longeren met touwtjes, paard trekt zichzelf in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

longeren met touwtjes, paard trekt zichzelf in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 10:07

Ik heb gisteren geprobeerd om mijn paard te longeren met touwtjes. In het begin heel los, zodat ze hem bijna niet voelde, en later iets strakker. In stap doet ze het heel keurig, maar in draf en galop wil ze absoluut niet ontspannen. Ze loopt heel hoog met haar hoofd, en trekt zichzelf hierbij dus in de mond. Ik heb het idee dat ze hier nog gespannener van wordt, en nog harder gaat lopen. Als ze rustiger wordt en haar hoofd omlaag brengt zeg ik meteen brááááf, maar dan valt ze in stap. Zeg ik dan DRRÁF, gaat ze weer heel hard met haar hoofd in de lucht draven (en dus trekt weer in haar mond), waarop ik weer met mijn stem haar rustig probeer te krijgen, brengt eindelijk ze haar hoofd weer laag, en zeg ik braaf, valt zij weer in stap, and so on...
Ik ben bang dat ik op deze manier meer kwaad dan goed doe, dus heeft iemand nog tips?

Isegrim

Re: longeren met touwtjes, paard trekt zichzelf in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:10

Langzamer aanpakken? Eerst een week de touwtjes heel erg los, week daarna ietsje strakker, week daarna weer ietsje strakker. Langzaam laten wennen?

Dat zou mijn eerste idee zijn.

Wel eerst nagaan of er geen sprake is van pijn o.i.d.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:11

Touwtjes eraf en klassieke bijzet met rubber ringen of tussenstuk. Heel wat vriendelijker voor je paard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:13

ze losser zetten , ze zitten dus duidelijk voor jouw paard nu nog iig te strak
die spieren moeten langzaam opbouwen
evt even iemand de rug na laten kijken klinkt als geen overbodige luxe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:21

Pensionnetje schreef:
Touwtjes eraf en klassieke bijzet met rubber ringen of tussenstuk. Heel wat vriendelijker voor je paard.

Ik ben helemaal niet voor om met touwtjes te longeren, idd ze krijgen bij elke stap een tik in de mond en als ze hun rug niet kunnen ontspannen, misschien omdat ze er nog niet aan toe is, dan hebben ze er last van.

Die rubberen stops geven helemaal bij elke stap een dreun in de mond.

Met 2 lijnen is nog het allerbeste dan kan je meevieren, maar dat is iets wat je echt moet leren, daar moet je gevoel en kijk op hebben omdat de buitenlijn nl te strak gespannen kan zijn als je die te vast houdt, je bent nl sterk op die manier, maar doe je het goed dan kan je stelling en buiging vragen en kan je meevieren waardoor de mond met rust gelaten wordt.

Eventueel passoatuig, daar zitten katrollen aan, maar dan wel de lijnen tussen de benen doen, daar mee beginnen, zodat het paard bespiering opbouwt en de bedoeling leert, dan kan je opbouwen tot steeds verder verzamelt.

Bijzet ontspant nooit in de mond en je moet heel erg goed opmeten dat je een kant niet een ietsje korter hebt dan de andere kant, want dan ben je haar wel mooi scheef aan het longeren of je trekt een kant strakker in de mond.

Sowieso beginnen met lijnen tussen de benen en niet zijlangs, dus lang-laag. Longeren moeten ze leren en dat moet je opbouwen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:28

Rubberen tussenstukken vangen juist een deel van de klappen op. Zeker indien men gebruik maakt met bijzets met ipv rubberen ringen, lange rubben tussenstukken. Daarnaast omdat ze met het rubber wat speling hebben, kunnen ze tot op zekere hoogte zelf bepalen wat de spanning wordt.
Alles valt of staat met het vakmanschap van degene die de bijzets aandoet.

Het werken aan de dubbellonge is idd geen kinderspel. Zeker niet als men ook nog eens met de nu zo populaire katrollen gaat werken. Dan heb je (zeker als beginner) geen notie meer van de exacte druk waaraan je een paard blootstelt.

Verdiep je in hoe je een paard spiermatig het beste kunt trainen. Neem longeerles en wil niet te snel gaan.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:06

thanx voor alle tips!
Ze loopt onder het zadel heel netjes nageeflijk, dus ik twijfel of het aan kracht ontbreekt... Ze was bij haar vorige eigenaar L2 dressuur, en bij mij wordt ze ook elke dag gereden. Ze zou het dus toch wel moeten kunnen? Wel heeft ze een heel gevoelig mondje, dus misschien dat de druk in haar mond spanning brengt, waardoor ze niet nageeft. Vaak gaat het een paar passen goed, en dan schrikt ze ergens van (doet ze ook wel onder het zadel, maar dan krijgt ze die plotselinge druk in haar mond dus niet), waarna ze dus gespannen met het hoofd in de lucht blijft lopen.
Ik laat de touwtjes in t vervolg denk ik maar achterwege. Hoe werkt een pessoa precies? Wordt ze dan ook vanuit haar mond naar beneden gedwongen? Ik ben bang dat het in dat geval hetzelfde effect heeft?

Dubbele longe, ik ken uit mijn omgeving niemand die er mee werkt, en ik heb het zelf dus ook nog nooit geprobeerd. Klinkt wel heel aantrekkelijk, maar wil liever niets proberen wat ik niet ken...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:17

Misschien kun je iets met elastiek doen? Dat de touwtjes niet zo 'hard' zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:15

Als ze goed beleerd is geweest zou je gewoon met halster kunnen longeren, dat doe ik ook vaak, dan ga je op een korte cirkel longeren en als ze ontspannen is, geeft ze vanzelf na en maakt ze zich rond. Gewoon dat oefenen en proberen. Zo ken ik iemand die het paard bijzet en zonder longeerlijn longeert, het paard loopt gewoon zelf haar rondjes, kan je ook oefenen maar dan zet je de bak voor de helft af. Die lijn trekt nl ook heel erg. En als het mondje gevoelig is en het bit wordt door de mond getrokken dan gaat ze natuurlijk niet ontspannen. Sommige paarden worden nooit gelongeerd en kennen het gewoon niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:25

Ik denk dat ik de enige ben die zegt dat je gewoon moet doorlongeren in draf en dat ze vanzelf wel die druk eraf haalt. Bloos
Als dan in draf nageeft en de druk dus van de touwtjes afhaalt, braaf roepen en dan ook geen 5 rondjes meer doorgaan. Dit wel opbouwen. Maar ik denk dat er niks mis is met wat aanmoedigen om toch even door te draven en het paard te leren zelf de druk van de mond af te halen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:29

effe naar de tandarts gaan........ is namelijk geen "normaal" gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:31

Ik geloof niet in druk houden of opvoeren tot ze nageven. Dat heb ik met mijn paard onder het rijden moeten doen van een instrukteur, een hele sterke onderhalsspier heeft hij er van gekregen, geleerd het bit tussen de kiezen te nemen en geeft nu niet meteen na op druk.

Hij moet eerst de gelegenheid krijgen om lang laag te ontspannen tot hij vanzelf zakt en warm gelopen is, dan pas kan ik hem bijzetten op een lengte waarin hij training krijgt. Anders blijft hij met een holle rug en ineengetrokken hals en mond open lopen. Mijn paard geeft niet na op druk en ik denk dat hij dat gewoon niet kan. Zo zijn er meer paarden. De echte dressuurpaarden die kwa bouw de meest onmogelijke houdingen aan kunnen nemen, zijn geen voorbeeld voor dit soort dingen. De meeste paarden hebben die status niet ook al moeten ze wel met dressuur mee doen, al blijft het in de basis.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:33

Als je voor het eerste met touwtjes gaat longeren is het aan te raden bv. een oude binnenband van een fiets er tussen te doen zodat er rek in zit. Je knipt dan gewoon een stuk van de band en dat doe je tussen de voorbenen aan de singel aan de band bevestig je de touwtjes. Bouw het ook op en verwacht niet meteen dat je paard het ook in galop goed oppakt, stappen en wat draven en rustig aan beginnen, dan pakt ze het vanzelf op. Succes.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:57

Pensionnetje schreef:

ik heb ook bijzetteugels met rubber ringen. Vind dit een stuk beter dan met touwtjes. Had een keer geprobeert, ze vond het niks! Bijzet vindt ze veel lekkerder Clown

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:01

Ik denk idd dat iets met rek veel duidelijker is voor je paard. Nu trekt ze en is er druk, en als ze ontspant voelt ze niks meer. Daardoor gaat ze dus weer contact zoeken: trekken.
Als je met een elastiek longeert is het duidelijker: trekken is spanning en als ze ontspant kan ze zelf bepalen hoeveel contact ze zoekt.
Kan het niet echt goed uitleggen, maar probeer het eens met elastiek Knipoog

tottilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:11

kan je hem/haarniet met een dubbele longe longeren? dan kan je zelf bepalen hoeveel druk je erop wil, en als ze dan een beetje gaat hangen kan je een beetje spelen met je hand zodat ze toch weer op haar eigen benen gaat lopen.Lachen

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:53

Ik zou zeker de touwtjes weghalen, met rijden rijdt ze mooi nageeflijk. Longeren met de dubbele longe wordt wel les ingegeven en er worden ook wel cliniqs georganiseerd. Even op de site van Lammert Haanstra kijken, denk dat hij je echt goed kan helpen, heeft heel veel ervaring met longeren.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:11

Ik heb een vraag je, je zet de touwtjes toch niet vast maar je haalt ze toch wel door de ringetjes en dan doe op de schoft een knopje in het touwtje. Zo blijft er speeling in en kan ze nooit helemaal met haar hoofd in de lucht lopen. en wij doen altijd de longgeerlijn over het hoofd dus aan de ene kant door de bitring en aan de andere kant vast maken zo krijgt ze ook op twee kanten de zelfde druk. Wij krijgen afentoe op stal prive longgeer les. van een instructeur die in de spoortpaarden zit en fokt. Met een bijzet teugel dwing je zegt mijn instructeur en met touwtjes als je ze op de goede manier gebruikt lopen ze op hun eigen benen. met dubbelen lijnen is ook een idee wat genoemd wordt maar je moet bij jou op stal of aan je instructeur vragen of hij je kan helpen. Bij ons op stal longeerd niemand meer met bijzet teugels, (en er staan 65 paarden)
Onze instreucteur houd van vriendelijk maar je moet wel goed leren hoe dat moet. Ze longgeren bij ons ook met broek en dubbele lijnen hoe dat werkt weet ik niet. Maar dat is ook vriendelijk.
En misschien even de DA naar zijn tanden laten kijken.
succes met je paardje

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:05

ik ben het hier helemaal mee eens dit zegt mijn instructeur ook. ik zou hier zeker mee door gaan.

succes
Suzanne F. schreef:
Ik denk dat ik de enige ben die zegt dat je gewoon moet doorlongeren in draf en dat ze vanzelf wel die druk eraf haalt. Bloos
Als dan in draf nageeft en de druk dus van de touwtjes afhaalt, braaf roepen en dan ook geen 5 rondjes meer doorgaan. Dit wel opbouwen. Maar ik denk dat er niks mis is met wat aanmoedigen om toch even door te draven en het paard te leren zelf de druk van de mond af te halen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:10

Misschien wat lager bijzetten.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:51

Ik longeer ook met touwtjes, heb de clinic gevolgd van Lammer Haanstra, daar is niks mis mee, mits je het goed doet. Mijn paard protesteert ook in galop op de touwtjes, ik heb er wel katrolletjes aan, het is gewoon de druk die wordt uitgeoefend wat ze niet gewend zijn. Ik los het altijd voorwaarts op. Het paard moet dan uiteindelijk nageven. Uiteraard heb ik de touwtjes niet te kort, maar te lang heeft ook geen effect. Vertrouw je het niet, laat dan iemand die er veel verstand van heeft naar jou en je paard kijken terwijl je aan het longeren bent.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:58

ik denk je paard eerst cotroleren in de rug.
Mijn pony heeft ook een bouw dat hij het liefst met zijn neuslijn horizontaal loopt ik doe nu werk aan de hand en vanuit schouderbinnen op de volte probeer ik de juiste buiging en hoofdhouding aan te houden en stuur hem zo in stap de volte op, is stap wil hij nu al ontspannen, een rustige overgang naar draf gaat ook met minimale hulpen worden de hulpen te groot is spanning. Hij is nu helemaal losgemaakt en had gelukkig weinig alleen een gevoelige schouder, maar het gaat nu ook een stuk beter dus zo zie je maar dat iets kleins iets groots kan aanrichten. Ik heb absoluut geen haast hij moet nog 4 worden en we werken lekker samen aan een betere houding. galop is nog helemaal niet aan de orde, en ben al blij met wat we berijkt hebben Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 01:02

dit deed mijn pony ook eerst.

toen ik de touwtjes wat strakker deed, liet ik hem eerst wennen met stappen. Daarna in de draf heel rustig tegen praten.
op een zachte rustige toon. Laat haar eerst haar eigen tempo lopen (zolang ze nog wel in draf blijft.)
op een gegeven moment gaat ze wel met haar hoofd naar beneden en leert ze te ontspannen.

Als ze een overgang moet maken en ze doet haar hoofd omhoog, heel rustig blijven praten tegen haar en haar gewoon proberen door te laten gaan.

zodra ze eenmaal ontspannen is, kan je dit met galop proberen.

Ze is gespannen, omdat het nieuw voor haar is en het is niet prettig voor haar om zichzelf in de mond te trekken.
Zodra ze inziet dat het niet eng is en als ze haar hoofd naar beneden laat, gaat ze zich al snel ontspannen.

Maar toch 1 van de belangerijkste dingen bij dit, is toch heel veel praten tegen haar.
Gewoon zeggen wat een grote meid het is en dat soort dingen.
En anders vertel je gewoon hoe je dag is en wat je allemaal gedaan hebt Knipoog
ontspant ze eerder.

Succes ermee Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:02

russel schreef:
Ik geloof niet in druk houden of opvoeren tot ze nageven. Dat heb ik met mijn paard onder het rijden moeten doen van een instrukteur, een hele sterke onderhalsspier heeft hij er van gekregen, geleerd het bit tussen de kiezen te nemen en geeft nu niet meteen na op druk.

Hij moet eerst de gelegenheid krijgen om lang laag te ontspannen tot hij vanzelf zakt en warm gelopen is, dan pas kan ik hem bijzetten op een lengte waarin hij training krijgt. Anders blijft hij met een holle rug en ineengetrokken hals en mond open lopen. Mijn paard geeft niet na op druk en ik denk dat hij dat gewoon niet kan. Zo zijn er meer paarden. De echte dressuurpaarden die kwa bouw de meest onmogelijke houdingen aan kunnen nemen, zijn geen voorbeeld voor dit soort dingen. De meeste paarden hebben die status niet ook al moeten ze wel met dressuur mee doen, al blijft het in de basis.

Dit heb ik idd zelf ook gemerkt. Ik heb mijn vp te snel korter bij gezet en dit gaf ze aan in vorm van protest. Ik weet nu dat ik moet beginnen met lang en steeds een stukje korter bij zetten tot het hoogte punt en dan weer wat langer en daarna uitstappen.

Deze methode werkt prima bij ons. Ze komt mooi los en luistert goed.