vrijheidsdressuur volgens parelli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

vrijheidsdressuur volgens parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:04

ik wil al tijden vrijheidsdressuur doen, maar ook het boek van apporteren tot zitten sprak me helemaal niet aan. Het sloot alles behalve aan bij mijn parelli denkwijze en bovendien zag ik er niet veel VRIJHEID in naar voren komen Nagelbijten / Gniffelen maar goed dat is natuurlijk mijn mening. Ik heb het boek dus ook verkocht.

Nu vraag ik me af, zijn er mensen die VD doen middels parelli methodes? Ik ben nu halverwege level 2 en heb een behoorlijk goede band met mijn pony, maar hem op zijn parelli's laten knielen of buigen zie ik nog niet helemaal voor me. Dus vraag me af hoe parelliers dat doen?

Voetjes geven kan hij wel, maar daar krijgt hij altijd een snoepje voor. (is iets van 3 jaar geleden, maar dat vergeet hij nooit meer Haha! ) Verder wil ik niet aan voerbeloning doen, aangezien dat mij gewoon niet aanspreekt en ik met Parelli ook geen voer gebruik en me dat prima af gaat zie ik er het nut ook niet van in.

Cassidy

Re: vrijheidsdressuur volgens parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:07

Wat ben je nu eigenlijk aan het doen? Volg je Parelli op de voet of geef je je er je eigen draai aan? VD op zijn Parelli's bestaat namelijk niet. Als het je alleen om die kunstjes gaat en niet om de band en de finesse die je met die methode kunt bereiken heb je het hele Parelli systeem geloof ik niet helemaal begrepen. Parelli is meer dan alleen kunstjes en je dingetje doen. En halverwege level 2? Er zijn mensen die hun hele leven in level 2 zitten en blijven zitten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:27

Het boekje Paardenschool van Natalie Penquit geeft een aantal hanidge tips voor vrijheidsdressuur.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 20:21

Cassidy schreef:
Wat ben je nu eigenlijk aan het doen? Volg je Parelli op de voet of geef je je er je eigen draai aan? VD op zijn Parelli's bestaat namelijk niet. Als het je alleen om die kunstjes gaat en niet om de band en de finesse die je met die methode kunt bereiken heb je het hele Parelli systeem geloof ik niet helemaal begrepen. Parelli is meer dan alleen kunstjes en je dingetje doen. En halverwege level 2? Er zijn mensen die hun hele leven in level 2 zitten en blijven zitten...

Ik volg het, maar ik pas het toe op het individu, soms doe je iets even anders dus. En het gaat mij zeker om de band! Niet om de oefeningen! Ik wil ook graag VD, maar daar gaat het om de kunstjes en bv bij parelli: iets not about the obstacle. .

Squeeze over een balkje kan ook op zijn parelli's, dmv van driving of purcupine op de bok red ik ook wel. Maar knielen en buiging bv, nee... Daarom dub ik al een tijdje hoe ik dat zelf zou willen aanpakken (op zijn parelli's met mijn eigen draai), maar heb nog geen methode gevonden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:23

Ik denk dat je gewoon beetje creatief moet zijn. Ik zolu zelf een aantal goede boeken en site's doorbladeren met VD en kijken hoe de oefeningen zijn opgebouwd en dat in kleine hapjes verdelen op zijn paralli's en elk ' hapje' goed uitwerken, zodat je paard de eerste stap doorheeft voordat je de volgende vraagt. Hetzelfde principe dus als dressuuroefeningen waarbij je begint met 1 pas zijwaarts aan de hand bv om uiteindelijk onder het zadel de zijwaartse gang te bereiken ed. Misschien kun je dan ook werken met fase's., mits dat je zeker weet dat het voor je paard mogelijk is om het te begrijpen. Dat je niet met voedselbeloning wilt werken, snap ik wel, maar parelli doet het met bepaalde oef-paarden ook en in de VD kan het wel superwaardevol zijn, denk ik. Je hoeft niet met de hand te voeren als je dat liever niet doet, maar iets voor zijn neus leggen kan ook. Of een clicker gebruiken en dan pas voedselbelonen. ER zijn meer NHers die VD doen. ERr zitten er ook op Bokt... bv Bipax (of iets in die richting, weet de naam niet precies). Klets daar eens mee. Die kunnen vast ook verder helpen. Paralli is inderdaad geen kunstjes leren, maar zelf denk ik dat dat niet hoeft te betekenen dat je het dan ook niet kunt doen. Als jij en je paard het leuk vinden, waarom niet????

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:26

Zoals hier boven al word gezegt, je moet creatief zijn. Ik weet niet hoe ver je in het progamma bent. Ik doe zelf parelli en VD maar dan op mijn manier er zijn een heleboel dingen in het progamma die je kan gebruiken.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:39

als je niet aan voerbeloning wil doen kun je ook met je stem of met target ticking .

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:07

Als je een beetje meer gevorderd bent in Parelli, zie je vanzelf hoe je allerlei VD-oefeningen kunt aanleren volgens Parelli principes. Maar waarschijnlijk moet je dan eerder wat richting L3 gaan (of de oude L2? ik weet niet waar je nu mee bezig bent).

Parelli is een trainingsmethode voor de mens en het is aan jou om uit te zoeken op je op die manier VD-oefeningen kunt aanleren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:13

@cassidy: mm ik denk dat parelli juist een heel goed begin is voor vrijheidsdressur, doe zelf niet aan parelli maar wat ik ervan weet en hoor. is het de band met je paard die je versterkt op natuurlijke wijze ( als niet klopt verbeter me, maar zo denk ik erover). en juist bij VD heb je dit nodig. dus denk dat het een goede basis is. maar dat je ook het boek VD erbij moet nemen om te weten hoe je kunstjes aan kunt leren en daar je eigen ingeving indoen, hoe wil jij dan jou paard dit leren, verander wat dingen in de truck op jou manier voor je paardje. en dat weet ik zeker dat het gaat lukken,

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:18

In vrijheidsdressuur staan een aantal dingen bovenaan: Gehoorzaamheid, beloning en lol.
Volgens welke methode je te werk gaat maakt niet uit. Het gaat om het eindresultaat.

Ieder paard is anders en leert verschillend. Je zult moeten uitvinden waardoor jouw paard "getriggerd" raakt en een bepaalde oefening wil uitvoeren. Ook is het leertempo per paard verschillend.
De fout die de meeste mensen maken is dat zij de kunstjes te vaak gaan uitvoeren.

Wij pakken de doorgetrainde paarden slechts éénmaal per week in de vrijheid. De rest betstaat uit het normale werk aan de hand of onder het zadel. Met jonge dieren doen we het slechts eenmaal per twee weken. Zo blijft het leuk. Ook zijn we maximaal 10 tot 15 minuten met truukjes bezig.

We hebben er hier staan die in 15 minuten via het applaus en de chambette de beginselen voor de spaanse pas onder de knie hebben, maar ook een die het na 10 jaar nog steeds verdomd Haha! Zijn kwaliteiten liggen weer op een ander vlak. Kijk dus naar wat je paard graag doet en ga vandaar uit verder werken. Het heeft geen zin met een paard truukjes te gaan trainen als hij er zelf geen lol in heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:56

Dat ben ik helemaal met pensionnetje eens. Mijn tommy vind kunstjes doen klinkklare nonsens en iets voor mietjes. Met hem doe ik andere dingen (met veel geduld want hij is allergisch voor het woord werken) Billy daarentegen vindt het prachtig om kunstjes te doen en verzint vanalles zelf. Met hem doe ik het puur als spelletje om te ontspannen en gewoon iets te doen wat hij leuk vindt. Overigens laat ik hem alleen hele simpele dingetjes doen, want het is nog een kind (tweeeneenhalf) en ik doe het alleen omdat hij het prachtig vindt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:48

Ik doe ook Parelli én VD.
Zoals iedereen zegt moet je creatief zijn. Zowel met VD maar ook als je met NH bezig bent. Je moet zelf dat gevoel leren ontwikkelen om in bepaalde situaties ook oplossingen te vinden. Er bestaan niet overal exact regeltjes voor. Dan zou het ook allemaal wel heel makkelijk worden.

Als je al een tijdje Parelli doet, dan is je eigen zienswijze op het paard al heel anders geworden, en op die wijze moet je ook met VD aan de slag gaan.

Ik gebruik met VD wel voerbeloning, en waarom? Omdat ik mij al bijna 4 jaar met VD bezig houdt en zo begonnen ben, als je consequent bent geeft dit geen enkel probleem.
Als je pony happerig en schooierig wordt heb je zelf iets niet goed gedaan, dat ligt niet aan het paard zelf Knipoog

Maar goed als je vragen hebt over VD kan je me wel PB-en.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:54

ik doe 'parelli' maar heb er ook heel erg mijn eigen identiteit in zitten...
in mijn profiel zie je aantal voorbeelden van vrijheidsdressuur oefeningen maar alleen ZONDER voer..
ik wil dat figor ze doet op friendly game, omdat hij het fijn vind..
het is geen kunstje of een truucje om aan iedereen te laten zien maar iets van ons samen waar hij zelf mee begonnen is..
beetje met principes van porcupine, driving en friendly game... figor is op die manier zelf gaan liggen en zitten, ook met mij erop, zonder dat ik ooit gevoerd heb..
als dat nodig zou zijn geweest had ik het gelaten, dat past niet bij mijn principes en in dat geval zou hij het voor die beloning van voer doen en niet omdat hij het leuk vind..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:32

geweldig... de manier waarop je omgaat met paarden. Elke keer als ik zoiets zie, spijt het mij dat in mijn jeugd en dus de tijd waarin ik constant tussen de paarden zat nog zo weinig bekend was over nh. Ik doe nu level 1 met mijn twee minishetten en gepensioneerde haflinger en geniet ervan., Maar ondanks mijn 47jr leeftijd ben ik nog lang niet zo ver als jij. Mijn complimenten....