Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missambertje

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 14:44

Hallo allemaal,

Wel ik ben al een poosje bezig met trucjes leren. MIjn haflinger merrie kan ondertussen spaanse pas. Flemen en steigeren,
En buigen.

Allemaal wel leuk en aardig maar nu heb ik toch 1 minpuntje. Mijn merrie zal nooit zonder te vragen steigeren onder het
zadel of iets dergelijks maar als ik in de buitenbak bezig ben en ze heeft een halster met touwtje en ik vraag haar om
te steigeren heb ik 1x gehad dat ze bijna of het leek bijna achterover viel.
Is dat mogelijk ? dat een paard zich achterover kan laten vallen ? Daarna heb ik het een poos nietm eer gedaan.
Ze is dus NIET gevallen, maar het leek alsof ze haar evenwicht verloor, dit kan zomaar een keertje een keertje evenwicht verlies wezen, maar ik wilde graag weten hoeveel kans ik maak, dat ze dus echt een keer achterover valt als dat mogelijk is.

suus_toes

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:45

het kan idd wel gebeuren dat je paard achter over klapt.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:51

Begin niet aan steigeren, nergens goed voor, zeker niet voor de pony zelf. Een paard dat achterover valt kan allerlei blessures oplopen (of erger), dat risico neem je toch niet?! Zo wie zo, waar is steigeren goed voor?

Ik heb ook eens een 'Penny-meisje' op stal gehad die haar pony leerde steigeren. Vervolgens deed de pony dat ook onder het zadel. De combi teveel druk met de hand en been zorgde ervoor dat de pony op twee benen stond. Dat wil je gewoon niet.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:40

mag ik vragen hoe je de spaanse pas heb geleerd?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:07

Tijgertje86 schreef:
Begin niet aan steigeren, nergens goed voor, zeker niet voor de pony zelf. Een paard dat achterover valt kan allerlei blessures oplopen (of erger), dat risico neem je toch niet?! Zo wie zo, waar is steigeren goed voor?

Ik heb ook eens een 'Penny-meisje' op stal gehad die haar pony leerde steigeren. Vervolgens deed de pony dat ook onder het zadel. De combi teveel druk met de hand en been zorgde ervoor dat de pony op twee benen stond. Dat wil je gewoon niet.

Daar leert de ruiter direct van rijden...

Maar goed, als je paard bijna achterover klapt dat is natuurlijk niet wat je wil. Ik zou haar leren om minder hoog te steigeren door selectief te belonen en vooral ook het moment van naar beneden komen te belonen. Aan alles zit een risico, dus ook het steigeren, maar dat betekent niet dat het een oefening is die je je paard niet zou moeten leren. Kan prima, hoewel ik wel vind dat je er te vroeg mee aan de gang bent gegaan. Naar mijn mening moet je paard eerst alle oefeningen naar de grond toe kennen (compliment, knielen, liggen) voor je hem leert steigeren. Just in case.

Missambertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:05

aha okej, wel ze doet het dus niet onder het zadel, Dat wilde ik ook express niet!.
Ik ben met het steigeren begonnen puur omdat ze het 1x zelf bij toeval deed toen
ik wat lekkers gaf op weide. dat heb ik gewn stukje voor stukje opgebouwd. en
waarom heb ik haar leren steigeren? nou niet om haar achter over te laten vallen
dat is logisch. Omdat e het gewoon uitzichzelf een keer deed en het wel mooie
fotos geeft. ik gebruik het dus niet onder het zadel.

En hoe ik de spaanse pas heb aangeleerd. dat heeft lang geduurd
met een zweepje heb ik haar op haar knie getikt, wanneer ze deze
verzette heb ik haar beloond en zo elke keer wat moeilijker gemaakt
van verzetten naar optillen en naar strekken, uiteindelijk onder het zadel
doordat ik mn benen omste beurt achter voorbeen leg. maar alleen als
Ik een zweep in mn handen heb die ik langs het been laat glijden om haar
been aan te tikken. dat is meer het teken van nu mag je het doen.
Zodat ze het dus niet altijd doet als ik been geef. Dat is ook hetzelfde
als steigeren zoeits leer ik dus niet aan onder het zadel en zoals iemand als
voorbeeld gaf, dat een meisje trekt en aanspoord en haar paardomhoog kwam
dat is gewoon dom.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:17

okee jah ik ben nu een paar dagen ook al bezig met het aan tikken van haar been en dan belonen met 2 korreltjes bix of een snoepje Knipoog

Missambertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 20:59

Ik geef dr altijd plakjes of stukjes wortel, aangezien ze van bix hyper word Lachen

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:15

Achter over vallen is zeker mogelijk. Mijn fjord kan alleen stijgeren op commando onder het zadel, maar dit is nog nooit fout gegaan (klop het af) zolang je maar goed voor over zit. Soms doet hij het terwijl het niet mag, dus ik doe het ook bijna nooit meer. Zonder commando vind ik het te gevaarlijk Lachen

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:47

hallo

een paard kan heel erg goed naar achteren klappen. en als hij dit doet kan die zich zelf ook erg blesseren dus leer het je paard niet. als je ook niet zo gevorderd bent met vd dan moet je het je paard ook nog niet leren. steigeren is een kunstje die echt uitgevoerd moet worden door gevorderden. ik doe het ook niet met mijn paard omdat mijn paard alle kunstjes heel vaak doet voor een beloning. en dat zou ik niet willen met steigeren.