super chagerijnig paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

super chagerijnig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:55

ik mag een paardje af en toe doen (en misschien voor vast).. maar hij is vaak super chagerijnig in omgang (niet met rijden), hij bijt om alles en om niets, de eigenaar is een meisje van 8 bij haar zie je dat ze gespannen is als ze hem poetst enzo..
wat zou je er het beste tegen kunnen doen..
dat hij niet alleen tegen een iemand normaal doet maar vrijwel iedereen?

tamaartjeee

Re: super chagerijnig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:44

zal TTouch werken?

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:32

moeilijk om dat zo te zeggen hoor. want waarom bijt hij, hoe bijt hij, wanneer wel, wanneer niet (specifieker dan "om alles en niets"). is er een patroon in te vinden, heeft hij een geschiedenis?
dat soort dingen zou ik dan toch willen weten.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:56

zelfde als sandra eigelijk..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:42

Wat is TTouch?
Misschien heeft het dier pijn. Ga het eens goed observeren en breng hier je verslag uit..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:04

Paardje heeft een duidelijke leider nodig. De beste oplossing voor dit gedrag is grondwerk. De situatie gaat niet verbeteren als de eigenaresse niet duidelijk grenzen stelt.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:34

hm niet mee eens. grondwerk is super, maar als dit een fysiek probleem is los je daar niks mee op. bijten is niet altijd een kwestie van leiderschap (of het gebrek daaraan)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:32

Maar bijten is toch vaak ook als ie pijn heeft..?
nja ik weet t niet maarja Tong uitsteken

xGEAKJOCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:37

[b]Ick ik heb ook zo verzorgpony gehad ...[b]

dat kwam omdat die mishandeld word door de eigenaren Boos!
omdat ze er eiglijk geen tijd voor hebben
ik verzorg hem nu 1x per week maar ben bezig voor 2x

de eigenaren komen miss 1x per de 2 maanden
ik ben hem nu 2 weken lang elke dag aan het doen en hij bijt al minder heb gister voor het eerst gereden in lang tijd verzorg hem nu half jaar .

lysannehooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:40

(niet raar bedoeld):o gaat het meisje wel goed met haar om..?
of miss andere mensen die haar pesten..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:43

sandra83 schreef:
hm niet mee eens. grondwerk is super, maar als dit een fysiek probleem is los je daar niks mee op. bijten is niet altijd een kwestie van leiderschap (of het gebrek daaraan)

Maar een paard dat pijn heeft haalt het niet in zijn hoofd om een ander paard te bijten, en al helemaal geen ranghogere....

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:44

wel als dit "paard" iets van hem vraagt wat hij niet uit kan voeren hoor, heus. alleen is het dan geen kwestie van dominantie, maar van zelfverdediging.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:39

tamaartjeee schreef:
ik mag een paardje af en toe doen (en misschien voor vast).. maar hij is vaak super chagerijnig in omgang (niet met rijden), hij bijt om alles en om niets, de eigenaar is een meisje van 8 bij haar zie je dat ze gespannen is als ze hem poetst enzo..
wat zou je er het beste tegen kunnen doen..
dat hij niet alleen tegen een iemand normaal doet maar vrijwel iedereen?

hier wat achtergrond informatie omdat daar vraag naar was:
hij is vroeger manegepony geweest op een soort dorpmanege, nu staat hij op een pensionstal.
Hij staat bij de shetstallen waar vrijwel weinig mensen komen door de trailies aaien heeft hij weinig behoefte aan (hij gaat vaak tandenknarsen en proberen te bijten) we doen het daarom eigenlijk ook niet meer.

ik denk dat hij voor de koop wel gekeurt zal zijn, de moeder van de eigenaar in instructie en zegt altijd als je een paard koopt moet je hem keuren, dus ik denk dat dat wel gebeurt is.

vaak bij het poetsen en zadelen doet hij het, vaak zeg ik als hij dat doet hee! of geef hem een tik op zijn borst.
hij doet het meestal bij het aansingelen (daar kan ik wel begrip voor opleggen).

het was op het begin erger we hadden hem in een stal gezet zonder tralies we dachten misschien helpt het maar helaas werd het erger.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:42

Ik denk dat je TTouch heel goed kan gebruiken. Vooral staart werk, maar denk om je veiligheid! Staart werk kan goed voor het opzadel probleem.

Een paard kan ook zo doen door zijn verleden. Dit krijg je er dan niet meer uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:46

Misschien is het wel een gewoon blijf van mijn lijf paard Lachen en is het gewoon het dier zijn karakter......... sommige paarden zijn gewoon geen knuffelpaarden, willen gewoon liever geen lichamelijk contact.........

Waarom zou je dit willen veranderen? je kan er beter mee leren leven en doen alsof je neus bloed als hij zo reageert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 07:47

In de eerste plaats leeft een paard niet in het verleden. Problemen met mensen kunnen er wel voor hebben gezorgd dat het paard in zijn instinctieve instelling dat mensen niet te vertrouwen heeft bevestigd, maar een deskundig iemand kan een dergelijk paard wel dergelijk revalideren. Het is alleen goed mogelijk dat de verbeterde houding dan alleen naar die mens toe ontstaat.

Ik ben het met cassedy eens. Ga met grondwerk aan de slag. Al of niet in combinatie met TTouch, om je paard duidelijk te maken dat je te vertrouwen bent en dat je een goed leider bent. En daarvan kun je het paard alleen van overtuigen als je weet wat je doet, dus zorg daarvoor. Win info in en leer zoveel mogelijk erover.

Wat het aansingelen betreft... controleer of het zadel nergens pijn doet. Dit gedrag met aansingelen komt vaak voort uit pijn of ongemak. Maar het kan ook een gewoonte zijn die is ontstaan uit eerdere problemen met een zadel. Maar controleer dus heel goed of het zadel goed ligt, nergens drukt of er geen rugproblemen zijn ed.

Verder zul je rekening moeten houden met dat wat kiwiko zegt, namelijk dat lang niet ieder paard gediend is van knuffelen of frutselen. Respekteer de eigen ruimte van het paard. Als je met oefeningen zover komt dat hij je gaat vertrouwen en als leider accepteert kun je hem op den duur met wat training zeker overal aanraken, wat nodig is om hem te verzorgen en als hem iets mankeert, maar probeer er geen knuffelpaard van te maken als dat niet erin zit.
Laat ook andere mensen niet steeds je paard aanraken. Sommige paarden worden er echt chagrijnig voor als constant vreemden hem willen aanraken. Jij zou het misschien ook niet prettig vinden als je ergens stond en iedereen (vreemden, mensen die je niet mag, engerds) kwam naar je toe om je over je bol te aaien,

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:36

liljebo schreef:
In de eerste plaats leeft een paard niet in het verleden. Problemen met mensen kunnen er wel voor hebben gezorgd dat het paard in zijn instinctieve instelling dat mensen niet te vertrouwen heeft bevestigd, maar een deskundig iemand kan een dergelijk paard wel dergelijk revalideren. Het is alleen goed mogelijk dat de verbeterde houding dan alleen naar die mens toe ontstaat.

Ik ben het met cassedy eens. Ga met grondwerk aan de slag. Al of niet in combinatie met TTouch, om je paard duidelijk te maken dat je te vertrouwen bent en dat je een goed leider bent. En daarvan kun je het paard alleen van overtuigen als je weet wat je doet, dus zorg daarvoor. Win info in en leer zoveel mogelijk erover.

Wat het aansingelen betreft... controleer of het zadel nergens pijn doet. Dit gedrag met aansingelen komt vaak voort uit pijn of ongemak. Maar het kan ook een gewoonte zijn die is ontstaan uit eerdere problemen met een zadel. Maar controleer dus heel goed of het zadel goed ligt, nergens drukt of er geen rugproblemen zijn ed.

Verder zul je rekening moeten houden met dat wat kiwiko zegt, namelijk dat lang niet ieder paard gediend is van knuffelen of frutselen. Respekteer de eigen ruimte van het paard. Als je met oefeningen zover komt dat hij je gaat vertrouwen en als leider accepteert kun je hem op den duur met wat training zeker overal aanraken, wat nodig is om hem te verzorgen en als hem iets mankeert, maar probeer er geen knuffelpaard van te maken als dat niet erin zit.
Laat ook andere mensen niet steeds je paard aanraken. Sommige paarden worden er echt chagrijnig voor als constant vreemden hem willen aanraken. Jij zou het misschien ook niet prettig vinden als je ergens stond en iedereen (vreemden, mensen die je niet mag, engerds) kwam naar je toe om je over je bol te aaien,

dankje hier kan ik wat mee ik ga het proberen! Haha!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:45

Om even T-Touch uit te leggen: T-Touch is een massage-techniek, waarbij je kleine ronde bewegingen maakt met je vingers, over zijn hals, rug en evt achterhand. Als je dit ritmisch doet, en zo langzaam z'n lijf afgaat, zou hij moeten onstpannen. Maar niet elk paard is gedient van aanrakingen, bij sommige paarden moet je eerst het vertrouwen winnen, voordat je zomaar in ZIJN ruimte mag komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:19

het paard toestemming vragen om in zijn ruimte te komen is meestal een goed idee. Dwz het paard rustig benaderen zonder druk dmv erheen gaan, bij negatieve reactie vh paard stapje terug, wachten nog een keer etc. Paard niet recht aan kijken, niet recht erop aflopen, vriendelijke houding aannemen. Als het heel moeizaam gaat kan je ook gewoon in de stal of wei wat gaan staan frunniken met het een of ander en het paard negeren tot hij naar jou toekomt. Wil je hem aanraken en draait hij zich weg, dan geeft hij dus geen toestemming. Soms draait het alleen zijn hoofd weg en mag je bv wel de hals aanraken. Begin dan met die massagetechniek en krabbel zo verder over zijn lichaam. Heeft ie een bepaalde plek liever niet, ga dan terug naar de vorige plek, krabbel en probeer langzaam aan opnieuw. Kan wat tijd nodig hebben voordat het vertrouwen komt..

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:21

Rianne11_42 schreef:
Om even T-Touch uit te leggen: T-Touch is een massage-techniek, waarbij je kleine ronde bewegingen maakt met je vingers, over zijn hals, rug en evt achterhand. Als je dit ritmisch doet, en zo langzaam z'n lijf afgaat, zou hij moeten onstpannen. Maar niet elk paard is gedient van aanrakingen, bij sommige paarden moet je eerst het vertrouwen winnen, voordat je zomaar in ZIJN ruimte mag komen.

ja inderdaad, vaak hoor je een diepe zucht dan weet je dat ze zich ontspannen Haha!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:23

mijn paard doet altijd lelijk tegen iedereen behalfe mij ja ons mam valt mee want krijgt ze ook eten van dus. maar kan je denk ik vrij weinig aan doen teminste mijn paard leert het niet af puur omdat ze mijn paard is en dat zie je dus op die manier:P