Natuurlijk gedomesticeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Natuurlijk gedomesticeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:31

in 1963 publiceerde Prof.N.Tinbergen materiaal over cognitieve ethologie. Dit is heel goed toepasbaar op gedomesticeerde dieren.
Dit is een onderwerp wat exáct het 'natuurlijk' en welzijn van gedomesticeerde paarden betreft.

Hij definieerde 4 vragen en daar is sindsdien een 5de aan toegevoegd:

1. For a normal, typical member of the species, what precisely is the capacity to _____?

2. In virtue of what does a normal, typical member of the species have the capacity to _____ such that the capacity is (a) intentional, (b) pragmatically evaluable, (c) coherent, (d) reliable, and (e) productive?

3. How does a normal, typical member of the species typically (exercise his or her capacity to) _____?

4. How does the capacity to _____ of the normal, typical member of the species interact with the rest of his or her cognitive capacities?

5. Why do members of the species typically have the capacity to _____?

Binnen deze vragen is onderzoek naar het verschil in leervermogen tussen wei-gehouden paarden en stalgehouden paarden perfect gebruiken.
De link naar één onderzoek heb ik op een voorpaginanieuws-topic gezet.
Voor invulling van de vragen en de antwoorden is het werk van Dr.Sue McDonnel een inkopper.

Dit onderwerp is een stevig handvat voor mensen die antwoorden zoeken omtrent het welzijn van gedomesticeerde paarden en de voor de paarden beste manier van houden.

Als iemand nog meer richtingaanwijzers naar spijker met koppen weet, is dát concreet verhelderend.

hc

evita_

Re: Natuurlijk gedomesticeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:23

Nou dan zal ik maar de eerste zijn die niet goed snapt wat met beginpost bedoeld wordt. Op de streep kan ik invullen 'Beweging'

Mij lijkt het dan alsof je deze vragenlijst in kan vullen voor een gedomesticeerd paard ten opzichte van een wild paard. Of idd wei gehouden tov stalgehouden.

O wacht..behalve beweging kan daar dus ook 'voeding' staan, 'verzorging' . Heb ik het zo wat begrepen of moet ik terug naar de Jip en Janneke klas?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:54

evita_ schreef:
Nou dan zal ik maar de eerste zijn die niet goed snapt wat met beginpost bedoeld wordt.
En ik dan maar de tweede.. Bloos
Misschien als iemand het duidelijker verteld,want nu kom ik niet eens door de eerste zin..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:03

Huertecilla schreef:
in 1963 publiceerde Prof.N.Tinbergen materiaal over cognitieve ethologie.
Hij definieerde 4 vragen en daar is sindsdien een 5de aan toegevoegd:

1. For a normal, typical member of the species, what precisely is the capacity to _____?

2. In virtue of what does a normal, typical member of the species have the capacity to _____ such that the capacity is (a) intentional, (b) pragmatically evaluable, (c) coherent, (d) reliable, and (e) productive?

3. How does a normal, typical member of the species typically (exercise his or her capacity to) _____?

4. How does the capacity to _____ of the normal, typical member of the species interact with the rest of his or her cognitive capacities?

5. Why do members of the species typically have the capacity to _____?

Ok, vier keer gelezen, en ik denk dat ik nu net uit de jipenjannekefase geschoten ben Clown

Dus als ik het goed heb kan je aan de hand van de antwoorden die je krijgt op die vragen een hoop informatie inzamelen over het verschil tussen bv. weide en stalpaarden, en over het verschil in welzijn tussen de twee (op een vrij objectieve manier?).
Je moet dan de strepen invullen met werkwoorden die met de cognitieve capaciteit (verstandelijk vermogen, leggen van verbanden) van je onderzoeksdieren te maken hebben?
Is het dat wat je wil zeggen HC? Ik kan eigenlijk niet meteen iets bedenken wat ik daar in kan vullen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:47

Tinkerloos schreef:
evita_ schreef:
Nou dan zal ik maar de eerste zijn die niet goed snapt wat met beginpost bedoeld wordt.
En ik dan maar de tweede.. Bloos
Misschien als iemand het duidelijker verteld,want nu kom ik niet eens door de eerste zin..

Daar mag je mij ook bij optellen.. Bloos
Ik begrijp er niks van.
Mischien als iemand de vragen naar nederlands kan vertalen, dat zou al helpen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 10:52

Bandida schreef:
Je moet dan de strepen invullen met werkwoorden die met de cognitieve capaciteit (verstandelijk vermogen, leggen van verbanden) van je onderzoeksdieren te maken hebben?

Je moet het vooral in ethologische zin zien en ja het cognitieve speelt daabij een rol.
Door op deze manier het dier in kaart te brengen kan je de welzijnscriteria een kader geven.

Je definieert op deze manier de essentie van de betreffende diersoort in relatie tot de omstandigheden.

Als je de ´bijbels´ van Waring en McDonnel erbij in de hand neemt, heb je data om dingen in te vullen. Dat is dan uiteraard niet het volledige en definitieve plaatje, maar wel een zeer goede samenvatting van wat de huidge stand van kennis over het paard is.

hc

p.s. punt 5: waaróm hebben paarden de capaciteit om (voor ons haast paranormaal) lichaamstaal te kunnen zien, waarnemen en correct te interpreteren?
Dit geeft ENORM veel inzicht in het wezen van het paard en aan de eisen die het op dit punt stelt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-12-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:54

HC je punt ontgaat me volledig

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:32

Mij ook..
Ik doe mijn best,maar ik begrijp het gewoon niet..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:37

Moet op alle streepjes niet gewoon 'learn' staan...?

edit: of zit ik nu helemaal in de verkeerde hoek te denken Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:06

Zwartwitje schreef:
Moet op alle streepjes niet gewoon 'learn' staan...?

edit: of zit ik nu helemaal in de verkeerde hoek te denken Haha!

Je vult op de streepjes dat in wat betrekking heeft op een specifiek punt wat je wil omkaderen.
Bijvoorbeeld het zien, waarnemen en interpreteren van lichaamstaal door paarden.

De waarde van deze aanpak is dat het een hulpmiddel is om het betreffende dier ´in kaart te brengen´ opdat je concrete informatie hebt over wat wel/niet belangrijk is en in welke mate.

Je brengt dan feíten in de plaats van ´vindt´.
Je brengt ook in kaart wat je wel en wat je niet weet.

Het is bijvoorbeeld juist voor jou en Arno een stuk zinvol gereedschap Arabesk. Voor jullie zelf en voor jullie ´missie´.

hc

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:23

Nou beetje moeilijke omschrijving voor iets wat weer heel simpel is.

Je hoeft toch niet intellectueel te zijn om paarden te begrijpen??

Het is een testje om gedrag en capaciteiten te vergelijken tussen verschillende paarden.

Maar wie gaat bepalen wat een normal, typical member of the species is?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:26

volgens mij heel intresant als ik het begreep.
ik krijg altijd de neiging om jou posts uit te printen en mijn handtekening eronder te zetten als een verlopig koop contract.
zelfs mijn notaris begreep ik beter.
graag even uitgelegd als dat even kan.
gr moniek

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:55

Moniek schreef:
volgens mij heel intresant als ik het begreep.
ik krijg altijd de neiging om jou posts uit te printen en mijn handtekening eronder te zetten als een verlopig koop contract.
zelfs mijn notaris begreep ik beter.
graag even uitgelegd als dat even kan.
gr moniek

ROFL

HC volgens mij moet je het ons nog een keer uitleggen Haha! sorry we zijn te dom om jou te volgen.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:37

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 16:37

Arabesk schreef:
HC volgens mij moet je het ons nog een keer uitleggen Haha! sorry we zijn te dom om jou te volgen.

De engelse tekst is niet door mij geschreven maar een vereenvoudigde samenvatting van de punten van Prof.N.Tinbergen.
Jammer dat deze en mijn toelichting niet helder zijn.
Het zou een goed stuk gereedschap kunnen zijn voor inhoudelijke gesprekken over welzijn van paarden die nu links en rechts langs elkaar en de inhoud heengaan. Het geeft je houvast en toetsbare argumenten.
Dan gaat het gewoon over.

hc

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:46

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:

Dan gaat het gewoon over.

hc

Jammer, ik hou van simpel. Ook in de omgang met paarden.

Als je nou zou willen dat deze test gebruikt zou worden HC zodat men daadwerkelijk meer inzicht in het wezen paard zou krijgen, zou het dan niet fijn zijn als het voor meerdere mensen begrijpelijk is. Zo bereik je tenslotte ook meer mensen. Het zijn niet alleen knappe koppen die zich met paarden bezig houden. Hoe geweldig zou het zijn als Jip en Janneke met de HC kunnen discussieren en hierbij gewoon inhoudelijk aan de discussie kunnen deelnemen zonder steeds dit onbegrip van J&J's kant?
Dan pas heb je een discussie op niveau!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:58

eerlijk gezegd, ik begrijp het ook niet... Wat probeer je duidelijk te maken? Ik vind hetgeen jij verteld meestal wel heel interessant, maar aub breng het zodat het te begrijpen is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:21

evita_ schreef:
zou het dan niet fijn zijn als het voor meerdere mensen begrijpelijk is.

Ja, zonder meer.

Waar ik echter vanuit ga is dat het zonder uitleg begrijpelijk is dat voor míj mijn eigen begrip (studie) en het begrip (opvoeden&beleren) van mijn paarden hogere prioriteiten hebben.

Ik ga nu bijvoorbeeld met ´Complexity´ van Wadrop en een glas Tempranillo onder een nepbont-deken bij de snorrende houtkachel zitten.
Ik gun het iedereen om zijn/haar kwaliteitstijd ook zo aangenaam bevredigend te kunnen investeren.
Mbt paarden is http://ecx.images-amazon.com/images/I/5 ... _SH20_.jpg een goudmijn.

hc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:35

Probeer eens in spreektaal te typen, dan krijg je binnen no-time een boel reacties op je topic Lachen
Of spreek je in 't echt ook zo *LOL*
Al die moeilijke woorden, er zitten hier ook veel mensen die geen hoge opleiding hebben gehad, geen tien voor nederlands op hun rapport, en toch graag mee willen discussiëren.

Het is zelfs zo erg dat, als ik een topic of post van jou zie, ik vaak al de neiging heb om snel door te scrollen omdat ik gewoon geen zin heb om zo'n lap tekst 2 of 3 keer te moeten doorlezen Bloos

Begrijp me niet verkeerd, je onderwerpen zijn meestal interessant, en ik doe me dan ook meestal wel de tijd af om het even rustig door te lezen, maar het zou een stuk makkelijker zijn als je teksten in een keer te begrijpen waren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:25

ik moet je gelijk geven..
ik lees de eerste twee zinnen en dan denk ik van laat maar...dit is niet echt makkelijk te lezen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:35

ik heb het vage vermoedde dat HC het hier over aanpassen heeft.......... het vermogen om zich aan te passen naar de wensen van het "baasje"

en ik moet ook soms wel eens 3 keer lezen voordat ik HC snap, ook wel eens 4 of 5 keer EN er dan twee dagen over nadenken Lachen

En het gekke is, dat ik het wel vaak met hem eens ben Lachen ALS ik snap wat hij schrijft Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:38

Ik ben het ook wel 'zo hier en daar' met hem eens,maar dan moet ik wel kunnen begrijpen waar hij het over heeft... Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:16

Prima toch, dat HC met een wetenschappelijk onderbouwd handvat komt voor een actuele discussie...? Dat vind ik eigenlijk zelf wel heel erg prima, zou meer moeten gebeuren hier op bokt waar (no offense Knipoog ) toch soms hele interessante discussies uitmonden in het met elkaar om de oren slaan met uit de lucht gegrepen argumenten. Dat onderzoek van van Dierendonck van laatst leverde ook een mooie discussie op, toch? Lachen
Dit is vrij zware kost ja, maar Tinbergen was ongeveer de belangrijkste etholoog-bioloog die we in Nederland hebben gehad, hij heeft diverse baanbrekende onderzoeken gedaan.

Maar HC, misschien moet je zelf iets meer populaire taal hanteren Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:50

Ik denk dat veel mensen mee willen doen aan een goede discussie, helemaal als het om het paards vermogen van aanpassen gaat. Maar dan moeten we wel allemaal zeker weten waar het over gaat. Anders word het gekletst in de ruimte en praten we over andere dingen én langs elkaar heen.
Een leraar laat zijn leerlingen ook niet zwemmen zonder bevestiging van juiste richting.

Maar goed, ik had mijn vraag in een eventuele discussie al gesteld;

wie gaat bepalen wat een normal, typical member of the species is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:43

MysticTinker schreef:
Al die moeilijke woorden, er zitten hier ook veel mensen die geen hoge opleiding hebben gehad, geen tien voor nederlands op hun rapport, en toch graag mee willen discussiëren.

ook met die tien voor Nederlands en die hoge opleiding is het nog abacadabra hoor Haha!