Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Je krijgt vergelijkbare reacties, het verschil is de druk die je oplegt, de reacties zijn vergelijkbaar. Het verschil met de Join Up vind ik persoonlijk de druk die je oplegt. En als het loswerken/longeren interessant genoeg gehouden wordt, er vaak van richting verandert wordt en het niet stomweg rondjes lopen wordt, is er in mijn ogen niets aan de hand.

kimfinders schreef:Ik geef mijn fjord als wijze van beweging ook 2 keer per week een join up, wij weet precies wat de bedoeling hier van is en hij vertoont ook helemaal geen angst. Hij ziet het ook gewoon als een vorm van beweging, en ik denk dat hierdoor mijn fjord een sterke band met mij opbouwt

( op 23 jaar is dat niets !
) Denk dat ik dan nu iig weet wat ik 'fout' doe. Ik klooi maar wat aan en kijk hoe hij erop reageert, maar ik liep dus altijd naar zijn voorhand om hem te stoppen en vroeg hem daarna om om te draaien. Lukte dus altijd prima, alleen dus de verkeerde kant op
Heb overigens geen round pen helaas, gebruik gewoon de bak. ( maakt t niet altijd makkelijker omdat de bak eigenlijk te groot is ).
)
Cassidy schreef:Wat je bij de Join Up doet is het wegjagen van het paard tot het paard in theorie die afstand afgelegd zou hebben die hij ook zou doen als hij ergens van schrikt of door een ander paard uit de kudde gezet zou worden. Die afstand is bij ieder paard ongeveer hetzelfde, maar ook alleen maar als je de JU niet al zo vaak hebt meegenomen dat het paard binnen het eerste rondje al met dat signaal komt.
Als je het loswerken meeneemt, zul je in het ideale geval nooit zo lang dezelfde kant uit gaan (hoogstens een rondje of drie-vier), en misschien vaker van tempo wisselen. Doe je dat niet blijft het domweg dezelfde rondjes rennen. Daag je paard uit om binnendoor te draaien ipv altijd buitenom. Two Eyes = Respect, een paard wat buitenom draait, als het ware de rollback meeneemt, toont je zijn achterhand, en dat is niet goed.

Waratje schreef:kimfinders schreef:Ik geef mijn fjord als wijze van beweging ook 2 keer per week een join up, wij weet precies wat de bedoeling hier van is en hij vertoont ook helemaal geen angst. Hij ziet het ook gewoon als een vorm van beweging, en ik denk dat hierdoor mijn fjord een sterke band met mij opbouwt
Als hij het ziet als een vorm van beweging, doe jij geen JU! Zeg in het vervolg maar gewoon dat je je Fjord 2x per week los longeert
Het lijkt op longeren alleen dan zonder touw. Ik doe het gewoon in mijn 20x40 rijbak en fjordie blijft rondjes rond mij rennen. Zodra ik stil ga staan komt hij naar me toe gelopen 
Wildgirl schreef:hoe komen jullie erop dat als je paard buitenom wegdraait dit respectloos naar jou zou zijn?

_Sigrid_ schreef:Wildgirl schreef:hoe komen jullie erop dat als je paard buitenom wegdraait dit respectloos naar jou zou zijn?
Zoals hierboven al een paar keer wordt opgemerkt.... Als een paard buitenom draait keert hij zijn achterhand naar je toe en dat is een teken dat hij geen respect voor je heeft. Bij binnenom draaien komt het hoofd en de voorhand naar je toe. Dat is een open houding, dus wel respect.
Interessante discussie overigens! Ik lees even mee...

Wildgirl schreef:Ik ken idd ook de verhalen wel over kont toedraaien en weet idd ook dat het soms een dreiging kan betekenen, bijvoorbeeld op stal maargoed om nou te zeggen dat dit een uiting is van geen respect tonen gaat mij veel te ver

SuperSmurf schreef:@merrieveulen, ik denk dat je in dat soort dingen dus wel onderscheid voor moet maken. Mijn vz paard vind het ook lekker om bij zijn kont gekriebeld te worden en ik zie dat dan ook nie als een teken van geen respect hebben, maar in andere gevallen is het wel heel duidelijk dat er op dat moment geen respect is.