Cassidy schreef:Ik ben het niet met je eens dat je teveel rechtop moet staan bij de driving game (achterwaarts gaan). Met je lichaam kan je al heel veel aangeven (en met je blik), desnoods maak je een marcherende beweging.
en daar ben ik het dus niet mee eens.
Je krijgt je paard er vast mee naar achteren, maar wat ik zou willen bereiken is een paard dat met zijn hoofd láág achterwaarts gaat.
Juist omdat achterwaarts kalmerend kan zijn en hoofd laag je paard hierbij helpt. Hoofd hoog is van je paard een signaal dat hij meer druk op zijn hoofd krijgt dan hij eigenlijk kan verdragen. daarnaast geeft het hoofd hoog je paard andrenaline. dat wil je toch niet?
daarom zou ik zeggen:
fase 1 is je vinger, fase 2 je pols (clip beweegt niet), fase 3 wiebelen met de stick, fase 4 aanraken met de stick. Op ten duur reageert je paard op fase 1 of 2 en voilá hier heb je je yoyogame, maar dan wel een meer verantwoorde manier. Ik ben goed bekend met de parelli-methode hoor, maar vind dit een punt waar ik het niet mee eens ben.
Focus op het hoofd is iets wat paarden onderling zelden doen, en als dat gedaan wordt dan wordt dat door paarden onderling als beledigend ervaren. (dit is overigens informatie die voor de geïnteresseerden te vinden is op de dvd's van chris irwin) dat zou je dan dus moeten vermijden. Dit is heel eenvoudig op te lossen door je niet op het hoofd te focussen (je wilt het hoofd immers niet van je af drijven, wel?) maar op de voorvoeren, want DIE moeten opzij. Is héél logisch voor je paard, en nog fijner voor hem ook.
Ik weet wat Parelli zegt en vindt, maar ik vind het gewoon anders