merrieveulen schreef:oh man je ziet dat zó vaak met shetspullen, dat de verhoudingen niet kloppen... dekens, tuigen...
Flicka's huidige tuig is helemaal prima in verhouding, alleen om de broek laag genoeg te krijgen moesten er een beide riemen gaatjes bij, en de culeron is altijd aan de lange kant, zelfs voor Flicka die een lang lichaam heeft.
op zich staat ze er prima in, verbeterpuntjes heb je na de eerste keer rijden bijna altijd wel, het tuig zakt wat in, er rekt eea uit...
ja, klopt, irritant is dat he? otje's tuig heb ik alleen her en der toendertijd wat gaatjes bij moeten prikken, maar dat was verder wel voldoende, tuig was verder in prima verhouding (gelukkig). maar vooral bij de wat kleinere pony's loop je daar heel vaak tegenaan.
Wat ik 99% vaak tegen kom is bij de gewone rijhoofdstellen, dat áltijd de keelriem véeeels te lang is. Ontzettend irritant ook.
Culeron is dacht ik de officiele benaming van enkel het, vaak rondgenaaide, staartstukje v/d staartriem. Ik denk dat je de staartriem, dus het gedeelte wat over de rug loopt, bedoeld? Die is idd vaak aan de lange kant, heb ik ook voor zowel ot als helemaal voor Switch wat gaatjes bij moeten maken...
achja, net als de dikte v/d stangen voor shetten, da's ook al zo belachelijk.... voor paarden heb je alles in diktematen, van ontzettend dun tot heel dik, voor shetten worden tegenwoordig alleen nog maar zo'n beetje stangen gemaakt met een heel dik mondstuk, alsof die kleine beestjes niet al genoeg ijzerwerk in die bekkies hebben met zo'n stang....
En wat dacht je van de peesbeschermers? pas nú wordt er voorzichtig gekeken naar de productie voor peesbeschermers voor de normale en kleine maat shet. vaak zijn ze allemaal te lang, als je een shet hebt boven de 1 meter willen de maatjes voor de A pony (die gelijk de naam 'shet peesbeschermers' dragen, maar dus de meesten helemaal niet passen) nog wel eens passen, nét, want ze zijn toch vaak te lang.
En ik probeer een eind te maken aan het feit dat er eigenlijk alleen maar oornetjes in maat pony, cob en full zijn te krijgen