VD, mijn paard snapt het geloof ik niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

VD, mijn paard snapt het geloof ik niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:43

hoi,

Ik heb bijna 8 maand lang een verzorgpaard.
De eigenaren weten dat ik met haar wil gaan VD-en maar volgens mij snapt mijn paard er niks van.
Ik heb haar volledige vertrouwen.
de Basis zit er wel in, ze komt wanneer ik dat aan haar vraag, ze blijft staan wanneer ik dat zeg, ze stapt draaft galopeerd op commando, halt houden doet ze prima, ik ''longeer'' haar ook los en ze doet het prima, keren op commando doet ze ook.
nu wil ik bezig met wat simpele/andere dingen zoals spaanse pas flemen ja-nee schudden kusje geven enzo, nog niet echt steigeren op commando, knielen, buiging en dat soort dingen, dat dus niet, overigens mag ze niet leren op commando steigeren wegens kans op misbruik.
maar ze snapt volgens mij ook niet hoe het moet.
ik heb eerder met een ander paard dit geoefent ( de simpele dingetjes ) op dezelfde manier die ik met mijn paard nu uitvoer.
dat paard snapte het allemaal wel maar mijne dus niet.
ik heb op de mijne dus al verschillende mogelijkheden geprobeerd.
vooral met veel belonen en de clicker..
maar ze doet het gewoon niet, ze doet het een paar x goed en als ik dan probeer af te bouwen met de clicker doet ze het niet meer, haal ik de clicker erbij doet ze het nog niet, zo gaat dat steeds maar door.

Heeft iemand reacties en tips voor andere methodes zodat ze het misschien dan wel snapt?

groetjes kim_1990

Denise

Re: VD, mijn paard snapt het geloof ik niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:45

Volgens mij is het zo dat je altijd moet clicken als ze het goed doet, of je nou een snoepje geef of niet. Anders snapt ze niet meer dat ze het goed doet en gaat ze wat anders proberen.
En verder: Ieder paard is anders. Je training moet je aanpassen per paard, het is niet zo dat er één magisch trucje is dat voor elk paard werkt. Blijf doorzetten, geef niet op! Samen komen jullie er wel.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:50

Dniesjj117 schreef:
Volgens mij is het zo dat je altijd moet clicken als ze het goed doet, of je nou een snoepje geef of niet. Anders snapt ze niet meer dat ze het goed doet en gaat ze wat anders proberen.
En verder: Ieder paard is anders. Je training moet je aanpassen per paard, het is niet zo dat er één magisch trucje is dat voor elk paard werkt. Blijf doorzetten, geef niet op! Samen komen jullie er wel.

het probleem is, ze geeft niks om de clicker, ze geeft mee rom de snoepjes als de clicker.
ik heb ooka l geprobeert de snoepjes weg te halen en de clicker erbij te laten maar ook dan stopt ze, het lijkt me niet de bedoeling dat ze altijd de kunstjes met clicker en snoepjes moet doen.
overigens heb ik al verschillende manieren geprobeert bij haar en elke x doet ze weer hetzelfde.
ik heb als eerste de manier gedaan die ik toen gebruikt had bij het andere paard, dat hielp niks dus ben ene andere manier gaan zoeken en die werkt ook niet, ik heb ondertussen al verschillende manieren gebruikt en geen van alle reageerd ze op Hamer

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:03

Allereerst is het paard niet dom, jij legt het niet goed en duidelijk uit. Het kan zijn dat jullie elkaar niet begrijpen, maar niet je paard de schuld geven, als die het niet snapt ligt het aan jouw uitleg Knipoog

Verder heb ik het idee dat je niet precies weet hoe je correct met de clicker omgaat. Na de click volgt altijd een beloning. Je gaat tzt steeds meer vragen voor 1 click, maar als je clickt beloon je.

Voorts probeer je de beloning naar mijn idee te snel af te bouwen. Daardoor is de motivatie voor je paard te gering om voor te werken en verlies je de aandacht van je paard. Dus vooral in het begin veeeeel belonen, maak het leuk!

Om de clicker duidelijk te maken is de belangrijkste oefening om je paard te leren het niet eten op commando. Dit staat op mijn site www.amable.nl beschreven.

Succes!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:47

Amable schreef:
Allereerst is het paard niet dom, jij legt het niet goed en duidelijk uit. Het kan zijn dat jullie elkaar niet begrijpen, maar niet je paard de schuld geven, als die het niet snapt ligt het aan jouw uitleg Knipoog

Verder heb ik het idee dat je niet precies weet hoe je correct met de clicker omgaat. Na de click volgt altijd een beloning. Je gaat tzt steeds meer vragen voor 1 click, maar als je clickt beloon je.

Voorts probeer je de beloning naar mijn idee te snel af te bouwen. Daardoor is de motivatie voor je paard te gering om voor te werken en verlies je de aandacht van je paard. Dus vooral in het begin veeeeel belonen, maak het leuk!

Om de clicker duidelijk te maken is de belangrijkste oefening om je paard te leren het niet eten op commando. Dit staat op mijn site http://www.amable.nl beschreven.

Succes!

na de click krijgt ze een beloning, dat klopt.
en wanneer ik zeker weet dat ze het begrijpt met clicker of snoepjes probeer ik 1 van beide heel rustig af te bouwen.
als ik het snoepjes geven heel rustig afbouw dan is het eerst na elke click een belonding dan 1 x zonder beloning dan weer paar x beloning erbij dan weer 2 x niet dan weer paar x beloning erbij en zo bouw ik dat dus af.
maar zodra ik 3 x achter elkaar geen beloning geef wil ze het niet meer doen.
als ik dan de beloningen er weer bij haal en wil afbouwen met de clicker stopt ze na 3 x ook.
naar mijn idee snapt ze het wel, maar twijfelt ze zelf wel of ze het goed doet, ze wil het kortom niet zonder beloningen doen.
ik denk dat zodra ik de beloningen of de clicker ga afbouwen dat zij dan denkt dat ze het fout doet Nagelbijten / Gniffelen

ik zal eens kijken op je site.

Bedankt voor je advies verder !
zal er op letten en proberen het beter uit te leggen voor haar.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:17

volgens mij is het clickerprincipe als volgt:

Na een click volgt altijd een beloning!!! Wanneer je clickt, die eis ligt bij jou en die lat zul je steeds hoger leggen naarmate de training vordert. Dus: je kunt minder vaak clicken, maar bij een click volgt altijd de beloning. Daardoor associeert je paard een click met iets fijns. Dit zal hem stimuleren te leren en na te denken over wat hij ervoor moet doen of laten. Het moet niet zo zijn dat het na een click voor hem nog spannend is of hij wat krijgt of niet. Uiteindelijk is deze afspraak dan niet meer helder.

Minder vaak belonen na een click zou ik dus niet doen.

groetjes Anne

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:23

Amable schreef:
Om de clicker duidelijk te maken is de belangrijkste oefening om je paard te leren het niet eten op commando. Dit staat op mijn site http://www.amable.nl beschreven.
Succes!

Wat bedoel je daar precies mee? Ik kan het zo gauw niet vinden op je site.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:32

Het lijkt er op dat je paardje het dondersgoed snapt maar dat ze zicht verveeld.

Ik weet niet of je drie keer dezelfde oefening aan je paardje vraagd en haar dan pas beloon??

Doe het eens anders. Dus vraag eerst 1 oefening doet ze dat goed, belonen.

Dan diezelfde oefening, doet ze dat goed belonen met stem, en gevolgd door een nieuwe/andere oefening.. Doet ze dat goed, belonen met stem snoepje en of klicker. Zelf werk ik gewoon met voer. Klicker vind ik zelf vervelend en doet vaak nog pijn aan mn eigen oren ook Haha!

Mijn paardje deed net zoals de jouwe. hij had er geen zin meer an. Door meer af te wisselen had hij meer "tijd" voor mij, lette dus meer op mij, omdat hij nu niet wist wanneer hij dat snoepje kreeg.. Het is een kwestie van aanwennen. Nu weeth ij niet beter of hij moet een aantal verschillende dingen doen voor hij een handje bix oid krijgt..

suc6 er mee iig!!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:19

This_is_me schreef:
Het lijkt er op dat je paardje het dondersgoed snapt maar dat ze zicht verveeld.

Ik weet niet of je drie keer dezelfde oefening aan je paardje vraagd en haar dan pas beloon??
Doe het eens anders. Dus vraag eerst 1 oefening doet ze dat goed, belonen.

Dan diezelfde oefening, doet ze dat goed belonen met stem, en gevolgd door een nieuwe/andere oefening.. Doet ze dat goed, belonen met stem snoepje en of klicker. Zelf werk ik gewoon met voer. Klicker vind ik zelf vervelend en doet vaak nog pijn aan mn eigen oren ook Haha!

Mijn paardje deed net zoals de jouwe. hij had er geen zin meer an. Door meer af te wisselen had hij meer "tijd" voor mij, lette dus meer op mij, omdat hij nu niet wist wanneer hij dat snoepje kreeg.. Het is een kwestie van aanwennen. Nu weeth ij niet beter of hij moet een aantal verschillende dingen doen voor hij een handje bix oid krijgt..

suc6 er mee iig!!

ik geef haar elke x als ze het goed doet een click en een beloning.
ook praat ik veel tegen d'r als ze het goed doet.
ik zal eens wat meer afwisseling doen misschien dat ze het dna inderdaad beter zal doen/snappen.

voor de rest: bedankt voor de tips, hier heb ik zeker wta aan en zal er goed op letten.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:44

misschien is je paardje wel te slim voor de kunstjes die jij aan dr vraagd, dat kan ook. Dan gaat het al snel vervelen en zullen ze minder hun best gaan doen.

Hopelijk vind je een goede oplossing voor jullie alle twee..

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:38

kim_1990 schreef:
Amable schreef:

Succes!

na de click krijgt ze een beloning, dat klopt.
en wanneer ik zeker weet dat ze het begrijpt met clicker of snoepjes probeer ik 1 van beide heel rustig af te bouwen.
als ik het snoepjes geven heel rustig afbouw dan is het eerst na elke click een belonding dan 1 x zonder beloning dan weer paar x beloning erbij dan weer 2 x niet dan weer paar x beloning erbij en zo bouw ik dat dus af.
maar zodra ik 3 x achter elkaar geen beloning geef wil ze het niet meer doen.
als ik dan de beloningen er weer bij haal en wil afbouwen met de clicker stopt ze na 3 x ook.
naar mijn idee snapt ze het wel, maar twijfelt ze zelf wel of ze het goed doet, ze wil het kortom niet zonder beloningen doen.
ik denk dat zodra ik de beloningen of de clicker ga afbouwen dat zij dan denkt dat ze het fout doet Nagelbijten / Gniffelen

ik zal eens kijken op je site.

Bedankt voor je advies verder !
zal er op letten en proberen het beter uit te leggen voor haar.

heb het gevoel alsof je niet goed snapt wat Amable bedoeld..
na een click komt ALTIJD een beloning, dat heeft je paardje tenslotte geleerd, dus dan moet je dat ook niet gaan afbouwen! maar pas clicken én belonen nadat ze 2 oefeningen gedaan heeft, uiteindelijk zal dat lukken na meerdere oefeningen..

houd het ook leuk voor je paardje! Niet 10x dezelfde oefening na elkaar, ook niet als je paardje het nog niet goed kan..
las soms even een kleine pauze in waar je even gewoon lekker knuffelt als je paardje dat leuk vind, kriebel op favoriete plekjes enzo..

succes alvast.. Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:14

Ik heb het zelfde probleempje ook wel met mijn paard. ik denk wel dat ze het snapt maar ze denkt dat ze het snoepje toch wel krijgt.. of ze gaat om op de meest mogelijke manieren toch dat snoepje te krijgen.. ze probeert alles behalve het goede! Lachen..