens de lessen toen ik met een gebroken voet zat. Ik kreeg het paard pas op latere leeftijd en vanwege zijn bouw( op leeftijd is die niet meer perfect) was het moeilijk om een goed passend zadel te vinden (lees:onmogelijk) en bovendien had hij een hekel aan zadels. Ik heb het paard vier jaar gehad, waarna hij stierf aan een hartaanval. HIj heeft nooit rugproblemen of wat dan ook en liep goed tot op zijn laatste dag. (hij werd regelmatig nagekeken, ook zijn rug) Dus ik betwijfel of het zo ernstig is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:03

rianneH ik koos dus ook voor ontspanning...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:40

geluksvogel schreef:
Nee rond de 15 min. 2 uur is dus te lang zoals ik het altijd geleerd en gehoort heb. Hoewel stappen valt nog wel mee.

Welke gang maakt niet zo veel uit; het gaat om de druk per vierkante centimeter per tijdseenheid. Zadelloos is altijd slecht, 2 uur zadelloos is erg slecht. Redenaties als "zadelloos is beter dan met slecht passend zadel" zijn irrelevant en daarbij vermoedelijk onwaar.

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:43

Net zoals Marleen_usar zei,dus je moe ook met zadel rijden ook al is het maar 2x in de week of meer natuurlijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:40

Kuggur schreef:
Welke gang maakt niet zo veel uit; het gaat om de druk per vierkante centimeter per tijdseenheid. Zadelloos is altijd slecht, 2 uur zadelloos is erg slecht. Redenaties als "zadelloos is beter dan met slecht passend zadel" zijn irrelevant en daarbij vermoedelijk onwaar.

....en dan vergeet je nog dat er minder wervels meer belast worden.

Het is trouwens voor de zit en rijstijl ... verwarrend.
Zadelloos rijden vraagt een heel andere zit en stijl dan die welke voor de mens anatomisch correct is.
Het is wel goed voor de motoriek, het evenwichtgevoel van de ruiter doch dat is ook door zonder stijgbeugels te rijden te bereiken.

Zadelloos rijden is misplaatst feel-good voor de ruiter, schadelijk voor het paard, contraproducief voor de rijstijl en dat is ook weer schadelijk voor het paard.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:44

Hebben jullie misschien links waarin dat wetenschappelijk onderbouwd wordt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:47

RedPassion schreef:
Hebben jullie misschien links waarin dat wetenschappelijk onderbouwd wordt?

er staat wel wat op mijn site ja.

hc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:58

ok heb geinteresseerd gelezen... Is het info die jezelf hebt uitgedokterd (begrijp me niet verkeerd... het klinkt heel redelijk hoor) of haal je info uit boeken, sites ed....
Maw waarop baseer je je en welke achtergrond heb je zelf eigenlijk precies mbt paarden, paardrijden en de anatomie. Zoals gezegd zijn mijn vragen niet kritisch bedoeld, maar gewoon interesse. Ik heb mijn oude paardje veel zonder zadel gereden en volgens da en paardenfysio ondervond hij daar geen schade van. Misschien heb ik gewoon geluk gehad... dat weet ik niet. Omdat ik op dit moment met mijn haf (ook een oudje) nog geen zadel heb, ben ik geinteresseert hierin. Ik train momenteel vrijwel uitsluitend naast hem (aan de hand en grondwerk) omdat hij jaren met toeristen heeft rondgehobbeld en met alles bezig was behalve met de ruiter. (wat vrij logisch was) Ik heb verder geen grote plannen. Alleen samen uiteindelijk lekker de natuur intrekken met touwhalstertje ipv gewoon kopstuk met bit en plezier hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:29

liljebo schreef:
met touwhalstertje ipv gewoon kopstuk met bit en plezier hebben.

Een touwhalster is mechanisch scherper dan een trens, basisnatuurkunde VWO-2 Pling
De rest is een kwestie van communicatieve vaardigheid.

hc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:07

Weet ik. Het is ook niet de bedoeling om aan dat halstertje te gaan trekken, maar het uitsluitend als communicatie middel te gebruiken. Mijn hafje liep met zijn mond open en tong uit de mond als hij het bit in had, toen ik hem kreeg. Hem leren reageren op lichte aanwijzingen via het halster werkt dan stukken beter. Zijn mond is nu keurig gesloten en als ik met hem oefen (voornamelijk ernaast) doe ik dat met doorhangend touwtje. Dat is ook de reden dat ik met hem train. Omdat ik hem wil leren om simpelweg op lichte aanwijzingen te reageren en niet op gepluk en getrek aan teugels (of halster dus) . HIj is al een stuk vrolijker. Van een paard wat wegliep als hij uit de wei werd gehaald is het nu een paard wat aan komt rennen en mee wil, dus we zijn op de goede weg. Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:26

Huertecilla schreef:
liljebo schreef:
met touwhalstertje ipv gewoon kopstuk met bit en plezier hebben.

Een touwhalster is mechanisch scherper dan een trens, basisnatuurkunde VWO-2 Pling
De rest is een kwestie van communicatieve vaardigheid.

hc

Ik heb ook op atheneum gezeten, profiel natuur en techniek, maar dit zie ik niet helemaal, leg eens uit..
Even ervan uit gaan dat ze allebei even dik zijn (bv 1 cm), dan ligt het eraan over welk oppervlak de druk wordt verdeeld.. En zoals ik redeneer, een trens is hard, buigt niet mee, dus heeft maar een paar kleine punten waar het drukt. Een touwhalster is buigzaam, vormt zich rond de hele neus, met dus een groter oppervlak om de druk te verspreiden.
En dan komt daar ook nog bij dat de mond ontzettend gevoelig is en een gebroken trens kan gaan prikken..
Met de laatste zin ben ik t wel weer eens, alles is zo scherp als de hand van de ruiter.